Den STORA medlemstråden!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 24 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tycker det är dax att vi alla berättar lite mer om oss själva så vi får en bättre bild av vem vi egentligen är!!

    Jag börjar..

    Jag heter Lennart Sundgren och bor i Sandarne i Hälsingland.
    Jag driver ett 54 år gammalt åkeri tillsammans med min lillebror.

    Jag har ett ganska stort musikintresse och har varit trummis i olika dansband i drygt 26år.. Lade pinnarna på hyllan för drygt tre år sedan. Intresset för musik får jag utlopp för i musikstudion vi har hemma på gården!! Inget mer turnerande för mig!! ;)

    Mitt flygintresse startade den 26 Dec 2011 då jag fick åka högersits i PA28:n på ESUM/Mohed..
    Då visste jag att jag skulle ta flygcert..
    Jag skrev in mig på KSAB pilotschool i mitten på Feb 2012 och var färdig med teorin i Juli samma år.
    Den praktiska biten gjorde jag på Geflebygdens FK (ESSK) och klarade min uppflygning i sept 2012.
    Tog NQ behörigheten direkt efter..

    Jag drömde om att köpa en Piper Seneca II men ju längre jag kom i utbildningen desto mer insåg jag att kostnaderna för att äga ett flygplan bestod av mer än inköp och bränsle.. :)

    I Mars 2013 gjorde jag i alla fall mitt livs köp när jag köpte en Cessna 182P på en annons här på forumet.. Den maskinen hoppas jag kunna använda för att uppnå mitt nästa mål.. Instrument Rating!!

    Jag ser fram emot att träffa er i verkligheten eftersom flygsverige är litet och vi måste hålla ihop för att kunna behålla våra flygplatser!!

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lennart, först vill jag börja med att säga att din trådstart är ett mycket föredömligt initiativ! (y)

    Nu över till min självpresentation…

    Jag heter Fredrik och är 34 år gammal och bor i Stockholm. Till vardags jobbar jag som konsult inom IT-branschen.

    Intresset för flyg har jag haft ända sedan barnsben. I början handlade det mest om att med kikare titta på alla flygplan som åkte kors och tvärs över himlen. Hade jag möjligt att komma till Arlanda så var det rena himmelriket på den tiden, att kunna få se alla flygplan på nära håll, höra alla ljud och känna lukten av flygfotogen i luften (lätt beroendeframkallande!). Allt eftersom åren gick och jag blev äldre blev tanken på att påbörja en flygutbildning för egen del, starkare och starkare. År 2003 när jag bodde i Norrland så påbörjade jag min PPL-utbildning. Ungefär 70% av utbildningen genomförde jag uppe i norr innan jag flyttade söder ut och flög resterande timmar i Norrköping med påföljande uppflygning efter det.

    Nu med lite perspektiv på min flygutbildning och mitt flygande så kan jag med lätthet konstatera att det här är ett av de bästa besluten som jag har fattat, att börja flyga. Det är inte mycket som slår frihetskänslan och känslan av välbefinnande när man befinner sig uppe i lufthavet.

    Efter uppflygningen och efter att jag samlat på mig ytterligare flygtimmar och erfarenhet bestämde jag mig för att flyga in mig på sporrhjul. Att flyga "sporre" kan jag varmt rekommendera. Personligen upplever jag att jag har blivit bättre på att flyga sen jag började med det. Handhavandet, framför allt vid start och landning, är lite annorlunda jämfört med ett konventionellt flygplan. Flygning med sporrhjul har i sin tur lett vidare till segelflygbogsering som jag för närvarande håller på med aktivt. Detta är också väldigt lärorikt och jag upplever även här att min flygning har blivit bättre och mer precis än tidigare.

    En del av er känner redan till att jag i slutet av år 2005 grundade det som idag är Flygfyren. För de som är intresserade av att läsa mer om bakgrunden till hur Flygfyren kom till, kan göra det här:

    Projektet Flygfyren har vuxit fram ur ett utbildningsbehov

    Jag ser fram emot att lära känna alla fantastiska personer på Flygfyren som genom åren har varit med och bidragit med kunskap och erfarenhet inom olika områden och gjort Flygfyren till vad det är idag!

    Fredrik
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Jag heter Niklas Nilsson är 42 år och har PPL. Flyger i Lidköpings motorflygklubb där jag även är ordförande. Mitt flygintresse väcktes i 10-års åldern. Efter det förpassades Märklinjärnvägen snabbt upp på vinden (Där den för övrigt fortfarande är kvar.) Då jag växte upp nära Falköping och Ålleberg var jag med på några ungdomskurser på berget när jag var runt 14 år. Efter det började jag segelflyga i Falbygdens flygklubb i miten på 80-talet, men andra intressen tog över och jag slutade. Under 20 år var jag inte aktiv inom flyget, men drömde om att ta motorflygcertifikat. Med rädslan för att bli en gnällig gammal gubbe som satt på hemmet och var bitter över att jag aldrig tog mitt PPL tog jag tag i saken 2006. Fick mitt PPL 2008.

    Gillar att besöka fly-ins och flygträffar, gärna på mindre gräsfält. Visingsö fly in i början av augusti är ett givet evenemang. Besöker gärna Ållerberg då jag tillbringat ganska mycket tid på berget.

    Som många andra här på Flygfyren drömmer jag om att ha ett eget flygplan, gärna en Cup, en Huskey eller en Maule. Hade man råd skulle man dessutom ha en bättre resemaskin för semesterflygningar. Bara min lottorad slår in så... :)

    Trevlig flygning så kanske vi ses.

    Airman
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Niklas heter jag, 26 år och bor i Västerås. Tog UL-B-cert vintern 09/10 i Köpings FK där jag fortsätter flyga trots att jag nu som sagt bor i Västerås. Varit flygintresserad sen jag var 9 år, drömde om att bli trafikpilot länge, men insåg ganska tidigt att det var för svårt och dyrt.

    Ursprungligen kommer jag från Hälsingland, jobbade ett par år som lastbilschaufför (trådstartare Sundgren känner nog till de åkerier jag jobbade åt, Alfta Frakt och Ina Frakt :) ) innan jag kom på att jag skulle bli ingenjör, så jag hamnade i Arboga och gick flygingenjörsprogrammet i Västerås. Är numera maskinkonstruktör på en ganska liten konsultfirma i Västerås. Drömmer ibland om att jobba med flygplanskonstruktion men det tror jag kommer få förbli en dröm. Men man vet ju aldrig!

    Närmsta planerna är att flyga upp till Söderhamn på EAA Fly-in i början av juni, sen hoppas jag på att komma iväg på en lite längre turné i norrland nån gång under sommaren, vi får se om jag lyckas pussla ihop det med semester osv.
     
    • Gillar Gillar x 3
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Staffan Ström, 39 år, har haft PPL sedan 1999.
    Har haft ett starkt flygintressen sedan jag var liten. Första flygminnet är från flygdagen när Bromma fpl firade 50 år (1986 kanske?). Sedan dess var mitt enda mål att bli pilot. Under gymnasietiden sommarjobbade jag på KSAB (jag blev jäkligt bra på att plasta TMA-kartor) samtidigt som siktet var inställt på TFHS i Ljungbyhed. Första flygningen i ett litet plan fick jag med chefens son (Johan Nylén om namnet är bekant) i deras C152.
    Efter gymnasiet gjorde jag lumpen på F13 I Norrköping som väderbiträde, vissa perioder var jag nere på flygvapnets väderskola på F5 Ljungbyhed nära TFHS... Ansökningsprocesen till TFHS drog ut på tiden och jag han avsluta lumpen, flytta från Stockholm upp till Östersund för att läsa till Dataingenjör på högskolan. Efter han blev jag kallad till tester och klarade första dagen, men efter halva andra dagen blev jag inkallad till psykologen som sa att dom inte trodde jag skulle klara utb-tempot på TFHS. På den tiden tog dom 8 elever / år. Det ingick inte i planen.

    Jag gick i alla fall klart uppe i Östersund. Flyttade hem till Stockholm, fick jobb på SAS som systemutvecklare 1996. Året efter gick jag med i SAS Fk och börja ta PPL som blev klart 1999. Direkt efter det gick jag vidare och tog IR i Botkyrka FK i Tullinge. Traikflygarplanerna la jag på hyllan.
    2004 flyttade jag upp till Östersund igen, började flyga i Östersunds FK där jag varit med i styrelsen till och från genom åren. Jag lät IR-behörigheten förfalla. I ÖFK hade vi inga godkända plan att flyga IFR med. I och med hus, familj med barn har flygande minskat. I takt med det har gamla drömmen att jobba som pilot kommit tillbaka sakta men säkert, och förra året bestämde jag för att göra ett försök. Startade ATPL teori på distans i januari i år, och räknar med att vara klar med CPL/ME/IR till nästa sommar. Sen får vi se... Jag har en kompis som för något år sen gjorde något liknande, och fick jobb på Golden Air lagom till hans 40-årsdag. Så det går!
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Johan Ekroth 53 år verksam i Västerås segelflygklubb som även håller på med UL. vi håller för övrigt på och byter namn då UL tagit över verksamheten så vi får se vad vi heter i framtiden kanske Västerås Ultralätt och segelflygklubb.
    Flygintresse sedan barn, var på väg att köpa mitt första flygplan redan i början av 80 talet hittade ett flygplan jag gillade tänkte jag köper det och lär mig flyga efteråt. Nu skulle vi vara två för att finansera detta så det rann ut i sanden.
    Senare skickade jag efter ritningar och tänkte bygga en UL även det rann ut i sanden då madam ungar och hus och företag hamnat i vägen, började hoppa falskärm istället. ungarna växer och behöver mer tid så jag slutade hoppa och ägnade mig åt hästhoppning och motocross ungarnas hobby. 2003 var den tiden förbi så jag bestämde mig för att börja flyga. Det blev UL på Swedish ultraflyers och har sedan dess hunnit med ca: 1000 airborn tim och 4000 landningar. 2010 blev jag flyglärare 2011 skolade jag 266 tim airborn och har nu lämnat in ansökan om att bli kontrollant.
    Jag flyger mycket skolning och då blir det mycket runt Västerås, så när jag flyger privat så vill jag åka längre bort Jag har även TMG cert och tog den maskinen på resa mot nordkapp (fick vända i Tromsö -90 min pga väder) har flugit UL till alla våra grannländer och för i år planerar jag Bulgarien Dubrovnic Italien Sicilien Tunis sen norr ut och hem med stopp i Prag. det ska vara lite utmaning Tunisien hänger på tillstånd både från landet och försäkringsbolaget försäkringen gäller bara i Europa vilket är lite trångt :)
     
    • Gillar Gillar x 3
  7. TobbeMieden

    TobbeMieden Medlem

    jag ramlar in och väcker en sovande tråd till liv.

    Torbjörn heter jag, kallas i folkmun för Tobbe eller Nicotin ( kommer från mina dagar som ligist på stockholms vägar med motorcykel ) och är 30hrmm plus år gammal.

    Jag bor i Stockholm upplands väsby och mitt flygintresse kommer ifrån mina 250 plus flighter /år med SAS genom jobbet, blev först nyfiken på vad alla skyltar betydde på taxi och landningbanorna sen hur radiokom sköts mellan torn och pilot för många år sen.
    skulle ha tagit tag i flygandet redan då om jag varit smart :)

    Dock så var suget för racing högt under den tiden och jag var mitt uppe i att köra runt på mc och lägga alla pengar på detta.
    Men för 1 år sen började jag leta runt och på grund av mitt flackande jobb kunde jag inte skriva in mig på flygteoriskolan på bromma då jag aldrig visste om jag skulle vara hemma eller inte dom dagarna det var lektion.

    Kom då i kontakt med Lars Svedling som är Ordf för SAS flygklubb och således F/O på SAS som rekommenderade sidan flygteori.com som är en web baserad lösning som funkar för mig som är ute och reser så pass mycket i perioder.

    Och nu är jag även här :)

    Jag har förhoppningen att allt skall vara klart till nästa sommar, hade planen att vara klar till kommande sommar med tror det blir svårt men vi får se.

    Jag har som intresse fotografi, fotar mest motorsport och har plåtat åt tidningen Bilsport, DN och Tierp Arena och Globen.
    Tränar görs det också så kroppen inte helt förfaller :)

    Är utbildad kemist ( M.Sc ) och jobbar på en biotech företag i Stockholm med världen som arbetsområde därav alla resor.

    Är gift och har en son på 2.5.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan