Import från EU

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dahlbäck, 21 Mars 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag har försökt läsa på vad gäller TS information om import av luftfartyg men undrar om någon kan berätta hur det går till i praktiken om man vill importera ett litet (MTOW <600 kg), begagnat EASA-flygplan från ett annat EU-land (tänker f.n. främst på Tyskland eller Nederländerna men proceduren borde väl vara densamma)?

    TS har ju en del checklistor m.m. som ger en fingervisning om vad som krävs etc., men i vilken ordning gör man saker och ting och hur förhåller sig importen till själva köpet?

    Jag har förstått att man iaf. slipper hanteringen med exportluftvärdighetsbevis när det handlar om EASA-luftfartyg inom EU.

    Förväntas man avregistrera planet i säljarlandet och ansöka om registrering i Sverige innan man kan flyga hit maskinen? Det verkar ju isf. jättekorkat då man knappast vill ha ett flygplan man har köpt stående på en obekant flygplats, kanske utan hangarplats.

    Kan man helt enkelt flyga hit maskinen på sin utländska registrering efter att ha fullbordat köpet och sett till att antingen säljarens försäkring alltjämt gäller eller att man har tecknat en egen (iaf. EAA:s försäkring vet jag gäller även för en köpare en kort tid efter en överlåtelse)?

    Sedan finns ju såklart ”fulalternativet” att behålla planet på utländskt register...

    En relaterad fråga: Vet någon om det finns något hinder för en svensk CAMO (eller flygverkstad på självdeklarerat underhållsprogra) att underhålla en utländskreggad maskin? Eller tvärtom, att låta exempelvis en tysk verkstad sköta en svenskregistrerad?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Skriv ett avtal
    Betala
    Säljaren skriver på Bill of sale(använd den på TS hemsida)
    Flyg hem flygplanet
    Avregistrera(säljare gör oftast detta)
    ”Påregistrera”
    Flyg
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det skall inte finnas några sådana hinder. Jag tycker inte att det är något speciellt fult alternativ att behålla utländskt register -- en av poängerna med EASA är att det skall gå.

    För mig skulle de viktigaste faktorerna i frågan om att behålla på utländskt register eller ej vara storleken på deras avgifter, hur lätt (eller inte) det är att kommunicera med den utländska myndigheten och ifall de har några egna ideer när det gäller underhåll m.m.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror det lättaste att flytta över flygplanet till svenskt register om man tänkt äga flygplanet en längre tid än ett år.
    Det är relativt enkelt att äga flygplan i Sverige.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Volare

    Volare Medlem

    Jag importerade ett ULM, från början x-klass från Belgien 2019 och tänkte först behålla det på belgiskt register för att slippa allt pappersarbete. Det föll på att belgiska luftmyndigheten krävde att jag hade en officiell adress i Belgien, vilket jag inte har. Att planet skulle vara baserat i Sverige brydde de sig inte om. Jag har fortfarande inte fått flygtillstånd i Sverige.
     
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Usch, låter trist. Vad är det för typ? Jag hoppas väl på att kunna undvika sådant just genom att hålla mig till EASA-luftfartyg.

    Angående "fulalternativet" tänker jag mest på att TS verkar störa sig på det (och att det trots allt står i luftfartslagen). Sedan kan det ju diskuteras vilket mandat de har att göra det.
     
  7. Volare

    Volare Medlem

    Murphy Renegade Spirit.
     
Laddar...

Dela sidan