Landningsteknik?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av AnnaE, 2 Mars 2007.

  1. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    Hallå!

    Idag på eftermiddagen satt jag och fördjupade mig lite i landningens konst och då dök det upp några saker som jag tänkte fråga er om.

    När ni sidvindslandar, vilken landningsteknik använder ni er av då? På engelska finns det ju bland annat två olika metoder som kallas för "side slip" och "crab". Använder ni den ena eller den andra eller flera i kombination? För- och nackdelar med dessa? Någon metod som anses svårare än den andra?

    Så här långt i utbildningen har jag inte råkat ut för någon starkare sidvind men hoppas det kommer så jag får öva ordentligt på det.

    Ha en trevlig helg!

    AnnaE
     
  2. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Hmm, är du säker på att det är någon skillnad på side-slip och crab? Båda innebär väl att man flyger på snedden ner mot banan? :q
     
  3. AnnaE

    AnnaE Ny medlem

    De är snarlika men inte helt lika enligt de illustrationer som finns här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Crosswind_landing#Techniques

    Side-slip kanske är vanligare att man använder på små flygplan för att det inte ska bli för stora påfrestningar på huvudställen vid sättning? När du gör en "crab"-landning så har du ju fortfarande kvar uppehållningsvinkeln för sidvinden vid sättning. Kurskorrigeringen kommer ju direkt efter att du satt ner flygplanet.

    /AnnaE
     
  4. matli

    matli Medlem

    Namnen på svenska är väl upphållnings- och motskevnings-metoden.

    Motskevningsmetoden anses väl något svårare, då den i princip är en vingglidning med korsade roder vilket kräver en viss försiktighet.

    I praktiken blir det väl ofta en kombination av metoderna. Upphållning på största delen av finalen, för att sedan skeva emot vinden och ge motsatt sidroder straxt innan sättning så att man bara landar på ett hjul men i banans riktning.
     
  5. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Hej på er flygande vänner!

    Att landa i sidvind är en konst!

    Viss flygplan "tål" inte korsade roder utan att klippa och gå i spinn. Detta förekommer dock oftast om man "rycker" i spaken/ratten och stallar planet plötsligt. Man måste då se till att ha lite fart till hänsyn av detta.

    Den enda tekniken jag fick lära mig var just detta med korsade roder. Håll planet rakt i banan med hjälp av sidoroder och skeva så mycket som det behövs för att hålla kvar planet över mittlinjen. Detta gör ju då att ena hjulet sätts först i banan och i detta läge är det viktigt att man håller kvar skevrodret så att hjulet får bra grepp.

    Ett vanligt fel vid START i sidvind är att man skevar åt fel håll när planet börjar gira. TRAMPA sidoroder och håll motsatt skevroder även här. Så fort planet lyft läggs planet i rätt motvindsvinkel så att man kan flyga rent.

    Träna på! :)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag brukar hålla upp mot vinden under större delen av finalen. När jag jag befinner mig ovanför banan på några meters höjd ansätter jag sidrodret för att få flygplanet i linje med banans förlängning samtidigt som jag skevar emot för att inte driva med vinden (vingglidningstekniken). Roderkombinationen som du använder för för vingglidning är den samma som du använder för att få ett flygplan i spinn. Man brukar kalla det för att man använder korsade roder. Jag brukar inte använda det förrän jag befinner mig nära/ovanför banan och på låg höjd.

    Viktigt att tänka på när huvudställen tagit mark är att inte släppa skevroderutslaget om det blåser ordentligt. Risken finns att vinden "tar tag" i flygplanet och får det att driva.

    Lycka till med träningen!
     
Laddar...

Dela sidan