Psykologiskt lämplighetstest

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av m_nordh, 26 November 2008.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Jag undrar hur viktigt är igenteligen de flygpsykologiska testerna? kräver näst intill alla bolag att man har ett godkänt sådant eller bara ett fåtal? är det värt att satsa på att bli trafikpilot även om man inte klarar testerna?

    Mvh
     
  2. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Jag gjorde lämplighets testen för ca 1 månad sedan. Hos gordon consulting i stockholm. Jag hann då fråga lite var ett bolag kräver. Dom sa att dom större bolagen hade krav på Testet medans dom mindra bolagen var lite varierat på om dom krävde eller inte!
    Om man inte klara testerna kan man alltid göra om dom när man övat eller blivit mer mogen. Jag skulle själv säga att jag inte skulle satsa så mycket pengar innan jag klara av lämplighetstestet. Men som tur var klarade jag det och nu känns det mycket bättre att lägga ner mkt pengar på utbildningen!
     
  3. m_nordh

    m_nordh Medlem

    grattis ;) fullt så bra gick det dock inte för mig när jag gjorde testerna. tyvärr kunde jag inte gå med en penna i vardera hand längst en bana på ett papper i en viss takt och lösa matteuppgifter samtidgt därför kan jag aldrig bli en bra pilot! känns lite surt att lägga ner alla drömmar för dessa tester....
     
  4. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Vem har sagt att du inte kan träna dig så att du blir bättre!!
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Snurra med två pennor och göra mattetal samtidigt? Tycker det låter som en märklig simulering när det gäller tester på simultanförmågan..? Eller är det bara jag?:q

    Någon kanske kan förklara syftet för övningen för mig?
    "Att man kan göra två saker samtidigt" - Vem hade förväntat sig det? Vi är ju män? ;)
     
  6. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Du har uppfattat övning lite fel! Du har två pennor en i vardera hand. Du håller pennorna vertikalt och går efter en bana som är ritad på ett A4 Papper. alltså höger hand vänster hand höger hand vänster hand ! i takt med en klocka. medans du gör detta så får du matte tal eller att säga dit namn baklänger! denna övning är simulatankapacitet!
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Oj, ja, det låter svårt det där.

    Vad är det mer man får göra? Vad ställer dem för frågor osv?


    Men angående topic, jag har aldrig sett något bolag ha det som krav för att få söka. Kanske kommer i efterhand, men som Mathias säger. Man mognas ju.
     
  8. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Först på förmiddagen är det bara skriftliga prov! Checklistor etc...
    Memorering etc... Eftermiddagën pratar du med en pshykolog sen så får du ett svar vad han tyckte om dig som person.
    Många stora bolag kräver det innan dom anställer folk Bolag som Gordon consulting har är SAS(fast dom har ju inte anställt några piloter på flera år) Flynordic/ Fd Sterling/Novair/Viking
     
  9. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Testen är kanske bra för att se lämpligheten men jag har även hört att dessa ska vara helt värdelösa.
    Jag tänker iallafall inte lägga ut några pengar på testerna, möjligen efter avslutad utbildning ifall ett bolag kräver det för jobb.
     
  10. m_nordh

    m_nordh Medlem

    jag är väldigt tveksam till dom här testerna, kanske för att jag inte klarade dom men, den jag gjorde testerna hos kunde inte ett dugg om flygning och hade aldrig flugit med i cockpit. är en sån person rätt för att bedömma vem som är lämplig som pilot? även om jag inte kan vandra med 2 pennor i takt och lösa mattetal samtidigt lika bra som dom bästa så tror jag att den som har mest intresse för flygning också blir den bästa piloten.
     
  11. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Jag skulle vilja säga så här; jag tänker i samma banor som många andra.
    Innan jag började med mitt PPL funderade jag på ett sådant här test.
    MEN, sen tänkte jag igenom och frågade mig själv; vad gör jag om jag inte klarar detta? Betyder detta att jag inte kan bli en pilot?

    BULLSHIT, NI tillsammans med mig har lika goda förutsättningar att bli
    lika bra piloter (om inte vissa bättre t.o.m och vissa kanske inte, det är ju så det funkar) än de som gjort testet. Nu menar jag inte att testerna är dåliga eller så, det kan jag inte svara på då jag inte gjort några, men så länge man verkligen strävar och kämpar efter något man verkligen vill bli så klarar man det ändå. Tror mer på att dessa tester är som ett "test" på var man ligger och vad man klarar eller inte
    klarar i vissa situationer. Men situationerna måste ju vara baserade på händelser som har med flyg att göra?

    Utifrån vad jag läst så är det långt ifrån vad en del tester handlar om.
    Men, som sagt, jag har inte upplevt det själv så jag kan inget säga.

    Mitt mål är dock att bli trafikflygare, med ett test eller utan, det får man ju se, men jag kommer vänta med det tills jag söker jobb och ifall det eventuella bolaget då kräver ett sådant test, givetvis gör jag ett då, men det är DÅ. Jag lever i nuet, så jag tar dagarna som de kommer.

    Man vet aldrig vad som kan hända under tiden. Men just nu, ja, då njuter jag. Att flyga, skaffa erfarenhet och att bara luta sig tillbaka och tänka framåt. VI kan klara det, oavsett vad.

    Lycka till.
     
  12. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Flygflyg:
    Du har en poäng i det hela. Alla kan bli bra piloter! Men vissa har bättre förutsättningar. Lämplighets testet så testar dom din attityd mot säkert och flyget. Det är den riktigt stora faktorn om du är en säker pilot eller inte. Du skall kunna göra snabba beslut men dom måste alltid vara 100% rätta. Dom testar ju också hur du kommer reagera i en nödsituation. Där jag gjorde testet(gordon consulting) så fick vi mkt flyginsperiande prov ex att titta på ett horizontgyro och utläsa hur planet lutar. (snabbt men rätt) Checklistor etc.. Dom tog också in faktorn hur intresserad du var för flyg.

    Som sagt många bolag kräver fortfarande dessa kontroller(tester)
    Och till sist för att klara sig inom flyget så måste man ha DEN RÄTTA ATTITYDEN.

    The runway behind you is more then useless


    //Mathias
     
  13. m_nordh

    m_nordh Medlem

    det jag menar är att om en person som hamnar i en nödsituation så tror i allafall jag att det är kunskap och intresse som gör att man reder upp situationen. Vad jag har förstått så finns inte dessa tester i usa och ändå så ligger usa i topp vad gäller olycksstatistik.
     
  14. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    USA ligger inte i topp då det gäller Pilot relaterade olyckor. Om du läser Aopas redovisning för 2008.
     
  15. Gsson

    Gsson Ny medlem

    Hej.
    Gällande Lämplighetsprövning så ser jag det som en självklarhet om man ska jobba som kommersiell trafikpilot. Jag skulle absolut inte vilja flyga med någon som inte har bedömts lämplig att hantera ett nödläge och det tror jag inte ni heller skulle vilja om ni satt där bak?

    Det är just det vårt jobb går ut på, att hantera nödlägen. Flyga hojen kan de flesta göra, frågan är vad de gör när något går galet.??

    Det läggs mer vikt vid lämplighetsprovet när marknaden är dålig och det finns gott om piloter. Det är ett sätt att sålla bort och bara rekrytera de som är bäst inom sitt område. Hur skulle du själv göra om du hade ett bolag som skulle anställa 10 färska piloter.? Skulle du valt de 10 första eller väntat och utvärderat dem och valt de 10 bästa.?

    Jag kan säga att jag har gjort två lämplighetsprövningar. Den första till CPL utbildning och sen en andra till ATPL utbildning eftersom det har varit ett krav från min skola. Jag förstår varför ni tycker som ni gör för det suger hårt när man gör dem och det är inte kul att bli underkänd, men att sätta en person som inte är mogen eller lämplig för ansvaret och rollen som befälhavare i en kärra är skrämmande.

    Lycka till med era test, förhoppningsvis ses i luften. ;)
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till Flygfyren! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  17. Gsson

    Gsson Ny medlem

    tack!
    Riktigt snygg bild på LPG förresten. ;)
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack!

    Kärran är plåtad uppe i Arvjidsjaur sekunder innan sättning på bana 30. Perspektivet var noga uträknat så att det skulle stämma med de övriga bildelementen :)
     
  19. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej alla glada!

    Jag ska göra lämplighetstest på Gordon consulting nästa vecka.
    De brukar säkert ha olika tester, så att det inte alltid är samma test hela tiden. Så jag undra om någon skulle kunna vara snäll och ta upp ett par ex. på testerna. Vad de fick göra, hur ni gjorde det osv.

    Skulle verkligen uppskatta så många ex. som möjligt. :blush

    - Tack i förväg
     
Laddar...

Dela sidan