Foreflight för att förstärka inläsning av FPM? Vilken priceplan?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Per D, 12 Juli 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ok, ett praktiskt exempel: Eskilstuna NDB RWY 36 (https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/8176/ES_AD_2_ESSU_5-2_en). Tröskelhöjd 130,4 fot. OCA(H) = 590(450). DME Required så jag antar att det är NDB/DME = 300 fot som systemminima. Max OCH/Systemminima = 450 + tröskelhöjd = 580,4 vilket är lägre än OCA på 590 fot. Däremot är 450 + AD elevation (140 fot) = 590 fot. Jag trodde att det bara var vid Circling som man använde AD elevation? Eller hur kommer de fram till 590?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När det handlar om 2D-procedurer så avrundar man uppåt till jämnt 10-tal fot (enligt PANS-OPS) och då blir det 590 fot i ditt exempel. 130,4 + 450 = 580,4, avrundas uppåt till 590.

    Tanken med det är antagligen att i en traditionell "Dive and Drive"-inflygning, så kan man inte flyga mera noggrannt än så.

    Jämför med RNP 18 till Eskilstuna. OCA(H) är 510(380) för LNAV. Tröskelhöjden är 129 fot. 380+129=509, avrundas uppåt till 510.
     
    Senast redigerad: 13 November 2021
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Super, tack!
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

Laddar...
Liknande trådar
  1. Dimme
    Svar:
    28
    Visningar:
    4,968
  2. LeffeP
    Svar:
    3
    Visningar:
    4,871

Dela sidan