Sidvind

Diskussion i '020 Luftfarttyg generellt' startad av Alfly, 31 Juli 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Alfly

    Alfly Ny medlem

    Hej!

    Känner att jag bor på ett blåsigt ställe!
    Vilken "normal" sep. har bäst sidvinds komposant?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    TB9/TB10/TB20 har 25 knop demonstrerad sidvindskomposant, vilket är det högsta värde jag sett.
     
  3. Alfly

    Alfly Ny medlem

    Det är en bra siffra!
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Dessa flygplan är i största allmänhet mycket bra. De har hög vingbelastning vilket också ger jämnare gång i turbulens.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Notera att “max demonstrated crosswind component” mest är en certifieringsdetalj och inte på något sätt anger vad flygplanet är kapabelt till. För de flesta flygplan är (var?) certifieringskravet 15 knop, so man nöjde sig helt enkelt med att uppnå det. De flesta kärror klarar mer utan drama med en kapabel pilot.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så är det. Det gamla svenska regelverket gjorde en operativ begränsning av den demonstrerade sidvindskomposanten, men det gör inte del-NCO.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Alfly

    Alfly Ny medlem

    Absolut! Men det måste ju finnas bättre o sämre flygplan (vad gäller sidvind). Roderytor osv. Har googlat järnet, men svårt att hitta samlade uppgifter. Har en viss betydelse för utnyjandegraden av flygplan.
    En PA28 tex. 17 knop. Det blåser det ganska ofta. (Jag vill inte vara den som landar i 18knop och åker av banan) så jag tänkte att ni som har erfarenhet och koll på många varianter kunde få tipsa!
    25 knop känns ju riktigt bra! (Tack för bra svar!)
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Något som visar att demonstrerad sidvindskomposant verkligen bara är "demonstrerad" och inte en faktisk begränsning hos flygplanet är en ändring av flyghandboken för Cessna 172 S som kom för ett par år sedan. Innan dess hade en C172S en demonstrerad max sidvindskomposant på 15 knop för start och landning -- samma som på alla C172 så vitt jag vet. Med byte av ett papper höjdes det till 20 knop för start och lika mycket för landning om man använder max 10° klaff.

    Eftersom alla C172 är mycket lika aerodynamiskt så skulle jag gissa att 20 knop fungerar även på äldre modeller under samma förutsättningar.
     
  9. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Det enda sättet är att prata med ägare.

    Notera också att även om de flesta certifierade typer ganska lätt klarar 25 knop i sidan, kräver en sådan sidvind att sidvindstekniken är på topp. Inkorrekt sättning (oftast "platt" istället för hjulet mot vinden först) samt inkorrekt roderposition efter landing leder lätt till ground loop. Detta är något som måste tränas med lärare i verkliga förhållanden - du vill inte upptäcka på egen hand att den teknik du blivit lärd inte längre fungerar under för dig nya förutsättningar.
     
Laddar...

Dela sidan