Återta flygcertifikat efter långt uppehåll

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Karl_, 31 Mars 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Karl_

    Karl_ Ny medlem

    Hej alla, ny medlem här!

    Jag gick på flyggymnasium i början av 2000-talet och tog då CPL där. Valde dock av olika anledningar bort att satsa på flygyrket, men flög i klubbsvängen några år. På grund av utlandsflytt och begränsad budget blev det dock så att jag tappade min behörighet 2008 och sen dess har jag inte suttit bakom spakarna. Nu har jag bättre ekonomi och är rätt sugen på att försöka ta upp flygandet igen. Jag har mailat med Luftis och fått klart för mig att jag inte behöver läsa om teorin, det räcker med att genomgå den utbildning flygskolan bedömer behövs och sedan göra en PC.

    Nu klurar jag dock lite på hur mycket utbildning jag ska räkna med. Är det någon som har gjort motsvarande resa och kan berätta lite om hur det kändes? Det är ju såklart individuellt hur mycket tid som krävs, men är det troligare med 10 timmar eller 40 timmar om man har haft ett uppehåll på 13 år? Det skulle vara kul att höra lite tankar kring detta!

    Sen en annan fundering också: det är närmast Tekniska högskolans flygklubb på Skå jag tänker på, eftersom jag bor centralt i Stockholm och inte har egen bil. Men jag har inte hängt med i debatten om allmänflyget i regionen - är flygverksamheten på Skå under press eller kan man räkna med att den får vara kvar under överskådlig tid?
     
  2. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Hej Karl!

    Det är svårt att säga, det är som du skriver en diskussion mellan flygskolan och dig. Sticker ni upp 90min och de känner att du har koll på allt så kanske de nöjer sig där. Så länge du klarar PCn så är du ju ”current” igen.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Omöjligt att svara på utan att ha flugit med dig, men iom. att du har ett CPL så har du ju lite fler än de 30-45 timmar timmar som skulle vara "worst case" för en PPL innehavare. Utan att veta mer så är min gissning att vi pratar om minst 3, max 10 timmar för att få dig redo för en SEP PC. Om du sen vill återta IR, ME eller annat så är det en separat fråga...

    Även om något teoriprov inte behöver utföras så behöver du uppdateras på vad som hänt på regelfronten sedan 2008, den här är nog en bra läsning för dig: https://www.transportstyrelsen.se/4...ygoperativt/vfr-handbok-for-privatflygare.pdf
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Skå lever vidare, det har just givits bygglov och ett antal nya hangarer uppförs nu. Kommunen lär väl inte riva upp detta i närtid iaf.
     
  5. Axel

    Axel Ny medlem

    Ska du inte flyga jätteofta så går det att ta sig till Västerås Hässlö med tåg och buss. Tar ungefär 90 minuter en väg. Men med det får du många fler möjligheter.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag hade ett uppehåll på 17 år och skolade 4 timmar innan flygprov. Då hade jag 5-600 timmar. Ett år senare förnyade jag mitt IR. Det tog 8 timmar innan flygprov - men då hade jag också nött procedurer i en PC-simulator i kanske 40 timmar.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som control skriver har det skett mycket på regelfronten sedan 2008. I princip hela det svenska regelverket har ersatts med ett EU-regelverk. (Utom för UL.) Men när det gäller privatflygning är nästan alla ändringar lättnader...
     
  8. Karl_

    Karl_ Ny medlem

    Tack så mycket för alla svar, mycket hjälpsamt! Och naturligtvis ett bra påpekande att regelverket är nytt, det behöver jag sätta mig in i. Överhuvudtaget är det nog rätt mycket kringkunskaper som kommer ta lite tid att återta även om handhavandet av flygplanet fortfarande visar sig sitta.
     
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Var i precis samma sits som dig. Flög inte på 16år. Vid det laget bodde jag i England och teorin var giltig för EASA, så behövde bara köra med flygskola. Ungefär 5 timmar, vill jag minnas, men tror han var lite väl förlåtande och okrävande. När jag sen flyttade till USA ock konverterade till FAA PPL, så tog det ungefär 12timmar. Jag skulle räkna med nåt liknande - 10 till 15timmar, min gissning.

    Välkommen tillbaks!
     
Laddar...

Dela sidan