Fördelar med att äga eget flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 25 Oktober 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 20 medlemmar.
  1. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Visst finns det begränsningar för både högt och lågt glidtal men i slutändan så är okunnigheten hos piloten det största hindret. Ordet är inte skrivet med negativ mening utan har man blivit vän med en typ så kan man faktiskt trolla mer än man tror. Däremot ska tillverkaren givetvis klargöra vilka siffror som gäller
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det handlar inte om hur "svårt" det är att landa med ett flygplan eller inte. Det handlar om vilken landningssträcka som krävs vid en normal landning enligt flyghandboken.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  3. Tommy S

    Tommy S Ny medlem

    För min del handlar det om tillgänglighet men också möjlighet att flyga sjö. Vi har iof bra tillgänglighet på klubbplanen i Köping men är det fint väder så blir det naturligtvis konkurrens. Och det är ju sunt för klubben.
    Så fördelen som jag känner är att jag kan ta mitt plan och flyga iväg och vara borta hur länge jag vill. Med tofflor på så öppnas ju vidderna enormt. Jag behöver inte ta med i planeringen att det ska finnas ett ledigt plan utan åker när det passar mig.
    När det gäller kostnad så skulle jag vilja säga att det inte är särskilt mycket dyrare än att ha en sportmotorcykel. Nu har jag ett Exprimental så jag sköter underhållet själv vilket håller kostnaderna nere.

    Vad har du för tankar om typ av flygplan?

    /Tommy
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Per Petersson

    Per Petersson Ny medlem

    Börja med att fundera på vilken typ av flygning du vill göra. Om möjligt lämna utrymme för att du kanske vill utöka dina behörigheter.
    Hur ofta gör du flygningar med 2-4 eller ev 6 personer ombord ? IFR, är det ett måste ? Prestanda ?
    Det finns massor av frågor man måste ta hänsyn till men som flera sagt tidigare; det mesta blir en fråga om kompromisser....

    För egen del så ville jag ha ett flygplan med 4 platser, IFR utrustat, start o landning på 600 m asfalt, hyfsad tillsatsvikt och en cruise hastighet någonstans över 125 kts.
    Ett delägarskap blev ett måste då jag räknade på ett eget flygtidsuttag på ca 20-40 timmar per år.
    Har nu ägt andel i över 20 år och haft turen, trots att några ägare kommit och gått, att träffa trevliga och kunniga Piloter som alla tillfört något till maskinen.
    Rekomenderar starkt ett delägarskap om du aldrig ägt ett flygplan tidigare.
     
    • Gillar Gillar x 4
  5. Christer82

    Christer82 Ny medlem

    Möjlighet till sjö- och skidor med friheten att flyga när man vill är överlägset allt annat. Lite som att jämföra hyra en bil eller äga en bil kan jag tycka. För övrigt väldigt konstigt att inte fler håller på med sjö/skidor i detta land om man tittar på möjligheterna vi har! Det som inte nämns här är delägande, skapar dessutom förutsättningar att bilda ekonomisk förening med alla fördelar det innebär.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. nenne

    nenne Ny medlem

    Har man möjligt, är det mera praktiskt & trevligare med ett eget plan. Jag köpte mitt första plan 1970 & har haft många plan under åren. Jag vill kunna flyga i väg, när jag vill & komma tillbaka, när jag önskar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Har man ekonomisk möjlighet, så är ägande fantastiskt. Och man behöver inte flyga så himla mkt för att det på papperet ska gå ihop sig gentemot att hyra. Tycks också som att ju högre upp i prestanda man kommer, desto kvickare blir det billigare att äga än att hyra.

    Själv är jag på mitt tredje plan nu, och även fast denna sista kärra har varit mkt tidsätande vad gäller service, så är det inte flygplanets fel, utan mitt val av fel mekaniker etc. I slutändan går det inte att sätta ett pris på att glida upp till sin egen hangar och rulla ut sitt eget plan utan att behöva be om lov, planera eller boka tid med nån annan först.
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja det är väl som alla andra som drömmer - gärna ganska nytt, modernt utrustat, bra bränslekapacitet, hyffsat låg gångtid och bra cruise. Till lågt pris givetvis. ;)
    ...vilket självklart är faktorer som tillsammans gör drömmen ouppnåelig. Priserna för en sådan maskin på UL-marknaden är väldigt höga och de som säljer privat har ofta en orealistiskt hög förväntning på vad ett flygplan är värt, men man vill väl få betalt för sin investering. Det leder till en väldigt statisk marknad.
    Jag har gått från att sikta på drömflygplanet till att se på vad som är realistiskt. För mig är ägarhistorik/skadefritt viktigt, att flygplanet är väl omhändertaget. Panel & utrustning ska vara "sansad" (i brist på bättre term, inte en massa hemmalösningar (se länk)), och jag ska inte behöva börja med en totalrenovering. UL som nämnt ovan och det ska gå att göra längre turer när så sker. Har köpt på mig lite utrutsning de senaste åren så s-transponder, GPS, EFIS finns hemma. Jag har god tillgång till bra klubbflygplan så egentligen är eget ägande lite överkurs, men precis som många andra skriver lockar tillgången och vetskapen om vem som gjorde vad med flygplanet sist det flögs.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Väldigt intressant tråd tycker jag!
    Jag håller för tillfället på att ta mitt UL-B cert, och har redan nu en ambition att äga ett eget flygplan en vacker dag.

    Har du tittat något på att bygga ett kitplan?
    Jag har kikat en del på Zenith ch701, ett sådant kit kan man få för en inte allt för hemsk summa, men då tillkommer ju såklart byggnadstiden...
    Men personligen skulle jag nog tycka att det var väldigt roligt och ett prisvärt alternativ!
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej, inget kit för mig. Jag har inte tålamod eller - idag - kunskapen som krävs för att jag skulle lita tillräckligt på mig själv som konstruktör. :) Annars är det ett utmärkt alternativ!
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. joma

    joma Medlem

    Och vad är det för kärra?

    För mig skulle två stora delar vara:
    * Tillgänglighet
    * Slippa tänks på vad piloterna innan gjort med planet. På en klubb är det ibland vilda västern och jag funderar alltid på vad som hänt på tidigare flygningar. Någon som gjort en väldigt hård landning? Osv. Jag må vara konspiratorisk...

    Ja och en tredje; att komma till ett plan dom är i ordning och städat...

    Har tittat lite på plan med spec enligt ovan....går ju inte att lösa ens ett begagnat plan som är nyare 1965....ta ett lån på ett flygplan verkar dessutom inte optimalt.
     
  12. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Generell regel är ju att vill man kunna lasta 4 pers och ha någorlunda räckvidd eller prestanda, så bör man titta på 6-sitsiga plan. Likaså 2-sits med bra räckvidd och prestanda - kolla 4-sits etc.

    Det kan också löna sig att titta på modeller som är lite mindre attraktiva på marknaden. Visst, köper man en eftertraktad maskintyp, så blir det lättare att sälja sedan. Men om den eftertraktade maskintypen innebär att man då måste ta högre lån, betala mer i ränta etc, ja då kan ändå sluta med att den mindre attraktiva är en mindre kostsam affär. För 4-sitsiga IFR resemaskiner så finns det en hel del typer som är undervärderade på marknaden:

    Tidiga Bonanza-modeller, då framförallt V-tails. Snabba resemaskiner.
    Mooney, speciellt dom tidigare modellerna.
    Bellanca Super Viking. En av dom snabbaste i sitt segment.
    Cessna 210, speciellt tidigare modeller. Alla är livrädda för dom av nån anledning, men dom är nästan lika simpla som en 182:a.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. joma

    joma Medlem

    Nu hamnade jag ju att sitta och leta flygplan. Och inser att, precis som du skrev i första inlägget i tråden Hans, att kostnaden är inget roligt. Och det ör en djungel att förstå utrustning; motortid osv. Jäklar vad blåst jag hade blivit i ett köp, säljaren kunde sagt vad som helst

    UL har ju skapliga priser och det hade varit kul, men tyvärr funkar inte IFR där ju...
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Ska man ha något som är ok för "riktig" IFR så får man nog räkna med att lägga 700 000 kr och uppåt. Med riktig IFR menar jag åtminstone Garmin GTN650 och ett HSI, gärna en eller två Garmin G5. Och gärna också då något som går lite fortare än 100 knop.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  16. Per Petersson

    Per Petersson Ny medlem


    Ursäkta sent svar....

    Jag tittade runt efter att ha flugit klubbens olika kärror i många år. Ville ha något med hyfsad prestanda, IFR. Träffade likasinnade på klubben som gick i samma tankar. Vi slog våra kloka huvuden ihop och gjorde en kravlista samt ett kostnadstak för inköp. Vi kollade in Arrow med både kort o lång vinge, Cessna 177 RG, TB10 och TB20, C182RG samt Commander 112 TC eller 114.
    Valet föll på Commander 112TCA från 1977. Har flugit samtliga maskiner ovan och dom är mycket bra. Varför det blev just en Commander är att den levererade ”most bang for the bucks” som Amerikanen säger :)
    Vi är idag fyra delägare (söker en 5, se separat tråd i säljes, om du är intresserad ;-) och alla bidrar med sitt.
    Rekomenderar delägarskap.

    Med vänlig hälsning, Per Petersson.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. joma

    joma Medlem

    Aha en Commander 112! Flög en sådan under delat av IR-skolningen. Och ja det var bra prestanda i den :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Är det någon som har den ultimata excelkalyldokumentet för att reda ut och förstå kostnadsbilden för att köpa och äga? Umgås allt mer med tankar kring ägande som jag inte riktigt lyckats slå ur hågen. Hoppas att en ordentlig kalkyl fortfarande kan hålla mig i onyktert tillstånd men det hade varit intressant att genomföra en....
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Det sjuka att det måste finnas hur många såna här som helst, men jag har heller inte sett än. Den bästa är nog den som baseras på kostnader bakåt i tiden. Alla flygklubbar borde ju ha en sådan. Har man haft samma flygplan i 10 år(väldigt vanligt) så har man ju en väldigt bra överblick över kostnader som kommer med olika intervall.
    @Airborne_again kanske har något från sin klubb?
     
  20. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Fast det är faktisk nästa omöjligt att göra en som är representativ. Många ägare tar med simulator- och träningskostnader, däckslitage, hangarhyror, försäkring etc, ladningsavgifter medan andra inte alls gör det. Vart drar man gränsen? Det är ju nästan omöjligt att göra en korrekt budget - endast i efterhand kan man ju se vad det kostat.
     
Laddar...

Dela sidan