Tillgodoräknande av UL-tid för PPL/LAPL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Airborne again, 23 Juni 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Mitt argument handlar inte om komplexiteten utan om flygegenskaperna. Den väsentliga skillnaden mellan UL-B och SEP är den lägre vingbelastningen hos UL-B som beror på kravet på lägre stallfart. Ditt argument att det är svårare att landa ett UL-B än ett SEP måste alltså bero på skillnaden i vingbelastning. Jag säger då som motargument att det också kan vara svårare att landa flygplan med högre vingbelastning, vilket exemplet C172/PA28 i jämförelse med tyngre SEP visar. Det är förstås rätt som Merf säger att flygplan med högre vingbelastning är mindre vindkänsliga, men de drabbas också lättare av genomsjunkning vid landningen om man inte har noggrann fartkontroll. En PA32 eller TB20, t.ex., är mindre förlåtande än en C172 eller PA28.
     
    Senast redigerad: 26 Maj 2020
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Man måste vara mer aktiv pilot i en UL jag brukar jämföra med att kasta upp en badmintonboll eller en fotboll i luften, badmintonbollen reagerar på vinden medan fotbollen faller rakt ner. Lika så är det en betydande skillnad att om man drar av på gasen så måste man sänka nosen direkt då det inte finns så mycket massa som genererar rörelseenergi.
    Instrument mässigt så har nog de flesta UL instrument som väl matchar normalklass.
    Vi har glasskärmar Dynon eller Garmin, autopilot mm. Det vi oftast inte har är Instrument för radionavigering
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Det verkar som att det har varit ett positivt resultat, såhär skriver en av EASAs "GA-personer" på deras forum:

    The EASA committee took place yesterday and the proposal made by EASA was received positivaly by the Member States. We expect that the voting of the new text could happen in June 2019.

    Verkar lovande!

    LÄNK (men du måste ha ett konto där för att kunna läsa)
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Conny Karlsson

    Conny Karlsson Ny medlem

    Med CPL/PPL kan man inte tillgodoräkna flygtid från UL för upprätthållande av certifikat. Men med ett LAPL är det möjligt.
    Och man kan ändra sitt PPL till LAPL...för att sedan ändra tillbaka till PPL när andan faller på. Gäller klassbehörighet SEPL alltså.
    Undra om det tillkommer något ytterligare krav när man går tillbaka från LAPL till PPL då?
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Jo, man kan tillgodoräkna sig oavsett vilket certifikat man har.
     
  6. Conny Karlsson

    Conny Karlsson Ny medlem

    Nej, flygtid från UL kan inte tillgodoräkna för PPL..
     
    • Håller inte med Håller inte med x 1
  7. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    PPL har inga flygtidskrav alls. Det är klassbehörigheten som avgör. Och beräkningen för klass SEPL är lika oavsett certifikat.
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Anders Lidén har rätt. Man kan använda UL för förnyelse av SEP oavsett om man har PPL, CPL eller ATPL. Samt även för LAPL, givetvis, men den har ju inte SEP-behörighet på samma sätt.

    AMC1 FCL.140.A; FCL.140.S; FCL.740.A(b)(1)(ii) Recency and revalidation requirements

    All hours flown on aeroplanes or sailplanes that are subject to a decision as per Article 2(8) of the Basic Regulation or that are specified in Annex I to the Basic Regulation should count in full towards fulfilling the hourly requirements of points FCL.140.A, FCL.140.S, and FCL.740.A(b)(1)(ii) under the following conditions:
    (a) the aircraft matches the definition and criteria of the respective Part-FCL aircraft category, class, and type ratings; and
    (b) the aircraft that is used for training flights with an instructor is an Annex-I aircraft of type (a), (b), (c), or (d) that is subject to an authorisation specified in points ORA.ATO.135 or point (e).


    Punkt (e) är UL. FCL.140.A gäller LAPL(A), FCL.740.A gäller SEP för PPL/CPL/ATPL.
     
  9. Conny Karlsson

    Conny Karlsson Ny medlem

    Precis så har jag också läst och förstått. Men det var denna text som fick mig att fundera:
    upload_2020-5-26_11-48-28.png
    Men det är kanske det där " i övrigt" jag borde ha läst bättre.. :)
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag håller med om att texten är kryptiskt skriven, speciellt meningen "Det innebär att man inte kan tillgodoräkna sig UL-flygtid mot PPL(A) eller CPL(A)." Men eftersom punkten alldeles ovanför handlar om krav på aktuell erfarenhet för SEP så måste den meningen handla om utbildningstid för själva certifikatet, inte för SEP-behörigheten.

    (Om någon undrar vad vi talar om så är det den här webbsidan: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Certifikat-och-utbildning/fragor-och-svar.)
     
    • Håller med Håller med x 1
  11. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag funderar så här i likhet med Airborne again:
    TS markerar inte klart vilka regler som gäller för den som ska ta ett certifikat och den som redan har ett certifikat som man kan flyga UL på.

    Om man redan har ett certifikat bör det alltid vara den aktuella flygerfarenheten som kan inkludera även UL-tid om kategorin "matchar" motsvarande FCL-kategori.

    Men om man ska utbildas till ett certifikat och redan har UL-tid från ett giltigt certifikat verkar det som att man säkert bara kan få räkna med sig UL-tid till LAPL-certifikat. Ska man tex ta ett PPL(A) så kan man bara få tillgodoräkna sig 10% annan flygtid om man har flygtid FRÅN EN ANNAN KATEGORI av luftfartyg. Detta skulle i så fall kunna innebära att om man har 50 h UL-tid på helikopter kan den få räknas, men om man har 50 h UL-tid på UL-flygplan får den inte räknas. Det blir i så fall absurt och frågan är om det var så det var tänkt.

    Sen måste jag nog rätta mig själv och även på peka att TS nog inte svarat fullt utförligt på frågan. Varken annex 1 e)-luftfartyg ("gamla UL") eller artikel 2(8)-luftfartyg (nya 600 kg-klassen, som borde få ett eget namn!) har nån begränsning till SEP eller SEPL.
    S det behöver inte vara enmotriga luftfartyg
    E det behöver inte ha en motor
    P det behöver inte drivas av en kolvmotor.
    L det behöver inte vara landversion (som jag skrev i hastigheten).

    UL- och 600 kg-luftfartyg kan alltså se ut äldigt olika och man kan då få med sig deras flygtid till "liknande" FCL-certifikat.
     

Dela sidan