Jönköping ESGJ / Jönköping Ödestugo

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Mattsson, 31 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Hejsan,

    Tänkte höra om någon har erfarenheter här på forumet vilken flygplats är att föredra i Jönköping om man ska ta sig dit? Kostar det något att landa/starta på ESGJ?

    Och finns det möjligheter att parkera kärran över natten på något av ställena?

    Tacksam för hjälp, blir väl att jag ska dit någon av dom kommande helgerna.

    Med vänliga hälsningar
    Oskar
     
  2. gusalm

    gusalm Ny medlem

    Hejsan!

    Det ska gå bra att landa på ESGJ och stanna över natten men jag har för mig att de vill ha in en landningsavgift, detta kanske bara gäller ifall tornet är öppet, är lite osäker.

    På Ödestugu så är det bara att dimpa ner, ingen landningsavgift eller så, och det går bra att stanna över natten, men det är ju en bit från staden.


    Mvh Gustav
     
  3. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Tack för svar Gustav!

    Blir då troligtvis Ödestugo om det är ett bra fält och man är välkommen. Skönt och slippa landningavg, samt när jag kollar på kartan så ligger ödestugo närmast min destination som är Hok, som ligger ännu längre från stan men åt rätt håll :)

    Får ringa och prata ihop mig med flygklubben innan.

    Ha en trevlig helg!
     
  4. whaoom

    whaoom Ny medlem

    Ödestugu är ett galet trevligt fält där det alltid finns plats för fler! Värt att tänka på kan vara att fältet är ganska "vågigt", men i övrigt är det ett väldigt härligt fält!
    Vilka datum handlar det om/cad är det för maskin?
    Välkommen! :D
     
  5. HenrikF

    HenrikF Ny medlem

    Jag landade på ESGJ i Juni, parkerade bredvid flygklubben.
    Flög därifrån senare samma dag.
    Fick sen en faktura på ca 500:-, delat på landningsavgift och parkeringskostnad.
    Landar nog på ett annat fält nästa gång :) .
     
  6. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Ja precis, står något på svenska flygfält att "ojämn fältyta". Så antar att det studsar bra där :)

    Stod även att man vid östliga vindar skulle bara uppmärksam på kraftig turbulens pga hög skog vid sidan om fältet.

    Det blir en PA28 jag tar mig upp med från Kristianstad, ESMK. Är ödestugo din hemmaplan eller? Blir väl någon av dom kommande helgerna här, lite fint väder och flygplanet är ledigt så drar vi upp.

    500kr är en rätt saftig nota, då tar jag hellre och svävar runt i kärran i tjugo-tretti minuter och bränner pengar :D
     
  7. whaoom

    whaoom Ny medlem

    Jo, turbulensen stämmer bra, de ligger en låg ås till öster om fältet, med hyfsat hög skog på, så det kan bildas rotorer.
    Både jag och Gusalm segelflyger från Ödestugu, så jo, hemmaplan var ett bra uttryck ;)

    Det gäller att spendera pengarna på rätt ställe, det är surt att betala landningsavgifter! ;)
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    På flygplatsens webbplats finns en prislista. Där kan man läsa att flygplan med MTOM 0-1000 kg betalar 250:- och med MTOM 1001-2000 kg betalar 500:- i landningsavgift. Parkering "on stands" mer än 4 timmar kostar 160:-/dygn för lätta flygplan.

    Samma taxa för normalklassat och UL. Moms tillkommer.

    Avregleringen av flygplatser och trafikledning är ett gissel för allmänflyget. Snart måste vi väl betala TMC-avgifter i TMA också. Det var enklare förr i tiden när all trafikledning utom en del AFIS sköttes av Luftfartsverket, (nästan) alla större flygplatser drevs av dem och deras årskort gällde (nästan) överallt. Man kunde t.o.m. landa på Arlanda med årskort...
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Bumpar tråden.

    Skulle behöva lämna av en person i Jönköping kommande vecka. Om jag uppfattar det rätt så är det 250kr upp till 2000kg nu. http://www.jonkopingairport.se/down...acd1f18/1511519699872/JKG Price List 2018.pdf

    Vad finns det för möjligheter att lämna av passagerare via klubben och plocka upp ett par dagar senare. Kanske är enda alternativet om man ska dit utanför öppettiderna?

    Funderar även på Ödestugu, hur lång är deras bana? Har inte svenska flygfält tillgängligt (Måste skaffa nytt abonnemang till sommaren).
     
  10. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Enligt SkyDemon är det 650x30 meter gräs, bana 18/36.

    Vill minnas att SvFF varnar för nedsvep eller turbulens pga. skogen.

    Viss info finns på http://jsfk.com

    Vete tusan om gräsfält är någon höjdare så här års, speciellt i år...?

    ESGJ är iaf. PPR utanför ATS öppethållning. Info finns (såklart) i AIP men också på jfk.nu.
     
    Senast redigerad: 28 Mars 2018
    • Gillar Gillar x 1
  11. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Kan utveckla något: Det sägs att fältytan är ojämn och att man ska ringa för fältkontroll. Turbulensen förekommer vid ostlig vind pga. hög skog öster om fältet. Högervarv bana 18.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Som alltid när man landar på en flygplats så är det logistiken som är det största problemet. Ta sig in/ut samt till/från flygplatsen. Där kan det vara värt att betala lite för att få det smidigt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era tips!
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Liten återkoppling. Käkade lunch i Jönköping idag. Kan bekräfta att det kostade 312.50 inkl moms i landningsavg. Tråkigt att landningskort inte gäller.
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    ... men det kostade endast 30kr att åka buss från flygplatsen in till stan (ca 20 min). Kompenserar lite :)
     
    Senast redigerad: 12 Juli 2018
    • Gillar Gillar x 2

Dela sidan