Transponder 7700?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Kim Johnsson, 24 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Under min PPL-utbildning fick jag lära mig att i ett nödläge ska man alltid sätta transpondern på 7700. Det verkar till och med finnas med på varenda nödchecklista jag har sett. Nu går jag dock en EIR/CBIR-utbildning, och i Air Law-boken står det något i stil med att man inte ska göra detta om man har kontakt med ATC. Vi diskuterade detta lite på lektionen men kom inte fram till något definitivt svar.

    Hur tänker ni andra? Skulle ni alltid sätta transponder 7700 i ett nödläge, eller bara ibland? Olika om ni flyger VFR eller IFR? Finns det några faktiska regler som reglerar detta?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det viktiga är ju att man får flygledarens uppmärksamhet och att hen ser direkt var på radarn man är. Det får inte vara någon tvekan. Om du redan etablerat kontakt och det inte verkar vara några tveksamheter om din position så ger det ju inget ytterligare att ställa in 7700.
    Tror det är svårt att säga något generellt om när man ska göra det eller inte men har man tid så kan man ju lika gärna göra det.

    Oavsett IFR/VFR. Viktigast är väl att om du har 7000 så kan du ju alltid förväxlas med någon anmaning då är det kanske än viktigare.
     
Laddar...

Dela sidan