Iranair halkade av banan på Arlanda

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av above&beyond, 16 Januari 2010.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det där med elektronisk utrustning är ett exempel på en bestämmelse som inte är genomtänkt. Principiellt skulle man kunna åtala vem man önskar för luftfartssabotage. Precis som i gamla Sovjet, där man stiftade lagar som bara tillämpades när man ville sätta åt någon. Jag tror inte att det finns någon här på forumet som inte har haft elektronisk utrustning igång när ni har varit passagerare på trafikflyg.

    Först och främst har vi alla de som pacemaker och liknande. Dessa får inte stängas av. Men det är inte slut där. Hur många av oss är det som INTE har ett elektroniskt armbandsur? Någon?

    Själv brukar jag också ha med mig en väckarklocka när jag reser. Och mobiltelfonen! Enda sättet att verkligen stänga av den är att ta ur batteriet. Samma sak med laptopen. Även den är alltid igång.

    Det här var några exempel. Men det påverkar inte flygsäkerheten, bara bryter mot en byråkratisk bestämmelse.

    Hälsningar

    Allan
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag personligen är övertygad om att reglerna som ICAO arbetar fram har säkerhet som första prioritet. Inte att krångla med passagerarna.

    Det är inte bevisat att användning av elektronik absolut inte kan vålla problem. Därför vill man minska risken så mycket som möjligt och det kan i alla fall jag ställa upp på. Jag kan i alla fall inte bevisa att min dator eller telefon absolut inte kan störa.

    Och nu är Allan igång igen och jämför det han inte gillar med gamla Sovjetunionen så med den nivåsänkningen lämnar jag, min vana trogen diskussionen!
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Kalle har totalt missat min poäng!
    Eller brukar du plocka ur batterierna ur telefonen, klockan och kameran innan du sätter dig i planet?

    Slag i luften blir inte effektivare för att det är en myndighet eller ICAO som ligger bakom.

    Hade det här varit ett verkligt säkerhetsproblem, så skulle säkerhetskontrollen även ha innefattat mobiltelefoner. Dessa skulle i så fall placeras i en förseglad påse precis som vätskor.

    Att så inte är fallet talar sitt tydliga språk.

    Hälsningar

    Allan
     
  4. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Ni tycker inte att diskussionen är lite väl Off Track nu...intressantare (i denna tråden iallafall) är väl varför flygplanet kom lite Off Track?
     
  5. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

  6. Inge

    Inge Ny medlem

    Var det inte så att en motor gick sönder vid starten?:q
    Läste något om eldsflammor från en motor.
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Filmen som TOC länkar till visar att det npg var fel på ene motorn. En alternativ möjlighet är punktering. Trafikflygplans däck skall vara fyllda med kvävgas för att hindra eld vid punktering, men servicepersonalen kan ju ha slarvat.

    Nu är iallafal diskussionen tillbaka på banan :)
    Och för en gågns skull blir det väl en ganska enkel haveriutredning.

    Hälsningar

    Allan
     
  8. Bodd

    Bodd Medlem

    Utan att veta säkert så tycker jag det ser ut som pumpning, även kallat surge/stall, när man tittar på eldsflamman av brinnande avgaser som slår ut baktill. Det är ganska diffusa indikeringar i cockpit på det fenomenet vilket kan förklara kaptenens uttalande. Ofta försvinner symptomen då man drar av gasen.
    Orsaker kan vara allt från felaktiga parametrar i FADEC'en till fågelkollision eller t o m kraftig eller byig sidvind.

    De flesta bolag instruerar sina besättningar att inte yttra det minsta till pressen. Men det brukar ju bli så här:
    Kaptenen: "Vi vet ej exakt vad som hänt."
    Rubriken: "Kaptenen var helt ovetande om situationen!"


    Det har inte bara med elektromagnetism att göra. Den mesta elektroniska utrustning ombord brukar ju vara mp3-spelare och portabla DVD-spelare. Man vill inte folk ska sitta med hörlurar och därmed inte höra viktiga PA-instruktioner i händelse av nödsituation. För att göra livet lätt för kabinbesättningen drar man all elektronik över en kam.

    Beträffande ljuset så är det mycket riktigt pga av mörkerseendet som tidigare nämnts. Men ÄVEN för att kabinbesättning och passagerare skall kunna se vad som händer utanför planet, (läs brand), i händelse av evakuering.
    Samma sak med solskydden - bra för räddningspersonal att se in, men även bra för kabinbesättning att se ut.
     
  9. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Släckt för mörkeranpassning. Även om fullständig mörkeranpassning tar en bra stund så gör några få minuter i dämpad belysning väldigt stor skillnad.

    Gardinerna dras upp för att kabinpersonalen skall kunna se ut efter ett haveri. Då kan de se till att inte evakuera folk genom nödutgångar som leder rätt ut i en brand.
     
  10. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    bra! då fick alla reda på lite nyttiga kunskaper trots lite off topic :tupX2
     

Dela sidan