Transition Altitude och Transition Level

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av Jocke, 26 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för klargörandet!

    Jonas
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Lånar tråden till andra intressanta spörsmål:

    Jovisst, men när och var gäller den? I AIP står det inga begränsningar, alltså kan man få uppfattningen att TA gäller ÄVEN när flygplatsen inte är omgiven av kontrollerad luft dvs. när tornet har stängt. Troligen är det inte så, men var står det i så fall? I TSFS står det bara "när det är tillämpligt"...

    Och ännu knepigare blir det med flygplatser som inte har något eget luftrum, dvs, de mindre AFIS-flygplatserna. Tex. Gävle har TA 5000 fot MSL; när och i vilket luftrum gäller den siffran och inte 3000 fot AGL? Om jag startar från ett gärde utanför flygplatsen gäller ju det senare...
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Bump!
    För senare läsare av denna tråd är det kanske viktigt att det pga. oklarheterna blev en ändring. Numer gäller enligt AIP ENR 1.7.2:
    "Om inte annat angetts ska genomgångshöjden vara den högsta av 5000 ft AMSL eller 3000 ft AGL"
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan