Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Bodd

    Bodd Medlem

    Flyg lägre:)
    Skämt åsido, har hon problem med stickningar på den höjd du behöver korsa bergen på så räkna noga på vilka minimihöjder du behöver hålla och stig inte förrän du måste. Sjunk sedan så fort du kommit över det värsta partiet.
    Annars finns det små portabla nödsyrgasflaskor att köpa. Om man inte behöver andas kontinuerligt så bör en sådan räcka till henne.

    Utan att kapa tråden för mycket vill jag bara påpeka att just höghöjdsflygning med typiska klubbmaskiner är något som är väldigt eftersatt i flygutbildningen. Jag tycker att även de flesta instruktörer verkar missförstått mycket av detta. Med hög höjd menar jag då allt över 4-5000 fot. Och det har inte bara med magringen att göra utan även prestandamässigt och planeringsmässigt. Generellt sett är det i de allra flesta fall helt onödigt och oekonomiskt att flyga på höjder över 5000 fot om vi pratar om icke turbomatade kolvmotorkärror med relativt låga motorstyrkor.
    Men mer om det en annan gång! Och i en annan tråd.
     
  2. Sakari

    Sakari Ny medlem

    "Vid flygning på hög höjd
    Flygplan utan tryckkabin

    33 § Flygning som skall företas med flygplan utan tryckkabin på höjder över 10 000
    fot (3 000 meter) beräknat enligt standardatmosfär, får inte påbörjas såvida inte förråd
    av syrgas för inandning medförs i tillräcklig mängd för att tillgodose

    1. besättning och minst 10 procent av samtliga passagerare under varje tidsperiod
    överskridande 30 minuter då flyghöjden är mellan 10 000 fot (3 000 m) och
    13 000 fot(4 000 m) beräknat enligt standardatmosfär, och
    2. besättning och samtliga passagerare under varje tidsperiod då flyghöjden är mer
    än 13 000 fot (4 000 m) beräknat enligt standardatmosfär.

    34 § Syrgas skall kontinuerligt kunna förses till såväl besättning som passagerare i
    enlighet med 33 § ovan.

    35 § Vid flygning över 25 000 fot (7 600 meter) beräknat enligt standardatmosfär,
    skall syrgassystemet vara av installerad typ."


    Hämtat från LFS 2007:58

    Nu var det redan sagt hur det låg till, men om någon var intresserad av vilken publikation det ligger i så finns det även nu. Eller kanske redan fanns, men då missade jag det. :)
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Under hela min utbildning flög vi aldrig över 3000ft. Kändes ovant när jag skulle använda mig av flightlevel första gången efter jag fått mitt cert :D
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Det är finfint att flyga högt, stiger alltid upp om vinden inte är fel och man skall långt. Nästan alla sugmotormaskiner går som fortast mellan 6000-9000 fot, dessutom kan man i VMC nästan alltid hitta en acceptabel plats att "chasha" på om motorn tackar för sig.

    En liten portabel syrgasutrustning är ganska billig och flyger man mycket CC kan det vara en ide, särskiljt om man själv eller sambo har problem med hypoxi betydligt lägre än 10 000fot.

    Kan ju låta knasigt men jag ser ett sörre behov av syrgas på UL-maskiner med Rotax 912 än på C172 och PA28 för med UL vill man vekligen upp över turbulensen och jag har varit upp till och över 10 000 fot betydligt fler gånger med UL än den PA28 jag använt en del i jobbet. En gång flög jag Eurocub sjö på 10 000 och 11 000 fot i 50 kt medvind, 140 knop i GS med UL sjö var sjysst, tog under 50 min från Falun till Stockholm då.

    Skall själv dra igång syrgasutrustningen på firmamaskinen och utforska tabellerna för cruise på FL 180 och kanske våga sig upp till FL250.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Sakari

    Sakari Ny medlem

    Jag blir jätte nyfiken på vad det är för firma maskin du har? FL180-FL250 låter inte som något för en kolvmotor om inte möjligen supercharged?
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kan det vara en Seneca kanske? ;)
     
  7. litens

    litens Aktiv medlem

    Det är en Seneca V med inbyggt syrgassystem, den går märkbart fortare med ökad höjd.

    Endast att stiga till FL95 höjer TAS med över 20 kt, turbo är fint:) , men man måste varra försiktig med risken för hypoxi, inget att leka med. Kommer plugga på rejält innan jag provar gå högt upp.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. ankan

    ankan Medlem

    Som nämnts tidigare i den här tråden så är tryckhöjden på FL85 alltid 8500 fot. Men nog är det väl så att det som spelar roll för syresättningen av en människa snarare är densitetshöjd, inte tryckhöjd? Vid ett visst tryck påverkas densiteten av temperaturen. Högre temperatur = lägre densitet (högre densitetshöjd). Dvs, det är värre att vara på FL85 en riktigt varm sommardag, eftersom densitetshöjden är högre då (färre syreatomer per kubikmeter). Sen ska det ju till ganska extrema temperaturer för att få till någon större skillnad.
     
  9. Bodd

    Bodd Medlem

    När det gäller syreupptagning är det ju inte tätheten som är problemet utan just syrets partialtryck, dvs den del av lufttrycket som utgörs av syremolekylerna. Därför är det inte densitetshöjden som är det intressanta.
    När man använder uttrycket att "luften är för tunn" för att andas så är detta bara ett lekmannauttryck. Vad som egentligen är problemet är att syrets partialtryck inte är tillräckligt stort för att få ett utbyte så att koldioxiden i blodet och syret i alveolerna byter plats.
    Om inte syrets partialtryck är större än koldioxidens så sker alltså inget utbyte.
    Det är också därför som inte ens 100% syrgas räcker till över en viss höjd utan att man behöver tryckandning.
     
  10. ankan

    ankan Medlem

    Bodd: Du har förstås rätt.

    Det jag var ute efter var att det behövs en viss mängd syre (massa, inte tryck) för att syresätta blodet. Och luft vid 1013 hPa och 40 grader C innehåller ju mindre syre (massa) än 1013hPa och -30 grader C. Men inom det temperaturspann där det är möjligt att andas (säg -30 till + 40) kanske temperaturens påverkan på syreinnehållet är försumbar? Jag vet att åtminstone vissa bensinmotorer ger märkbart högre effekt på vintern än på sommaren, och har alltid trott att det är pga denna effekt. Men kanske kan det inte generaliseras till människor?
     
  11. Bubblaren

    Bubblaren Ny medlem

     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

Laddar...
Liknande trådar
  1. joma
    Svar:
    53
    Visningar:
    7,178

Dela sidan