JAA-PPL(A) i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Berg, 4 Mars 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Berg

    Berg Ny medlem

    Vi är två stycken som har tänkt att åka över till Florida 4veckor i Juni och ta ett JAA-PPL +NQ, på Euro American School of Aviation.

    Målsättningen är att få lite mer äventyr samtidigt som vi räknar med att spara 30-40000 jämfört med att ta PPL i sverige. Vi får väl se hur det slutar.

    Efterhand tänkte vi lista hur det har gått och vad det kostar, om det finns intresse för det.

    Än så länge har vi bara registrerat oss på skolan www.flyeasa.com, samt hos www.flightschoolcandidates.gov vilket är ett krav
    för att kunna få I-20 blanketten som i sin tur krävs för att kunna få studentvisum.

    130 dollar skulle dom ha för blanketten som kom hem med FedEx häromdagen.

    Idag beställde vi även teoripaketet från England för 253 Euro + porto.

    Så summan än så länge är 130$+253€

    Om det är någon som har lite erfarenheter om att ta JAA cert i USA så kan ni gärna ge os lite tips och trix.
    Flygskolan hette tidigare Ormond Beach Aviation.

    //Andreas
     
  2. dypen

    dypen Medlem

    Dere har sikkert lest "Guide to obtaining a JAA PPL in the US" på pprune.org Her er den.

    http://www.pprune.org/private-flying/278995-guide-obtaining-jaa-ppl-us-part-1-a.html

    En tråd til.

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=850&forumID=1#3923
     
  3. Towpilot

    Towpilot Ny medlem

    Jag är bosatt i USA och har jobbat här som pilot sen innan man uppfann JAR. Jag hade ett svenskt B-cert med alla tillbehör innan som jag släppte för länge sen, så jag vet inte så mycket om att ta JAR-cert här.

    MEN, jag har ett mycket gott råd för er som tänker gå en flygutbildning i USA av vilken typ det än må vara! Alla flygskolor vill att ni ska deponera helst hela utbildningskostnaden för att sedan räkna av allt eftersom du flyger. Kom ihåg att det alltid är du själv som bestämmer hur mycket eller lite stålar du vill slänga in! Om skolan har andra åsikter är det ett varningstecken att gå till "den andra skolan" i stället. Du är betalande kund och bestämmer ALLTID! Betala inte in mer än att hålla en eventuell timrabatt vid liv. Brukar ligga på typ $500.

    En bra tumregel är annars att aldrig deponera mer än vad du har råd att bli blåst på i morgon! Lita inte på att skolan finns kvar nästa vecka, hur seriösa och stora de än verkar. Ett bra exempel på mångårig välrenomerad stor skola var NAIA dit tydligen många svenskar brukade åka. Ena dagen var allt business as usual, nästa dag var det stängt och är fortfarande. Ingen fick ut innestående lön, än mindre fick eleverna tillbaka sina i Sverige dyrt lånade och hos NAIA deponerade trafikflygarutbildningar! Måste vara surt att betala tillbaka det banklånet!

    Dessutom är faktiskt fyra veckor lite väl snävt tilltaget, även i Florida! Räkna med att teorin tar åtminstone 5-6 dagar att klara av ifall ni läst (och då menar jag pluggat, inte bläddrat igenom och tittat på bilderna!) igenom hela teoripaketet för både FAA och JAR. Dessutom har nog skolan gett er ett pris för 40 timmar. Budgetera för 50-60 timmar annars kan ni bli stående utan att kunna avsluta flygningen. Tänk på att max två flygningar per dag om cirka en och en halv timme var är vad som normalt max går att smälta. Att försöka flyga mer per dag är bortkastat, det går inte att tillgodogöra sig. Florida må vara soligt (och hett som fan om man kommer dit från Sverige i juni), men det är också den tiden när det kan bli oflygbart på eftermiddagarna! Då inser ni att tre veckor kvar för flygning blir inte realstiskt.

    Försök undvika nykläckta yngre flyginstruktörer med mindre än 5-600 helst 1000 till 1200 timmar! De flesta jobbar bara för att så snabbt som möjligt få ihop minst 12 helst 1500 timmar och sen snabbt gå vidare. De drar gärna ut på all flygtid som du betalar i onödan. Ofta kan dom knappt flyga själva. Idealet är att hitta pensionerade flygkaptener eller liknande som jobbar extra mest för nöjes skull. Dom finns! Eller åtminstone instruktörer som inte egentligen behöver mer flygtid.

    Om inte flygskolan redan sagt åt er att gå till websidan https://www.flightschoolcandidates.gov/afsp2/?acct_type=c§ion=AG och göra en ansökan om bakgrundscheck enligt Category 1 (om ni bara skall ta PPL) så gör det NU!!!. Om inte allt enligt den websidan är utfört innan ni kommer till Florida kan ni lika gärna åka direkt till Disneyworld i stället. Var beredd på att bli snorkigt, misstänksamt och väldigt otrevligt bemötta i passkontrollen oavsett på vilken flygplats ni kommer in i landet. Ni kommer som utländska flygelever att betraktas som potentiella terrorister oavsett om ni är blonda och blåögda! Säg för guds skull inte att ni har släkt och/eller vänner i landet om så är fallet!

    Annars är det bara att köra på. USA är fortfarande relativt flygvänligt och betydligt trevligare att flyga i än i politikersnorkiga Sverige!

    :tup
     
  4. Berg

    Berg Ny medlem

    Framsteg

    Det går sakta men säkert framåt o jag får tacka för tipsen (även via PM). Man får väl göra vad man kan för att inte bli blåst.
    Har läst igenom halva teoripaketet och förstår snart dom flesta förkortningar som frekvent används här på forumet :)

    Mycket tid har gått åt till att fylla i blanketter för Visa ansökan, tror inte jag överdriver när jag säger att det gått 10 (ineffektiva) timmar till detta. Tex att lista alla länder man varit i dom senaste 10! åren med årtal eller att lista bekanta till föräldrarna med telefonnummer och adresser till dessa kräver lite efterforskning.

    Studentvisa och visa intervjun på ambassaden i Oslo (vi jobbar i Norge) kostade 800 nok och innan man gick dit skulle man betala någon studentavgift SEVIS på 200 dollar.

    Medical Class 2 kostade 2350:- på feelgood i göteborg. För flygbiljetter tur och retur Oslo-Orlando betalade vi 6050 sek.

    Depositionen till flygskolan på 500 dollar betalar vi idag.

    Så hittills ser summan ut såhär i SEK.

    I-20 blankett 930:-
    Teoriböcker +porto 2800:-
    Medical klass2 2350:-
    Resa ToR 6050:-
    Visa 1100:-
    SEVIS 1440:-
    Deposition 3600:-

    Summa 18300 sek


    Puh, hur ska detta sluta :unsure
     
  5. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Puh, låter svettigt att göra det på 4 veckor. Men lycka till!
     
  6. Towpilot

    Towpilot Ny medlem


    Dom enda länder du besökt som du behöver nämna är de som har stämplat i det pass du åker in i USA med. US imigration har absolut noll koll på vart du varit för övrigt och kan inte kolla om du ljuger/utesluter andra länder.

    Att betala 2350 :- för ett medical class II innan ni åker över verkar både dyrt och onödigt, framför allt om ni bara ska ta ett PPL då dessutom ett Class III räcker! Att göra en undersökning för ett Medical utan EKG (som bara är obligatoriskt för Class I efter en viss ålder) kostar mellan $35 och som dyrast nån hundring eller så. Det finns ingen regel som säger att ni måste ta ett medical innan ni åker.

    Jag förstår inte varför ni behöver lista bekanta hemma till era föräldrar? Jag skrev ju klart och tydligt ovan att ni inte ska känna någon i USA om ni får frågan, så det kan inte vara det som avses, eller hur? Om ni uppgett släktingar eller bekanta i USA blir ni automatiskt misstänkta för att komma att försöka stanna kvar olagligt och arbeta när visat gått ut! Vad jag menade ovan är att i passkontrollen betraktas ni som skyldiga till vad som helst tills ni bevisat motsatsen, därav snorkigheten ni kommer att bemötas med.
     
  7. McFire

    McFire Ny medlem

    Eftersom de ska ta JAA cert så är det ju bra att skaffa JAA medical innan de sticker över så att de inte kommer hem och i värsta fall failar medicalen då. Man får ju inte flyga i Europa på ett JAA cert med en FAA medical.
     
  8. Mats B

    Mats B Medlem

    Så att ta PPL-cert i USA kostar ca: 50% jämfört med Sverige?!

    PPL i Sverige: ca: 100 000 SEK (inkl allt)
    Era utlägg än så länge: 18300 - deposition 3500 = 14800
    minus sparkkravet på 30 000 till 40 000, säg 35 000 SEK.
    Hoppas verkligen att er kalkyl håller för detta ger er ca: 51 000 SEK kvar att ta certet på.

    mvh / Mats B
     
  9. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Jag tog JAA-PPL vid Ormond Beach Aviation 2007. Totalt ingick certet på 70 000kr *inklusive* resa, visakostnader, medical, boende, certifikatavgifter, mat .....ALLT. Jag var där i fyra veckor och tog certet på 25 dagar, varav 16 var flygbara, resten gick bort pga väder och skogsbrand. Min åsikt är att man utan problem klarar certet på 25 dagar om man arbetar hårt, ger fan i krogen och är normalbegåvad gällande flygningen. Jag skrev även en redogörelse i ett annat forum som jag postar om här:

    --------------------------
    Som nyligen hemkommen från Ormond Beach Aviation skulle jag vilja döda lite myter:

    Myt 1: Det är alltid soligt i Florida
    Sanning:Under min månad i Florida har jag tvingats stå på backen många dagar pga dimma, låga moln, låg sikt pga kraftig nederbörd samt rök från skogsbränder (!). Jag har dessutom flugit i VFR-minima flera gånger- och stundvis under VFR-minima (med lärare). Eftersom jag flugit i 10 år i Sverige innan jag åkte kan jag meddela att 3 miles sikt och 1500 fot molnbas i Florida ser precis lika djäkligt ut som i Sverige....

    Myt 2: Det blåser inte i Florida
    Sanning: Ormond Beach ligger granne med Atlanten. Behöver jag säga mer? O-F-T-A 15-20 knop.

    Myt 3: Instruktörerna skiter i dig och är dåliga/slarviga/ointresserade
    Sanning: Visst förekommer det säkert dåliga instruktörer, men de jag flög med hade högre krav på min flygning än jag någonsin varit med om i Sverige. Min instruktör var dessutom mycket engagerad och gjorde allt för att min flygskicklighet skulle avancera snabbt.

    Myt 4: Det är omöjligt att lära sig allt på en månad - det gör dig till en sämre pilot osv osv
    Sanning: Sanning är att alla inte har kapacitet att ta PPL på en månad - speciellt om man är lite äldre (över 60) verkar det i vissa fall vara problematiskt. Men det viktiga är att om du inte har kapaciteten släpper inte flygskolan dig heller. Den skola jag var på tummade aldrig någonsin på säkerheten. Jag fick mitt PPL på min månad och känner att mitt självförtroende är gott och att jag fått en gedigen utbildning.

    Dessutom finns andra fördelar med Florida. Ett exempel är att jag under utbildning ofta låg i samma landningvarv som ÅTTA andra flygplan (om det var fler är åtta flygplan lade controllern inkommande flygplan på hold). Även i det "fria" luftrummet fanns det *massor* av luftrörelser - och man insåg själv att om man inte håller ögonen utanför planet kan ledsamma saker inträffa. VFR i Florida betyder - lär dig hålla ögonen utanför planet eller dö. Förutom det blev man ordentligt drillad att hantera radiotrafiken. Det var inte helt ovanligt att radion var konstant blockerad av en controller som pratade som en kulspruta med endast några få sekunder där man kunde bryta in för att få sitt ärende sagt. Ok - radioterminologin är annorlunda, men inte mer annorlunda att en normalbegåvad person inte har några som helst problem att lära sig skillnaderna.
    ---------------------------

    Edit: Här är min blog som jag skrev under utbildningen: http://flyflorida.wordpress.com/
     
  10. Berg

    Berg Ny medlem



    Vi har lagt budgeten på 70000:-

    Det som återstår att betala är "paketet" vilket innehåller.

    Transfer ToR från orlando Int, boende i en villa i närheten av flygskolan, 45h som PIC i PA28 Cadet (inkl bränsle o skatt) varav 28h dual + 5h ground instructions, 1.8h praktiskt flygprov (inkl examinator), alla teoriprov, Night Qualification rating, Radio Telephony rating.

    Detta kostar $6995-deposition= $6495 = 46.700SEK :p

    Mat räknar vi inte som någon utgift för äta gör man ju oavsätt.

    Så just nu ser det ut som totalen kommer bli 46700+18300= 65.000 SEK så då har vi iaf 5000 kvar till lite extra kostnader som säkert kommer att dyka upp.

    Sen värderar vi själva upplevelsen att vara i Florida och flyga en månad ganska högt. Om det blir några lediga dagar så är det ju späckat med aktiviteter som man kan ta sig till. :e

    //A
     
  11. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Den enda kostnaden som OBA inte tydligt specifierade var en tilläggsförsäkring (som betalade självrisk vid skada) på ca $200. Dock hävdade administratören att han särskilt rekommenderade den då vi flög XL2:an som hade betydligt fler landningstillbud än C152/PA28 och att folk inte brukade ta den för dessa typer. Vet ej om han bara sålde in den, men kändes ändå tryggt att ta den ;)
     
  12. Berg

    Berg Ny medlem

    Kanske kan vara bra att ta självrisk försäkringen. Då kan man tex testa hur hårda landningar man kan göra innan man knäcker landningstället.
    Eller är det någon som vet vid vid vilken hastighet man får punktering vid en touch and go? 100knop :q

    //A
     
  13. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Om du testar överlever du kanske landningen, men du överlever inte när Mr. Thompson får tag i dig! :h
     
  14. McFire

    McFire Ny medlem

    Tror Mr. Thompson har sålt skolan. Hörde att de har ny ägare och i samband med det bytt namn.
     
  15. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Förre ägarna repade sig aldrig efter Kalleh:s sejour! :lol
     
  16. Berg

    Berg Ny medlem




    Vi är med på att dom inte kan kolla upp alla länder man har varit i, speciellt inte inom schengen. Man är ju lite rädd för att ljuga så jag listade alla och har ca 40st stämplar i passet så det fick bli en extra bilaga. Dom mest USA kritiska stämplarna är Tunisien och Burma, men det var inget som dom nämnde på den korta intervjun och nu har jag ju fått mitt visa så allt verkar ok.


    Det finns många frågor som är störda. Och på formuläret DS-158 där man ska lista "alla" sina släktingar med adresser och tele nr så är den sista frågan på pappret:

    List at Least Two Contacts in Applicants Country of Recidence Who Can Verify Information About Applicant
    (Do not list immediate family members or other relatives. Postal box numbers are unacceptable)
    Name (Last, First, Middle):
    Telephone Number:
    Adress:

    Jag känner inte direkt någon som kan allt om min släkt som inte är släktingar men jag tog två st som jobbar på farsan jobb. Dom har iaf inte blivit kontaktade av ambassaden.


    När det gäller medical så skriver flygskolan att man måste ha ett godkännt FAA Medical III innan man gör sin första EK och ett JAA Medical II när man ansöker om sitt cert. (Vi ansöker om certet hos Brittiska CAA)

    //A
     
  17. kalleh

    kalleh Ny medlem


    Han var ett praktarsel, men ett av dessa arsel som trots allt färgar världen och gör den intressant att leva i :) Tror han fick lite rättsliga problem efter att ha försökt avsätta någon lokal politiker ;)
     
  18. Ogge

    Ogge Medlem

    Hur har det gått? Funderar själv att genomgå denna trip så småningom!
     
  19. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag är också väldigt nyfiken! Sparkassan är lovande så jag planerar att beställa böcker här snarast. :p
    Jag funderar på ca. 6 månader till självstudier, är det nog? Finns det någon kursplan/elevhandbok etc. man kan följa?

    /Space
     
  20. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Såg att flygteoriskolan.se snart kör igång en kurs. Funkar det att plugga teorin där och sedan åka till usa och flyga? Eller kommer jag få problem med FAA reglerna..

    /Space
     

Dela sidan