Gratis test: Skarpare karta SVF + TMA-kartan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martin Trankell, 6 Oktober 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Martin Trankell på Svenska Flygfält och TMA-kartan här.

    Jag skulle vilja berätta att vi för inte så länge sedan publicerade en ny version av vår app av Svenska Flygfält och TMA-kartan. Den nya versionen inkluderar både Svenska Flygfält och den digitala TMA-kartan i en och samma app samt prenumeration.

    Jag är medveten om och är enig med den kritik som riktats mot den digitala TMA-kartan under åren som passerat. Vi har tagit tillvara på detta och vi har nu rott i hamn vad jag tycker är en klar förbättring av verktyget. Primärt har vi äntligen övergått till en vektorbaserad karta, vilket gör att den lågupplösta kartbilden i inzoomade lägen är ett minne blott. Vi har även infört en del andra mindre förbättringar i hur intressepunkter listas och visas i kartan samt utökat den geografiska täckningen med bland annat Bornholm. Planeringsverktygen är också anpassade så att kurser och distanser nu går att ta ut ur kartan.

    Vi på Pilotshop är medvetna om att många av er som flyger med digitala kartprodukter övergått till Skydemon, Air Nav Pro och andra jättebra produkter. Vi tycker samtidigt att TMA-kartan tillsammans med Svenska Flygfält utgör ett bra paketalternativ för er som primärt flyger inom Sverige. Vi har även ett antal kartpunkter som är unika för oss, exempelvis modellflygområden, lokala bullerrestriktioner vid mindre flygfält för att nämna några.

    Jag förstår att tröskeln för att testa appen kan vara lite stor med tanke på priset, så vi erbjuder gärna provkonton för er som vill ladda ned appen och kika hur den ser ut. Om det är intressant så är ni välkomna att höra av er till mig på martin@pilotshop.se. Jag ordnar då ett personligt konto till er som ni sedan kan använda för att logga in.

    Jag bifogar även två bilder nedan som jämför kartan i appen före och efter uppdatering.

    Information om appens funktioner samt lite fler bilder finns i vår manual här: ksab.net/manual

    Med förhoppning om återkoppling och feedback. Tack och ha en fin flyghöst!

    Med vänliga hälsningar
    Martin Trankell
    martin@pilotshop.se
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  2. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Ser snyggt ut. Flyger själv med Skydemon men testar gärna appen och ger er återkoppling....
     
  3. Hej Dunder. Det är bara mejla så ordnar jag ett konto åt dig!
     
  4. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Nån som hunnit testa Svf +TMA kartan-appen ännu?
    Saknar ni nåt från tex. SkyDemon när det gäller planering och navigering?
     
  5. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Jag använder papperskartan och jag tycker den senaste ändringen var till det sämre.
    Man hade slopat flera vattendrag och skogsbilvägar har så dålig kontrast så de blir inte användbara för navigering.
    Jag har en känsla av att kartbasen också är dåligt uppdaterad.
    År det samma karta som används i appen?
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Både AirNav Pro och SkyDemon har information om frekvenser vilket jag saknar i appen. I AirNav Pro (som jag själv använder) finns aktuella frekvenser tillgängliga genom att klicka i kartan. Sedan tycker jag att om man nu har både TMA-karta och SVF-bladen i samma app, så borde man kunna använda flygfältsbladen som moving map också. Alltså georefererade blad.
     
  7. Hej på er!

    Lite svar på några saker som nämnts från oss som jobbar med TMA-kartan och Svenska Flygfält.

    Kartdatan i den tryckta fysiska kartan uppdateras normalt varje år och innehåller alla ändringar som publicerats fram till och med cirka tre veckor innan tryckdatum. Ändringar som skett sedan tryckdatumet publicerar vi utan extra kostnad på www.pilotshop.se så att alla kan utföra handrättningar, fram till nästa omtryck av kartorna. Handrättningarna uppdateras löpande i samband med exempelvis uppdateringar av AIP. Återkoppla gärna om du upplever att du hittat något fel i kartorna som vi missat så kan vi gå till botten med hur detta kan ha skett. Kartdatan + handrättning ska alltid reflektera verkligheten.

    Kartan i appen uppdateras hela tiden och är därför alltid uppdaterad med den senaste flygdatan. Där slipper man alltså handrättningar och kartan är alltid en reflektion av verkligheten.

    Vi har tidigare haft på tapeten att publicera frekvenserna direkt i den fysiska kartan, men valt att inte genomföra denna ändring då vi endast uppdaterar kartan en gång om året. Detta har därefter hängt med i det digitala då vi har samma kartlayout digitalt.

    Bakgrunden är att det har bytts en del frekvenser de senaste åren. Vi har därför valt att ha frekvenserna helt och hållet inne i Svenska Flygfält, som vi uppdaterar minst fyra gånger per år. På så sätt minskar vi risken att piloter får fel frekvensinformation. Nu är det bara några månader sedan TMA-kartan flyttade in i vår nya app, vilket ger ett nytt läge i det digitala mediet. Jag ska återföra diskussionen om vi eventuellt ska visa frekvenser i den digitala TMA-kartan.

    Gällande georefererade blad är det på önskelistan och jag hoppas vi ska kunna tillmötesgå detta i framtiden.

    Tack båda för er feedback.
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Det hävdas ofta att kartan är aktuell och uppdaterad.
    Nordväst om Ludvika byggdes en ny kraftverksdamm, Loforsens nya kraftverk. Efter trettio år finns den fortfarande inte med på TMA-kartan, åtminstone inte på den senaste jag köpte. Det finns också ett större vatten vid Grängesberg som saknas. Kartorna saknar alltså viktiga punkter som man använder vid VFR-navigering. I hemma terrängen hittar man ändå men utsocknes vet jag har haft synpunkter på detta i samband med flygtävlingar.
     
  9. Hej igen Olle. Tack för ditt svar och utveckling av dina fynd.

    Vi producerar all flygdata själva, men kartunderlaget i form av sjöar, skogsområden, samhällen, broar, tunnlar, kraftverk etc kommer från Lantmäteriets data via våra underleverantörer. Vi har inte möjlighet att själva producera den mycket datatunga terrängdatan själva, utan där förlitar vi oss på statens mätningar och dataleveranser. Jag ska försöka gå till botten med om underleverantören slagit av något sorts datalager för exempelvis vissa kraftverksdammar (vi publicerar nämligen kraftverksdammar på andra platser, och tanken är att alla ska vara med). Sjöar borde vi också ha bra täckning på, även om jag vet att vissa anges som myrar istället. Vi tar tacksamt emot information om saknade eller undermåligt representerade områden så vi kan ta den informationen vidare. Jag har tidigare inte fått någon återkoppling kring detta så jag passar på att göra en allmän förfrågan om att inkomma med sådana synpunkter, så ska vi se om vi inte kan förbättra även terrängkartan.
     
  10. Jag har nytt kontrollerat detta och hittar att det mycket riktigt saknas flera vattenområden runt Grängesberg. Jag kommer att felanmäla detta så hoppas jag kunna gå till botten med detta inför nyleverans av kartorna 2021.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    I AirNavPro finns alla luftrum och frekvensdata som ett eget lager, och är alltså inte integrerade med själva kartan. En ny AIRAC leder till en uppdatering av luftrummet, signifikanta punkter och frekvensinfo, men själva kartan är intakt.
     
  12. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    @Martin Trankell Liten önskelista :)

    * Möjlighet att lägga till så att man kan skriva ut från Ipad-appen
    * Vore fint om man kunde få upp trafikvarvet från platen på kartan
    * En till knapp uppe till vänster för egna anteckningar
    * Skapa en driftfärdplan i appen
    * Lägga in sina flygplan för t.ex. Massa och Balans beräkningar
    * Lägga upp en färdplan som man sedan kan lämna in
    * Varningar som poppar upp då man närmar sig områden av olika slag

    Kan säkert lista upp lite mer men vi börjar här :D
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tycker inte att det vore en bra idé att lägga tid på att utveckla SvF till ett fullständigt färdplaneringsprogram. Det finns redan många bra sådana. Det vore bättre att satsa på (bättre, mer) integrering med befintliga program. T.ex. är det mycket bra att man kan använda SvF i SkyDemon.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Min önskelista är att utveckla framsidan på flygplatskorten i SvF. Just nu är de i princip bara ett utdrag av TMA-kartan -- den extra information som ibland finns är inte av stort värde. Personligen tycker jag att största värdet med SvF ligger på baksidan av korten. Det vore bättre om framsidan hade större skala (t.ex. 1:100.000) och ritade ut trafikvarv, bullerkänsliga området etc. som just nu finns på miniatyrkarta på baksidan. Jämför med hur Jeppesens VFR-kort är utformade.
     
    • Gillar Gillar x 4
  15. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Kan hålla med men först ska man betala för skydeamon och sedan för Svenskaflygfält också i den prenumerationen.... Sedan tycker jag om att ha korten på papper i knät så jag måste ända ha en prenumeration på dessa :)
     
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag är böjd att hålla med dig. Det är orimligt att lägga ner den utvecklingsinsatsen som krävs för att mäta sig mot Sky Demon, Airnav Pro et al för ett program som bara funkar i Sverige.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan