Garmin G3X i PA28

Diskussion i 'Flygteknik' startad av LEE, 18 Augusti 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. LEE

    LEE Medlem

    Hej! Är det någon som undersökt möjligheterna och totala kostnaderna för att installera nya Garmin G3X i t.ex. gammal PA28? G3X är ju i våras certifierad bl.a. för PA28 och C172. Var finns kompetens att göra installationen i norden? För IFR verkar en ytterligare Garmin G5 vara lämplig. Det finns ju säkert en hel del flygplan i behov av uppdatering så hoppas någon börjat titta på detta alternativ? Listpriset för 7 tums skärm verkar vara $7995 och för 10.6 tum $9995.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Sam i Eskilstuna kan nog göra det. BAM på Bromma borde också kunna göra det.
     
  3. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    I min klubb undersökte vi förra året att byta ut gyrona i vår PA28 Archer till G5:or (då fanns inte G3x för normalklassade flygplan).

    Det skulle gå så bra och det skulle inte kosta så mycket, styvt 50 000:- om jag mins rätt. En närmare analys ledde till att vi behöver byta ut ganska mycket av avioniken, radio, ny transponder, ny ADF, etc. Vi tänkte därför att dela upp utbytet i ett antal etapper, alltefter vad vi har råd att betala.

    När vi tittade närmare på etapp 1, G5-bytet kom det farhågor om att gamla system i flygplanet kan störa G5-orna. Då blir det dyrare, redan i första etappen. Svårt att förutspå om det skulle strula, dessutom.

    Ännu djupare analyser kom fram till att det är dålig ekonomi med att byta avioniken i etappen. Ofta har tidens gång i våra gamla klubbkärror medfört att kablar och slangar formar ett fågelbo som kan vara svårt att få fungera korrekt när man "stängt dörren". Vid totalt byte av kan leverantören, t.ex. Sam i Eskilstuna bygga en hel panel i verkstaden och installera den. Det ger antagligen bäst funktion och värde för både pengar och tid som man lagt ned. Kruxet är att det kostar c:a 500 000:- att göra det bytet.

    Det kan då vara bra att fundera över i vilket skick resten av flygplanet är. Kort sagt och lite krasst: Är det någon idé att plöja ner en massa pengar i en kärra som i övrigt är sliten?
    Det kan vara idé att leta efter en kärra som har "rätt" avionik. Alternativt kan man spana in www.rebornaviation.com och se att man kan lämna in sin Cadet/Warrior/Archer/Arrow för "rebornering" och få den fullt 0-ställd i alla bemärkelser. Om man är utan kärra kan man spana in Reborns annons på Planecheck; http://www.planecheck.com?ent=da&id=45573 som visar G-RBAA under arbete och leverans under instundande höst.

    I min klubb har vi lagt instrumentbytet på is tills vi har pengar. Men, vi har också hört från diverse håll att utbyten till G5 och kanske någon radio eller transponder funkat utmärkt.

    Sök vidare!

    Välkommen att ta kontakt
    Christian Guldberg
    070-517 5127
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. LEE

    LEE Medlem

    Tack för svar!

    Misstänkte att bästa väg är att byta mycket på en gång och då drar kostnaderna iväg betydligt så att det är tveksamt att göra i äldre maskiner. Har man även behov av ny inredning och utvändig lack för att bli renoverad blir det väldigt tveksam kostnadsnivå.
     
Laddar...

Dela sidan