Hårresande rapport

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av allan.emren, 20 Januari 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag läste just en hårresande haverirapport.
    http://www.havkom.se/virtupload/reports/208974228_RL2009_06.pdf

    En Ikarus (UL), havererade i april 2008 i havet utanför Onsala.
    Föraren omkom och planet hittades aldrig. Det är tragiskt, men det visade sig också att efterforskning inte påbörjades förrän 4,5 timmar efter olyckan trots att piloten lämnat in färdplan för att få uppföljning. Och sökandet startades först sedan en privatperson ringt och frågat efter flygplanet.

    Genom ett misstag från Sävetornet aktiverades inte färdplanen. Men mer alarmerande var att Göteborg kontroll inte kan veta om färdplanen är aktiverad. ESGG TMC har inget aktiveringsansvar. Inte heller ESMM ACC. De har inte heller något uppföljningsansvar.

    De här bristerna har påtalats av Haverikommisionen, men tills vidare är det uppenbart att vi som piloter måste mycket mera aktivt se till att våra färdplaner hanteras på ett säkert sätt. Falsk säkerhet är bland det farligaste man kan råka ut för.

    Så i fortsättningen när jag går på färdplan, kommer jag alltid att vid varje rapportpunkt också meddela vilken som är nästa rapportpunkt och ETA dit.

    Hälsningar

    Allan
     
  2. lh

    lh Ny medlem

    I somras så råkade jag ut för att man missade att aktivera min färdplan. Jag hade lämnat in en färdplan i förväg via ARO enligt konstens alla regler, och startade från en flygplats med aktivt torn. Då jag tilldelades transponderkod 7000 anade jag att något inte stod rätt till, för jag har alltid fått andra, unika, koder när jag flugit på färdplan. I samband med att jag anmälde utpassering ur kontrollzonen bad jag därför tornet bekräfta att min färdplan aktiverats. Jag fick då som svar att min färdplan av systemet hade "markerats som en lokal färdplan" och att en sådan färdplan inte ska aktiveras eftersom man inte får uppföljning på en lokal flygning...

    Efter landning ringde jag tornet och bad flygledaren att undersöka hur det kunnat bli så här. Jag kunde själv kontrollera att den färdplan jag lämnat på nätet var korrekt (inte lokal flygning). Flygledaren letade lite bland sina papper, och medgav sedan att man gjort fel i tornet. Den inlämnade färdplanen var "skarp" och den skulle fått automatisk uppföljning.

    Jag är absolut inte ute efter att klaga på flygledarna! De är bara människor och fel kan vi alla göra. Det måste alla system acceptera. Men med dagens teknik så måste det gå att skapa ett bättre, mer automatiserat och tillgängligt system som gör att sådana här missöden kan undvikas. Och om de ändå inträffar så skall man kunna upptäcka det en-route, t.ex. genom att TMA-kontrollen kan se att Du går utan aktiv färdplan. Eller är det kanske dags att införa lite nya radiofraser, t.ex. kan man i samband med att man får klarering innan start få "SE-ABC, klart lämna kontrollzonen via X, 1500 fot eller därunder, transponder XXXX, färdplan till X flygplats." Då vet man ju att ens färdplan är registrerad och kommer att aktiveras i samband med start.

    Jag har också läst den haverirapport som Allan refererar till, och jag vill uppmana andra piloter att också göra det. Den ger en ganska god inblick i hur systemet med färdplaner fungerar (eller inte fungerar...)!

    /lh.
     
Laddar...

Dela sidan