Vilket flygcertifikat passar mig?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jonasö, 15 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Hej allesammans! Ny här på forumet, Jonas heter jag och bor i Umeå. Fyller 30 år nästa år och har bestämt mig för att ge mig själv ett flygcert i födelsedagspresent. Hittade detta forum när jag började söka på nätet om utbildningar, verkar vara rätt ställe för mig.

    Nu till mina funderingar:

    Min första tanke var att bara ta kontakt med flygskolan och anmäla mig men nu har jag insett att det finns en hel del olika certifikat att ta, UL-A, UL-B, PPL, LAPL osv. Så min fråga är vilken man ska satsa på? Jag har inga ambitioner att bli pilot på heltid utan vill bara flyga för nöjes skull. Jag förstår att i början kommer det vara mycket flygning runt min hemstad min vill gärna i framtiden även ta längre turer till södra Sverige eller ner till Europa. Om jag känner mig själv så kommer jag nog mest troligt bara att flyga på fina dagar, men sånt kanske man inte vet förrän man börjat flyga på riktigt.

    Har läst lite vad ni skrivit om LAPL och det låter som något för mig, problemet är bara att flygskolan här utbildar för PPL och UL. Har även läst här att det blir nya regler snart så då finns risk att vissa flygskolor slutar med PPL, men det kanske jag ska ta direkt med flygklubben.

    De erbjuder prov lektioner för både PPL och UL och jag funderar på att ta en av varje för att testa lite olika eller är det bara dumt om man inte märker nån skillnad?

    Blev lite långt och krångligt men hoppas ni förstår.
    Vet att i slutända är det jag som måste bestämma mig men det är alltid bra med erfarna åsikter.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det ser ut att bli enklare för flygskolor att fortsätta utbilda till LAPL/PPL så om elevunderlag mm. finns så är det nog ingen större risk att skolan lägger ner. (Jag vet inget om klubbar/skolor i just Umeå)

    När du redan nu pratar om framtida turer till Europa så kan jag inte låta bli att råda dig till att skippa alla tankar på UL... vi får väl se hur hätsk diskussionen blir den här gången ;)

    Jag känner inte till någon som erbjuder LAPL ännu, alla verkar vänta på förenklade regler så frågan är om du vill vänta 1-3 år och spara 15-30 tusen eller hoppa på PPL nu
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Då får väl jag kontra då som varandes Flygfyrens nästan enda UL-flygare, Control. ;)

    Klart att du ska pröva både UL (B) och normalklassat (PPL/LAPL). Det är ju olika typer av flygning, och det är upp till var och en att bestämma vad som passar. Det går ju att flyga med fler passagerare, längre, med mer last i normalklassade kärror. Med tanke på att du bor i Umeå lär väl inte Europa-flygningarna vara det du ägnar dig åt oftast och skulle det bli så så går det fint att flyga i större delen av Europa också med UL, dock krävs lite papperskrångel i vissa länder.

    Det är väl som med mycket annat, plånboken och tiden får avgöra. Jag har för mig att Umeå flyger med en Jabiru som UL, kanske inte den finaste representanten för denna flygplansklass, vilket kan avgöra. Har de även en PA28 så är det väl som att välja mellan en Nissan Micra eller en Volvo 740. Båda gör jobbet men inte mer.

    Nu lämnar jag över till nästa, som troligen förklarar för dig att nöjesflygning innebär att du måste ha I-bevis... :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Tack för svar.
    Om utbildningen kostar 30 eller 130 tusen spelar egentligen ingen roll eftersom det är en engångskostnad.
    Så man borde väl satsa på PPL men med som hans_p skriver så kommer troligtvis 98% av all flygning ske i närområdet.
    Om jag känner mig själv så kommer jag nog vilja flyga så mycket som möjligt och då är det viktigare att det är billigt att flyga istället för att kunna ta med mer folk, även om man nån gång skulle vilja det.

    Har kollat runt lite på olika flygmaskiner och UL ser ju onekligen bra ut på papper med prestanda och bränsleförbrukning osv, men nackdelen är vikten, jag väger 90 kg och min flickvän 75, funkar det, sen har jag bröder som väger 100+.

    Kan man ta PPL och sedan bara flyga UL eller räknas inte UL tid in i PPL om ni förstår vad jag menar.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Du får inte räkna tiden från UL-flygning för dina PPL behov, men om du inte har planer på att flyga kommersiellt så har du inget större behov av timmar i boken.

    Du behöver i praktiken 11 timmar under de senaste 12 månaderna av varje 24 månaders period för att kunna förlänga dina behörigheter med en lärartimme, annars blir det en kontrollflygning som brukar kosta lite mer och som du i teorin kan bli kuggad på.

    Om du tar din vikt, din flickvän/bröders vikt samt flygplanets tomvikt. Hur mycket har du då kvar innan du kommer upp till de lagliga 450kg (som jag har för mig är den allmänna begränsningen). Från den vikten ska du sen dra av vikten för 45minuters bränsle...(din lagliga reserv) Du kommer inte kunna flyga långt utan att bryta mot reglerna :(
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, man kan flyga UL på LAPL/PPL. Däremot är jag inte säker på om man kan tillgodoräkna sig flygtid på UL i sammanhang som gäller flygning med normalklassade flygplan (t.ex. om man vill utvidga sitt LAPL/PPL med mörkerbehörighet).

    Som du noterat så får man ofta problem med vikten om man sätter en vuxen i varje stol på flygplanet (gäller även normalklassat) så ur den synpunkten är det nog en bra idé att ta LAPL/PPL för då kan du växla mellan UL och normalklassade flygplan med mer än två platser.

    Angående flygning i närområdet -- jag tror att du rätt snart kommer att tröttna på bara det. Men med moderna UL-maskiner går det utmärkt att göra reseflygningar, bara det finns lastförmåga för bagaget. :)

    Och nej, man behöver inte IR för nöjesflygning, men om man tycker att reseflygning är det mest intressanta så upptäcker man snart att ett IR är väldigt bra att ha.
     
  7. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag blev klar med mitt PPL i sommras, och när jag började utbildningen så reflekterade jag aldrig i vilka certifikatstyper som var tillgängliga utan det blev det som klubben här erbjöd (Skellefteå).
    Jag har nog samma utgångspunkt som du, enbart nöjesflygning, och efter att ha haft cerifikat i ett halvår skulle jag nog resonera såhär.

    Viktbegränsningen är nog det jobbigaste med UL. Har flera gånger flygit med minst två passagerare. PPL/LAPL kan man ta med familjen eller vänner på en tripp. UL blir lite som att ha familj och köpa en husvagn/båt för 2 personer.

    Däremot verkar UL mycket mer progressivt och kanske roligare ur ett nöjesperspektiv. Har aldrig provat flyga UL men jag inbillar mig att planen känns mycket rappare och 'roligare' för ren nöjesflygning. Lite som att köpa en sportbil/båt/skoter. Och mycket billigare att flyga.

    Att ta planet ut i världen härifrån norrland känns som en utopi när man väl sitter med certifikatet i handen och faktiskt ska betala för varje minut motorn är igång. Då är drömmarna och fantasierna man hade under utbildningen långt borta Men man har ju certifikatet livet ut så det är skönt att ha möjligheten. Och där är ju fördelen med PPL att man kan ta med fler som delar på kostnaden.

    Med PPL kan man bygga på med mörker (fördel för oss som har 4 timmar dagsljus en tredjedel av året) och avancerad flygning. Det sistnämnda undrar jag varför inte fler gör? Man läser hela tiden om personer som drömmer om att bli kommersiell pilot men hur kul är det egentligen när datorn flyger bättre än du? Man får många loopar, rollar och spinns för kostnaden för ett kommersiellt certifikat.

    Med PPL kan du också gå med i FFK eller flyga brandflyg osv.

    Här i norr så finns det inte så mycket urval i varken flygplan eller klubbar så jag skulle nog också kolla på det som ligger runtomkring själva certifikatet. Vad är det för skick på flygplanen? Tillgänglighet. Klubbens ekonomiska resurser (så du inte tvingas köpa ett eget plan huxflux). Hur du verkar gå ihop med övriga medlemmar etc.
     
  8. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Control: Förstår jag dig rätt om du menar att om jag har PPL och bara flyger UL, så måste jag flyga 11 timmar normal klassat eller en uppflygning för att behålla certet. även om jag flyger 50 timmar UL?

    Airborne again: Jo att bara flyga runt är nog bara roligt i början av tiden, menar med närområdet att tex. åka till annan stad/ort för en lunch eller liknade.
    Det här med IR (visst är det att flyga med instrumet?), är självklar intressant men när använder man sig av det?
    alltså när får man inte flyga VFR?

    Fredan: Hur använder du certet idag om du jämför med vilka förväntningar du hade innan?
    kommer ju inte bli europaresor varje år men nån gång kanske man skulle lyckas med det.

    Har kollat vilka flygplan Umeå flygklubb har och det blir väl de man ska använda i början om man blir medlem där, har inte kollat vad det finns för alternativ runt här.

    en annan fråga jag kom på är det finns ju att köpa flygsimulatorer med yoke och pedaler och alla möjliga tillbehör, är det nån idé att köpa sånt för att träna teknik eller är det inte ens i närheten av samma?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Control du har rätt i sak men inte i vad som gäller i regelverk.
    UL har för 2 sitsiga maskiner olika motow
    450 kg utan räddningsskärm
    492.5 kg om man utrustar planet med en 11 kg tung räddningskärm
    495 kg om man har pontner oavsett räddningskärm
    Det finns gyrokoptrar som har 550 kg godkänd motow
    KSAK jobbar för ett godkänande på 550 kg för UL generellt då det finns ul med den vikten godkända redan idag i Sverige

    I ULs regelbok finns inte " 45l laglig reserv" även om vi av överlevnads skäl gära frivilligt använder er PPL regel

    Sen ska man kanske inte förespegla att man i en normal klubbkärra typ pa28 kan ta så mycket mer last med 4 personer ombord kommer man knapast västerås - visby en dryg timmes resa. Åker man bara 2 personer blir det givetvis skillnad
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Nix, inte en ny upplygning men en kontrollflygning. Om du flugit 11 timmar inom perioden så kan du förlänga behörigheten genom att flyga med en lärare eller CRI (mer förkortningar ;) ). Läraren tar normalt några hundrlappar, denna lektion är inte ett prov. Om du flugit för lite eller exempelvis endast med UL så måste du göra en kontrollflygning med en PC-kontrollant, denne tar normalt minst 1000:- och detta är en kontroll som du kan bli underkänd på, med påföljande krav på utbildning innan nytt försök får göras.

    jekroth, det låter som om jag har 100% koll på reglerna, den allmänna begränsningen är 450kg, sen räknar du upp ett antal undantag. Jag har inte sagt 45l utan 45 minuter vilket jag inte vet men antar är kravet även för UL.

    Senaste Visbyflygningen med en PA28a, framsits 75+85 kg, baksits 2*60kg, 5 kg baggage samt 130 liter bränsle... kunde åka T/R lagligt med god marginal utan att behöva tanka på Visby :D Och med mitt CPL skulle jag kunnat ta PA32:an eller DA42:an om behovet varit större ;)
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    LAPL kommer att finnas tillgängligt redan från 8 april 2015. Sedan kanske det är få klubbar som kommer att nappa direkt men jag tycker att de borde göra det för det är verkligen en bra grej!

    Går även bra med ett PPL, men inte LAPL. ;)
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    jonasö, så som jag tolkar ditt behov så hade jag satsat på ett PPL. Främst eftersom du säger att den initiella kostnaden inte är så viktig. Med ett PPL får du väldigt få begränsningar i ditt flygande. Du kan bygga på det med UL, Motorseglare, Avancerad flygning, Instrumentbehörighet och mycket mer. Det är mitt råd. I Umeå finns också en väldigt fin Cessna 182 med diesel som lastar fantastiskt bra och är billig i hyra. Med den kan du göra många fina resor med både flickvän och bror.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Fredan

    Fredan Medlem

    jonasö: nu har jag ju inte hunnit använda mitt certifikat så mycket men hittils jag tror nog förväntningar och verklighet ligger rätt nära. En sak är att en flygning kräver mycket mer planering och förberedelser än jag trodde. Så de flesta av mina idéer om att skippa bilen och ta planet för att komma snabbare fram har kommit på skam. Sen dikterar vädret alla former av distansflygningar, man vill inte fastna på en främmande flygplats några dagar för att det blev skitväder. Samtidigt så upplever jag det mycket roligare än jag trodde med all denna förberedelse. Sitta med kartor och driftfärdplaner, studera väderkartor, lämna in färdplaner, pyssla om planet före och efter flygning etc.

    Det är synd att det tar stopp med UL. Det borde gå att kunna läsa upp till ett PPL, så vansinnigt annorlunda kan jag ju inte föreställa mig att det är. Som Larscho skriver, med ett PPL får du väldigt få begränsningar i ditt flygande

    Flygsim går fetbort om man ska träna flygteknik. Mycket av känslan sitter i händer och pedaler och en vanlig pc-yoke är helt stum och ger ingen feedback. Sen går det inte titta runt på samma sätt. Har en hel setup men det står nerpackat i källaren. Mycket roligare att flyga på riktigt :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu är vi lite utanför tråden men
    Control
    Nej UL omfattas inte av 45 min reserv även om vi frivilligt använder det.

    Ja du kan välja större maskiner men då ökar också kostnaden vi betalar 490 kr/tim 100kt under 12l/h för ul vad kostar en da 42 ? 4300 kr/tim?

    Jag utgick ifrån VFKs PA28 SE-KMI och SE- KML
    Motow 1055 kg
    Tomvikt 682 kg
    37 l/h innebär krav på reserv 28 L = 20 kg
    Kvar att utnyttja = 353 kg
    Stoppar du in 3 pax + pilot på 80 kg = 320 kg finns det 33 kg kvar till soppa, planet drar 26 kg/h detta gör en möjlig flygtid på 1:16 h IAS 100 kt
     
  15. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    LAPL(A) gäller så länge man är max 4 ombord, dvs. även i en PA-32. 4 ombord!
     
  16. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Nu håller ni nästan på att skräma i väg mig med alla förkortningar

    Förstod nästan att flygsim var onödigt

    Kanske blir dumma frågor nu men.

    Control: om man bilr underkänd på PC-flygningen med krav på utbildning, är det då flygträning på ett visst moment eller blir det allt igen och när det är dags för ny PC-flygning bilr det på allt igen eller bara på delen man blev underkänd på?

    Förstår att PPL är bäst för då får man minst begränsningar, men även dyrast att underhålla?

    Jag får lite känslan nu att flyger man UL så får man knappt ta med sig rena kalsonger, medans normalklassade flyg bara tar sig en kort bit till ett högt pris?
    Finns det inget mellanting?
    Till exempel om man nu väljer att köpa en egen flygmaskin och har PPL, kan man köpa ett UL-plan och sedan registrera om det med högre totalvikt för mer bränsle och bagage?
    Alltså en maskin med "typ" UL driftkostnad men med vanliga plans räckvidd? Eller är jag ute och cyklar nu?

    Jekroth: det lät intressant att höja vikten på UL, men är det för att kunna bygga tyngre maskiner eller är det för att ta mer last?

    Är fortfarande lite fundersam till IR, under vilka förhållande får man inte flyga VFR? Först trodde jag det bara var på dagen men nu förstår jag att man även kan ta natt VFR?

    Tack för alla svar hitills det har varit väldigt nyttigt.
     
  17. control

    control Välkänd medlem

    jekroth, ok, då får du 6kg till :D Individen jag använde är SE-GVB:
    Om vi börjar med min flygning:
    Tomvikt 679kg
    Pax+pilot 280kg
    baggage 5kg
    bränsle 92 kg (130l)
    Jag räknar alltid på 36l/h men eftersom jag använder det röda reglaget hamnar det i verkligheten på 31-32
    MTOW 1055 så jag fick bränna av ett kg bränsle på startup och taxi ;)
    Resultat, en total range på 3:59

    Med ditt exempel skulle jag få med mig 52kg (73l) bränsle vilket även i SE-GVB ger 1:16 + reserv. Vi kommer alltså också till Visby från Hässlö men måste tanka innan hemfärden :D.

    Sist jag flög DA42 så var det 4100 per timme så 4300 ligger nog nära sanningen... poängen är att med mitt cert kan jag flyga allt mellan billiga X-klassade maskiner till svindyra maskiner.
     
  18. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Fredan: att sitta och planera resor passar nog mig ypperligt, älskar gör resrutter med bil till soligare väder. (Kanske inte är helt samma sak men) här varit ut i europa tidigare med husvagn och då krävs lite planering.
    Och pyssla om planet tror jag också passar mig för mitt andra fritidsintresse är bilrekond.
     
  19. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Kom på ytterligare en fråga.

    Visst gäller samma flygregler oavsett vilket flygplan man flyger eller har några andra regler? När de väl är uppe i luften alltså
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack! Det här var nytt för mig. Jag hade inte läst ordentligt i så fall. Jag tror LAPL kan bli riktigt bra, precis vad vi behöver.
     
Laddar...

Dela sidan