Kontrollzoners utformning

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Dahlbäck, 22 November 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    En liten fundering...

    I Sverige är de flesta kontrollzoner kantigt avlånga och avsmalnande i banriktningarna. Utomlands verkar det däremot vara populärt med runda eller t.o.m. ovala CTR. Någon som vet vilka "filosofier" som ligger bakom den här skillnaden?

    En fördel som jag spontant kan se med en runt CTR är att man kan ställa in en DME och alltid ha koll på gränsen. Samtidigt måste det vara lurigare att visuellt hålla rätt på en böjd gräns...?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Om jag inte minns fel från ATPL teorin, så måste kontrollzonens utsträckning vara minst 5 NM i banans riktning enligt ICAO. Vissa flygplatser väljer att göra en cirkel av det hela. Vissa flygplatser, som t ex i Sverige, väljer avlånga kontrollzoner. Det finns ändå inte mycket annat som tornet behöver kontrollera 5 NM i andra riktningar.
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ock konstigaste formen har nog Bromma CTR
     
Laddar...

Dela sidan