Praktiska frågor om uppflygningen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av korthoga, 27 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. korthoga

    korthoga Medlem

    Har fått tid till uppflygning på torsdag. Nervös! Ni som redan är piloter - är det något man ska tänka på? Hur går det till? Hur gick det för er? Vad tyckte ni var svårt?
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag kände ingen press alls (ironi) när min flyglärare berättade att ingen av han elever kuggats på 30 år!!
    Du kommer inte att få flyga upp förrän din lärare anser dig vara redo..
    Det krävs att du kan hålla hyfsat höjd i en 360 sväng i olika bankningsvinklar. Generöst tilltagna marginaler.
    Sköta radiopratet och genomföra klareringar på rätt sätt.
    Du ska sätta bedömningslandning. Jag fick göra två stycken.
    Du ska landa utan klaff.
    Och det kommer att gå bra. Ut på något EK pass nu och träna och finslipa. Snart är det klart!!!

    Flyg snyggt!! Lennart
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Och förhoppningsvis har du redan fått uppgifter att räkna på två flygningar. En som du ska flyga! Ta reda på i god tid vad kontrollanten väger!! Och en påhittad flygning där du ska hämta någon. Lika där kan du behöva förklara hur du visste personen eller personernas vikt!! :)

    Lennart
     
  4. Johnson

    Johnson Medlem

    Glöm inte att bjuda på fika..det var viktigast på en uppflygning enligt min lärare :) min kontrollant var väldigt trevlig, vi satt och fikade, kontrollanten, läraren och jag. Mycket trevligt pratade flyg och regelverk lite avslappnat. Teorin på uppflygningen handlar om att kunna ta reda på/hitta den infon som man inte kan i huvudet. Titta lite på vart du hittar olika saker.

    Flygningsmässigt är det bedömningar, vanliga landningar, stall, branta svängar, nån vingtippning samt basic navigation. Dvs flyg på din planerade rutt och följupp.

    Jag tycker vi hade väldigt trevligt, pratade båtar, flyg, ungar allt möjligt. Det gick vägen å jag tyckte att jag inte flög inte bra...gjorde nog en av mina sämsta landningar...tror som sagt att det ska mycket till för att man sk bli kuggad!!

    Njut av turen och ett gigantiskt lycka till!!
     
  5. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Känn ingen press! Du kan det och har gjort vad som förväntas av dig vid uppflygningen många gånger förr ut!
    Vad jag upptäckte när jag flög upp, flyger UL, var att planet reagerade annorlunda. Vi hade alltid varit två personer när vi hade skolat, vilket betydde att jag visste när jag skulle lätta. Jag visste också hur stignings vinkeln var. Alltså var jag bekväm i detta. När min första EK flygning var ett faktum, så var jag mentalt förberedd. Vad som sedan kändes kymigt, blev det att planet helt plötsligt reagerade annorlunda. Det gick fortare, det lättade tidigare och med en högre stignings vinkel. Väl i luften så var det som det alltid varit, underbart!
    Jag visste att min flyglärare aldrig släppt mig om jag inte var klar för EK eller uppflygning!
    Det här med att planet reagerar olika, är en nyttig erfarenhet att ha med i bagaget.
    Lycka till på torsdag!
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

    Du är redo om skolan har släppt dig till flygprov, gör bara som du har gjort innan.
    Gör inget nytt eller något som du tror att kontrollanten vill se.

    Lycka till!
     
  7. korthoga

    korthoga Medlem

    Har fått en flygning som jag ska flyga och som jag också ska räkna på. Även fått kontrollantens vikt.
    Förklara hur man visste personernas vikt? Förstår inte riktigt. Är det en kuggfråga eller räcker det inte med att säga att man ringde dem och frågade vad de vägde och på så vis fick man reda på vikten?! :)
     
  8. korthoga

    korthoga Medlem

    Tack för tipset gällande fika, ska ta med mig lite bullar. :)
    Så om han frågar vilken höjd jag som lägst får ligga över tätbebyggt område så behöver jag inte kunna att det är 1000 fot utan det räcker med att jag vet var jag kan kolla upp det på deras hemsida? Låter väldigt generöst i mina öron. Kanske var din kontrollant snäll? :)

    Det jag är mest nervös över är provet före själva uppflygningen och sen navigationen. Han har skickat ut mig i skogarna där det är svårt att navigera och det i en DV-20 utan GPS. Visst, man ska inte förlita sig på GPSen men att slå ett litet getöga på den då och då lugnar alltid ner en då man snabbt kan konstatera att man faktiskt är där man tror att man är. :)


    …och tack alla för allt stöd! Har ni fler tips så bara ös på! :)
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Självklart räcker det att du svarar så... Det gjorde jag :)
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag hade iPad med SkyDemon med mig i knät när jag flög upp. Han klagade inte. Han var mest nyfiken och tyckte att utvecklingen var underbar!! :D
    Självklart hade jag kvartsmillon kartan i handen och följde upp.
    Rätt så lustigt när han frågade typ "vad är det där för samhälle"... Han bodde ju i trakten och hade stenkoll... Frågan var ju om jag hade det!!

    Han berättade innan att han skulle agera nyfiken kompis.. Men jag bestämde tillsammans med honom redan innan vi satt i flygplanet att "om" vi skulle få ett skarpt läge med ev motorbortfall så tar han över som pilot in command eftersom han hade typ 500 gånger fler flygtimmar än mig och därmed var bättre kvalificerad för att genomföra en lyckad nödlandning!

    Självklart ska du visa att du är bra på det du gör men man ska inte vara kaxig...

    ALLTID när det finns fler än en pilot ombord så bör man redan på backen bestämma vad var och en gör vid eventuell nödsituation... Då spar man tid och kommer att ha bättre chans att klara sig fint!!
     
  11. DanielW

    DanielW Medlem

    Så, hur gick flygprovet?
     
  12. korthoga

    korthoga Medlem

    Det gick bra, bra som fan! Jag kände att jag faktiskt inte kunde gjort bättre ifrån mig på flygningen. Riktigt nöjd!
    Jag fick en track ut mitt i ingenstans där en massa TMA korsade varandra till höger och vänster. Han hade lagt flygningen på 2000 fot så att jag var tvungen att komma in i TMAn.
    Jag hade räknat noga och markerat ut TT och CH i kartan samt satt ut 5 min markeringar till klockan. TT till den lilla GPS i flygplanet som bara visar GS och vilken track man flyger, ingen display med karta eller något sånt fancy alls. Sen CH till kompassen såklart. Låg exakt på tracken hela tiden och jag visste var jag var hela tiden. Kändes så jäkla skönt att hela tiden veta exakt var du var ifall han skulle fråga något. :)
    Sen under navigeringen gick vi ned på vad jag skulle tro är Sveriges minsta flygfält, Kågeröd. Där gjorde vi avbruten landning. Sen steg vi upp till 4000 fot och gjorde lite airwork. När vi gjort all airwork drog han plötsligt motorn och bad mig hitta ett fält att nödlanda på. Problemet var inte att hitta något fält eftersom ALLT verkligen var landningsbara fält. Det svåra var att bestämma sig. Men om ett fält ser stort ut på 4000 fot så är det stort när man kommer ner också så jag bestämde mig direkt för vilket fält jag skulle ta. Väl på 500 fots final till fältet drog vi på och gick tillbaka till flygplatsen för en landning och en bedömningslandning. Sen var det klart!

    En liten sak jag inte riktigt tyckte om var att när vi låg på 1500 fot i okontrollerad luft så ropar Sweden Control upp mig och säger att han har ett okänt eko klockan 12 tre nautiska mil bort på samma höjd! Jag såg inget plan utan väjde av till höger direkt. Han kontaktade mig igen efter en minut och sa att ekot låg klockan 9 och att där var fyra andra okända ekon i området. Varför pratar folk inte i radio för?!?!


    Tack för alla tips! Jag hade med fika och det gick ju bra så…ta med fika alla ni som ska flyga upp! :D
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul att höra att du satte uppflygningen. Stort grattis! (y)
     
  14. Johnson

    Johnson Medlem

    Jättegrattis!!! Med lite fika i magen klarar man allt ;) hoppas vi ses i lufthavet framöver!
     
  15. DanielW

    DanielW Medlem

    Härligt, stort grattis!

    Varför folk inte pratar i radio har jag inget bra svar på, det finns ingen anledning till att inte meddela/medhörning på radion.
    Bra att du inte kommer bli en av dom som skyr radion som pesten =)
     
  16. DanielW

    DanielW Medlem

    Ett sista råd, jag har mött folk som flyger opublicerade varv och även mot gällande riktning mot vad alla andra flyger(jag mötte en på rak kurs under start när jag var 150ft stigande), så håll koll på din omgivning, glöm aldrig att det är VFR(se och bli sedd)
    Se nu till att flyga så mycket du bara kan, elever brukar normalt inte flyga så mycket efter sitt flygprov då de känner att de är färdiga/klara.
     
  17. control

    control Välkänd medlem

    Så när jag ligger utanför Hjälmaren i okontrollerad luft och övar med mina elever, ska jag ligga på 120.15, Sweden Control eller 130.60 ESOW som jag vet att de från SAA ligger på, på SAAs "egna" frekvens, på Johannisbergs frekvens eller på 123.45 som är den allmänna eller...... Tja om ni kan komma överens om vad som är rätt så ska jag rätta mig efter det ;)

    I okontrollerad luft får du/ni finna er i att det finns flygplan som inte är kända av den kontroller ni har kontakt med, utan att någon agerar fel.
     
  18. DanielW

    DanielW Medlem

    Det finns inget rätt eller fel, som du vet. Personligen tycker jag att det underlättar om man ligger på frekvensen "över" när jag flyger i G, både själv och med elever.
     
  19. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Grattis!!! Det är en helt underbar känsla att få den där lappen..
    Mitt måtto med radion är att alltid kontakta Flygfält jag närmar mig och lämnar bakom mig och blindsända mina intentioner och frekvensbyten.
    Men som Control säger så funkar det inte alltid. Ibland skulle man behöva ha fyra sändare i planet. :)
     
  20. korthoga

    korthoga Medlem

    När jag flyger i G-luft så berättar jag alltid för Sweden Control vad mina intentioner är. Om jag startar på en okontrollerad flygplats i G-luft så berättar jag på flygplatsens frekvens vad jag tänker göra och vad jag gör när jag gör det. När jag startat och kommit upp på runt 1000 fot och jag gjort min checklist och inte hört något på radion som säger att där ett plan i närheten av mig så lämnar jag alltid frekvensen för Sweden Control. Fungerar kanske inte att göra så på alla ställen men att få okänt möte på 1500 fot i okontrollerad luft flera nautiska mil från en flygplats tycker jag inte ska behövas. Eller?

    När det gäller flygningen så ska jag självklart flyga så mycket jag kan. Ska iväg och flyga med en annan medlem redan nästa vecka. Sen i framtiden när man flyger själv kommer det kännas konstigt att inte ha någon sidan om en…men man vänjer sig nog. :)
     
Laddar...

Dela sidan