PPL med egenstudier

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av GbgJoe, 20 April 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Det är bara en tidsfråga innan all teoriutbildning kan göras som ”självstudier” via en app. Om man gör detta rätt så blir det minst lika bra som traditionell klassrumsundervisning. Detta sker redan i runt omkring oss med Youtube, Khan Accademy, LinkedIn Learning etc. Även näringslivet håller på att investera stort i detta.
    Sedan håller jag med om att det finns inget som slår en ”personlig coach” så som en flyginstruktör...
     
  2. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Jag tror att många underskattar hur pass omfattande teorin trots allt ändå är. Det är en hel del man behöver lära sig. Jag rekommenderar inte att läsa flygteori på distans. Anledningen är att en hel del av det man skall lära sig kräver att en lärare förklarar hela sammanhanget och att man har någon att bolla frågor med osv. Jag förordar därför traditionell klassrumsundervisning. Erfarenheten visar också, att när man strukturerar upp det och schemalägger studierna till tex två kvällar i veckan så går allt bättre och effektivare än att bara plugga "sporadiskt" hemma.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det är en hel del teori som ska klaras av. Ändå är det förvånansvärt många som klarar att läsa teorin helt på distans. De flesta gör 1-3 omprov men det tror jag är vanligt oavsett vilken utbildningsform man använder sig av.

    Som jag skrivit tidigare, för den som inte har möjlighet tidsmässigt att hoppa på en klassrumsbaserad utbildning så är distansvarianten ett fullgott alternativ.
     
  4. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Vad jag vill slå ett slag för är hur vi piloter kan vara med och påverka utvecklingen.
    Utvecklingen på utbildningsfronten kommer att bli spännande resa. I slutändan kommer det att bli elevens krav som avgör. Dessa krav kommer till stor del att präglas av elevens erfarenheter från samhället i övrigt. Flygbranschen som är en minoritetsföreteelse lär följa det som sker i samhället runt omkring oss. Ta t.ex. appar har blivit en så naturlig del i vår vardag. Vi kan alltid argumentera om detta är bra/dåligt, men vi använder oss av appar dagligen, och fler appar blir det. Vi blir också mer kräsna kring vad vi tycker är bra. Dåliga appar dör ut väldigt fort idag, medans de appar som levererar värde blir en del av vardagen utan att vi tänker på detta. Här vilja lyfta fram PPL-appen som är ett bra exempel från flyget. Vilken elev skulle kunna tänka sig vara utan den idag?

    Samtidigt skulle jag aldrig argumentera emot att en karismatisk, pedagogtalang till lärare i en liten klass med ett få elever, var tiden för lektionen passar elevens schema är en oslagbar kombination. Frågan är mer hur ofta sker detta i verkligheten, och om det ens är en realistisk ambition is det stora hela? Vi måste också ta hänsyn till en framtida generation potentiella piloter som är uppvuxna i den digitala värden och deras krav för att locka dem att börja flyga.

    Sverige är ett innovativt land. Kan bara rekommendera alla att våga prova/utvärdera nya lösningar. Ge konkret återkoppling kring vad ni tycker. Det är sällen den första generationen lösningar som är tillräckligt bra men vi kan hjälpa till att accelerera utvikning i den riktning som gynnar oss om vi diskuterar mer som i denna tråd...
     
    • Gillar Gillar x 4
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som professionell lärare (på universitet) och på fritiden (PPL-teori) så håller jag inte med dig. Men det beror förstås på vad man menar att "traditionell klassrumsundervisning" betyder.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Jag skall ge några exemplel vart jag tror att vi är på väg.
    https://www.getgroundschool.com
    https://groundschoolacademy.com/online-ground-school

    Vi har alla olika preferenser kring hur vi lär oss. Vissa gillar att läsa, andra gillar att lyssna, eller göra saker fysiskt och reflektera. När man skall nå en större publik är det alltid en viktig fråga sig vilket är den bästa kompromiss som möter majoriteten av elevernas krav. För att svara på detta måste vi förstå elevens krav. Utan att ha alla fakta så har jag snappat upp följande återkommande krav kring utbildning: 1. Jag vill studera när det passar mig 2. Jag vill kunna se/lyssna samt få illustrationer kring svåra moment som gör dessa enkla att förstå 3. Jag vill förstå kunskapskraven (och vad som frågas efter på eventuell kunskapstest) 4. Låg kostnad 5 Övrigt.

    Har en hel erfarenhet från näringslivet var vi gjorde studier på olika typer av digitalt lärande för bl.a. maskinoperatörer. Vi kom fram till att kunder faktiskt föredrar ett ”digitalt lärande” för majoriteten av fall. Mest pga. flexibiliteten och lätt att hitta precis det man söker. Det absolut bästa resultat var när vi byggde en simulator som liknade ett dataspel men detta är väldigt dyrt. Dock så visade det sig att korta videoklipp som finns ständigt tillgängliga uppskattades nästan lika mycket och i vissa fall mer, liknande YouTube…
    Vad jag ser inom privat flyget påminner mycket om ovan, och jag ser faktisk inget som tyder på att resultat skulle bli allt för olikt om vi gjorde en studie inom flyget. Detta betyder dock inte att jag har rätt. Det enda sättet vi får reda på detta är att våga prova…
     
    Senast redigerad: 3 Oktober 2020
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När onlineutbildning blev en "grej" för ett drygt decennium sedan så hade många stora förhoppningar på dem. Många menade på fullt allvar att universiteten var döda. Det har visat sig att de förhoppningarna var starkt överdrivna. Coursera, som är en av de större aktörerna, har rapporterat att mindre än 10% av de som börjar en onlineutbildning faktiskt avslutar den. Andra studier har visat på liknande siffror – en del något bättre – en del väsentligt sämre.

    Min uppfattning (som jag vågar säga delas av de professionella lärare i allmänhet) är att den personliga kontakten mellan lärare och elev är central. På universiteten börjar det bli vanligt med "flipped classroom" vilket innebär att instället för kurser med traditionella föreläsningar där eleverna övar på egen hand, så läser de in materialet på egen hand (t.ex. genom inspelade föreläsningar) och övar tillsammans med läraren.

    En annan sak är att studier visar att vad som ger bäst inlärning och vad eleverna tycker bäst om är olika saker. När det gäller en "fritidsutbildning" som PPL-teori, så är det förstås viktigare än annars att eleverna gillar undervisningen, men i slutändan måste man ändå klara av proven.
     
    Senast redigerad: 4 Oktober 2020
    • Gillar Gillar x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Om man tänker på vad som är bra för flyget(inte nödvändigtvis direkt för eleven) så måste man också ha med aspekten tillgänglighet. Den ökar avsevärt med distansmöjlighet.

    Exempel på dålig tillgänglighet(få platser och onödigt komplex teori) är ju tex IR-utbildning i Europa och det ser vi ju konsekvenserna av nu också. Väldigt få personer med PPL har ett IR. Med det inte sagt att tillgänglighet är enda faktorn i det fallet.
     
  9. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Får man fråga vad du tror kommer att hända, kommer det att fortsätta som idag? Om inte, varför det och hur tror du det blir?
     
  10. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Intressant diskussion detta!

    Jag kan bara flika in med den egna erfarenheten. Jag har pluggat flygteori i lite olika delar av världen, PPL i Australien, PPL(H) i USA, IR i Sverige.

    Den initiella PPL:en gjordes huvudsakligen i klassrum, därefter har det nästan uteslutande varit självstudier (förutom obligatoriska timmar), böcker, appar mm. Min (ytterst relativa) sammanfattning är:

    - Inget slår en bra lärare, som är pedagogisk och som tar sig tid, speciellt i grundutbildningen när allt är nytt.
    - Det är tyvärr väldigt svårt i klassrumsmiljö. Det är ett satt material att gå igenom på begränsad tid vilket gör det svårt att anpassa för varje elev.
    - Pedagogik är något som få lärare verkligen bemästrat, att få en elev att verkligen förstå en fråga. Många som kan ett ämne väldigt väl är ofta sämst på att lära ut, gissar att man inte kan förstå hur eleven inte förstår det :) Jag har haft kanske 2 riktigt bra (teori)lärare av 30.
    - Ofta täcker flygläraren upp, speciellt den kunskapen som har praktisk anknytning (effekt av roder, hur man gör med GPS mm), detta tar dock tid från båda, samt från flygningen.
    - Som många nämnt tidigare så är det mycket som skall memorisera (speciellt på IR). Detta finns egentligen ingen poäng att göra med lärare.

    Det farliga med för mycket egenstudier är att man lär sig svaren, men förstår dem inte. Oftast inte ett problem men det finns viktiga koncepet som eleven måste förstå, varför det är farligt att överkompensera med vänster sidroder på vänster finalsväng, hur en spinn utvecklas och varför skrevroder gör det värre mm.

    Jag gillar verkligen konceptet flipped classrooms som Airborne nämner, tror det hade fungerat mycket bättre. Idag känns det som förväntningar från eleverna är att dyka upp och lära sig, man lägger på något sätt ansvaret för det egna lärandet på skolan och på läraren.

    Som CFI:n in podcasten The Finer Points säger, det handlar om att komma förbered, att ha läst på innan lektionen. Speciellt viktigt är det om man (och vem vill inte det) hålla nere kostnaderna, varför sitta timmar med lärare, eller som ett frågetecken på lektionen.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror att vi kommer att se en förskjutning mot undervisning där eleverna får ta mera ansvar för de rena faktakunskaperna och lärarnas roll mera blir att hjälpa eleverna med det som de inte förstår på egen hand.

    Samtidigt skall man inte underskatta den sociala delen (fikasnack etc. lärarens personliga erfarenheter) av en traditionellt hållen teorikurs. Min klubb fyller varje år teorikursen för PPL/LAPL med sådär 15 elever trots att många deltagare måste resa i över en timme i varje riktning och trots att det finns skolor där man kan läsa in teorin på distans. (Jag kan lägga till att min klubb inte alls kräver att man läser teorin hos oss.)
     
    Senast redigerad: 4 Oktober 2020
  12. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Håller helt med båda "Axelaxe" och "Airborne again". Fastnande speciellt för följande citat för vilka flyglärarens interaktion med eleven har en avgörande betydelse.
    "...det handlar om att komma förbered, att ha läst på innan lektionen"
    "...eleverna får ta mera ansvar för de rena faktakunskaperna och lärarnas roll mera blir att hjälpa eleverna med det som de inte förstår på egen hand"
     

Dela sidan