Hur hantera vildsvin på flygfält?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Anders Lidén, 7 Januari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Just nu finns det Notam på 4 flygplatser om problem med vildsvin: Öresten, Skå-Edeby, Borås och Avesta. Dessutom finns vetskap om Sövde från tidigare i Flygfyren, Gagnef, Hässleholm och nu tydligen också Vängsö med liknade problem. För att inte alla ska behöva uppfinna hjulet kanske det kan vara på sin plats med en tråd med råd och dåd vad som funkar och vad det kostar. Jag har uppfattat att Hässleholm har satt upp elstaket runt hela flygfältet och Gagnef har plöjt upp hela sitt fält för att senare troligen också satsa på elstaket.

    Asfaltering löser givetvis problemet på själva rullbanan men om stråket bredvid blir fullt med stora gropar är är det ju fortfarande tveksamt om fältet är användbart och är givetvis hutlöst dyrt. Gagnef har begärt in offert på såna här gummi/plast-fyrkanter som man pressar ner i gräset och det verkar bli ungefär lika dyrt per kvm. Hårdpackat stenmjöl kan också vara ett alternativ till gräset, men kan väl medföra andra problem. Och så finns väl lösningen med att natt efter natt jaga vildsvinen.

    Så, ni som kan nåt och ni som river er i skallen av förtvivlan kan väl försöka mötas i tråden. Det verkar ju finnas fotbollsplaner som har drabbats hårt också som ju inte direkt vill asfaltera, men som kanske har hittat nån form av lösning.
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Fjällbacka (ESTF) har vel også elektrisk gjerde
     
  3. Magnus Eriksson

    Magnus Eriksson Ny medlem

    I Gagnef har vi under hela året haft problem med vildsvin. Skadorna blev så pass omfattande att vi beslutade att plöja upp hela fältet. Tanken är så nytt gräs och sätta upp eltråd för vildsvin innan nästa säsong. Jag kan återkomma med slutpriset om intresse finns.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jo vi har elstängsel runt hela fältet i Hässleholm. Det funkar ganska bra men det är nästan lika mycket jobb att hålla efter stängslet som det var att laga vildsvinsskadorna... Vårt gräsfält är hårdgjort så grisarna går inte in på mitten av banan utan håller sig i kanterna. Då och då är det nån älg som brakar igenom stängslet och då händer det att det kommer in ett gäng svin, så problemet försvinner inte helt. Men jag antar att det ändå är bättre än om vi inte hade haft något stängsel alls.
     
  5. MatsS

    MatsS Ny medlem

    Vi på Vängsö (ESSZ) har för första gången haft vildsvin på fältet som förstört lite. De går in i kanterna på vårt område så inte så allvarligt än. Det verkar som att vildsvinen har svårt att böka på de ställen som är hårdgjort genom den vältning som vi normalt gör varje vår. Vi måste nog sätta elstängsel men som hans_p skriver så har vi också älg i området (såg 2 st idag) vilket skulle ställa till det för oss också.
    När det gäller hårdgjord bana har vi tittat på några olika s.k. plast-fyrkanter eller asfalt osv. men det blir väldigt dyrt med asfalt och underhållet med plast-fyrkanter kräver snaggat gräs så inte hela banan blir fylld med tuvor. Hur ska man sen hantera ev. tjäle efter en dyr investering mfl problem som vi funderat över.
    En ny lösning fick jag genom kontakt med trafikverket! Det är ett plastnät på rulle som man använder mer och mer. Klarar tjäle bättre, inte så dyrt, enklare att lägga ut och ytan kan vara gräs eller asfalt osv med nätet som förstärkning. Det blir dessutom i princip halverat behov av grus för den bädd som behövs vid tex. asfaltering. Läs mer om detta nät här https://www.byggros.com/se/gs-grid-effektiv-armering-av-vagkonstruktioner.

    Ev. kanske man ska börja med att förstärka taxivägarna med detta nät. Vi kan behöva det när fältet är som mjukast för banan är inte fullt lika problematisk som taxivägarna. Har mer info om detta med förstärkningsnätet (GS-GRID geonät) men länken är en bra början för info.
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det verkar intressant! Vet du vad det kostar?
     
  7. MatsS

    MatsS Ny medlem

    Sorry sent svar. Rullar på 50m finns i bredder 3,95 eller 5,95 m. Vi fick prisuppgift på ca 16,56 kr/kvm ink. moms. Om man räknar med 0,2 dm överlapp samt en 800 m bana med 19 m bredd blir det ca 250 000 kr exklusive arbete, lite fyllnadsmaterial för att låsa fast nätet, ev. dränering och asfalt alt. gräs med sk. sprutsådd för snabbt få fram en gräsyta. Just nu avvaktar vi med att gå vidare. Det går nog inte att göra detta så mycket billigare och bättre anser jag. Det är viktigt att också komma ihåg att nätet motverkar tjälskjutningar som annars skulle orsaka en ganska dålig start/landningsbana
     
  8. MatsS

    MatsS Ny medlem

    En tanke är hur nätet kan motverka vildsvinen? Om nätet ligger ganska grunt så blir det omöjligt för svinen att gräva djup!
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så pass mycket? På AERO Friedrichshafen fick jag prisuppgift på c:a €1/m2+moms (c:a 13 kr) för detta: http://www.s2t-perfo.com
     
  10. MatsS

    MatsS Ny medlem

    Ja, men vårt pris är fritt Vängsö (ESSZ). Vad kostar det att få Perfo till er + tar tid lägga alla plattor jämfört med rulla ut ett nät. Hur bra står Perfo emot tjäle?

    Vi har också titta på Perfo (och en konkurrent till dem) som nån av dem tror jag finns i Estland på två fält. Problem man får är att gräset växer upp i rutorna och skapar tovor om man inte håller efter ordentligt. Hur klarar man ev. snöplogning? Vi räknar med ganska mycket underhåll med Perfo men vi kanske tänker fel...

    Hur som helst lite svårt detta och asfalt vore bästa kan man tycka och vi har offert på det. Det blir dock mer än hälften så dyrt med GS-Grid (asfalten är då heller inte helt säkrad mot tjäle vilket GS-Grid eliminerar till 80% eller nåt sånt?)
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är väl den stora frågan. Men de estniska flygplatserna Kihnu (EEKU) och Ruhnu (EERU) borde ha erfarenhet av det.
     
Laddar...

Dela sidan