IFR till och från okontrollerade fält

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av joma, 5 Januari 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Vad är rätt sätt att lämna i en färdplan om man jag avser att flyga IFR mellan två små gräsfält utan flygledare osv?

    Går det att få clearence via telefon? Transponderkod? Eller tar man det i luften allt samman?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det här är väl ett scenario där teori och praktik skiljer sig en del från verkligheten. Ibland funkar det bra att "fajla" det direkt som en I-färdplan och ibland ringer de och gnäller lite på att man inte kan landa IFR på en okontrollerad flygplats, vilket det egentligen är befälhavaren som avgör och inte FPC. Regelverket ändrades i samband med att vi började flyga på Part-NCO. Enklaste kan vara att skicka en Y-färdplan där du övergår till VFR precis vid destinationen. Det här ju också en klassisk fråga om man har ett EIR, frågeställningen blir den samma. Är det en I, Z eller Y-färdplan? Du startar och landar VFR men vill ha full IFR-service längs med sträckan.

    Jag tror att FPCs system listar alla flygplatser som antingen IFR/VFR, VFR eller "odefinierat". Om du skickar en IFR-färdplan med en VFR-flygplats som destination så kan deras system rejecta den. Flygplatser som är odefinierade eller nyligen ändrat status från IFR till VFR går däremot bra. Det är iaf min erfarenhet.

    På vissa ställen kan man få transponderkod redan på marken och andra ATS-enheter vill inte göra det, varför vet jag inte. Jag brukar ta allt i luften när jag kommit upp, nackdelen då är ju att ingen saknar dig om du kraschar i samband med takeoff. Startar isf med 7000. Är det mycket G-luft runt flygplatsen brukar det inte spela någon roll. Däremot kan det ju vara jobbigare om man startar i dåligt väder där man hålls nere på låg höjd innan man får klarering att stiga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är snarare IFPS som har flygplatserna listade som IFR/VFR eller VFR. Mitt intryck av hur det är gjort i Sverige är att när IFPS infördes så markerades alla flygplatser som IFR/VFR. Samma sak med nya flygplatser som Långtora. (Långtora är i och för sig inte ny, men den har inte haft platsindikator så länge.)

    De flygplatser som senare förlorat status som instrumentflygplatser har klassats om till VFR. Man kan alltså färdplanera IFR till/från t.ex. Sundbro eller Långtora, men inte Säve eller Gävle.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. joma

    joma Medlem

    Som du skriver så är ju nackdelen att inte kunna få clearence innan start, då man tex i vissa delar kan stiga till max 1500ft innan det blir kontrollerad luft...Att ligga och kuska runt där, navigera och ta clearance om det är lite halvstökigt i luften är ingen höjdare.

    Det här med att välja I, Z och Y är ju spännande...inget som togs upp på min skolning heller som gjorts på en större flygplats.

    Har sett några filmer från USA där de har IFR ända till final och när de går ur moln så kör de "Cancel IFR".
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag brukar ropa kontrollen så fort jag lättat mer eller mindre. Då brukar man hinna få sitt clearance utan att ligga överdrivet länge på 1500 ft. Fortsätt lyssna på frekvensen du startar ifrån med den andra radion. Om vädret är dåligt så är det ju inte så vanligt att det är fler som flyger.

    USA verkar ha ett helt annat system som är väl anpassat för just den typ av flygande. Du kan ringa och få klarering och allt sånt där. Funkar nog smidigt där borta.
     
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Bara lite bokstavspolis här, du menar säkert en flygplats utan ATS. Men då slås jag av frågan: hur funkar det om ATS är stängt, oavsett om det är en TWR- eller AFIS-flygplats? Är det nån mer än befälhavaren som ska bry sig om det, och är det nån annan som försöker bry sig?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag ser ingen skillnad på en okontrollerad flygplats och en "flygplats utan ATS". När tornet stänger blir den ju okontrollerad och luftrummet ändrar status. Men jag skickar gärna en IFR-färdplan till typ Eslöv om systemet tillåter mig att göra det.
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag var kanske en aning otydlig även om jag förklarade ytterligare i min nästa mening. Vid landning på en AFIS-flygplats är den per definition alltid okontrollerad och det borde ingen gnälla på vid en inlämnad IFR-färdplan. Men om man skickar en färdplan tex till Mora som numera i princip aldrig har öppet; bryr sig nån då?
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, det har jag aldrig hört någon göra.
     
  10. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Kom ihåg att Y- och Z-färdplan avser hur man startar flygningen (IFR resp VFR). Det går att byta fram och tillbaks fler gånger sen under samma flygning (inom rimliga gränser).
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Måste man ange en punkt för skifte av flygregler i rutt-rutan, eller räcker det med att ang tex Y och sen byta när man vill? Hur anger man det isf?
    Och visst kan man cancel IFR även om man har angett I (Ifr) som flygregler? Alltså: måste man ange y om man ev anser byta till Vfr?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Har du en Y- eller Z-färdplan måste du ange en punkt för byte av flygregler.

    Man kan avsluta IFR även på en I-färdplan -- man måste inte ange Y. Men tänk på att trafikledningen också behöver kunna planera framåt. Ligger destinationsflygplatsen i G-luft så skriver jag alltid "I" även om jag måste landa enligt VFR.
     
  13. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    OK. Tack!
    Alltså även om det rör sig om ett litet gräsfält? Så det är inga problem att få igenom den färdplanen (med "i") i systemet?

    Om jag nu använder mig av Y. Hur skriver man det i rutten då, om man avser byta till VFR vid Lurar för landning Visingsö tex? "DCT LURAR/V DCT",
    eller "LURAR/VFR"

    (Märkligt att vi inte fick lära oss det här ordentligt på teoriutbildningen..)
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Praxis varierar mellan olika länder. I Sverige kan man normalt ha en IFR-färdplan till eller från alla flygfält -- även om det är ett litet gräsfält. Skall du byta flygregler vid LURAR så skriver du (t.ex.) DCT LURAR VFR DCT. (Första DCT behövs förstås inte om du kommer till LURAR på en ATS-flygväg.)

    Snedstreck använder du om du vill ange en ändring av hastighet och höjd i samband med ändringen av flygregler, t.ex. LURAR/N0110A025 VFR.
     
    • Gillar Gillar x 2
  15. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    1000 tack Airborne. Du besitter en 7jäkla kunskap märker jag. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan