Ta medical utomlands - nackdelar?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Flygteknikern, 13 November 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Är det någon som har erfarenhet av att ta Medical utomlands (där det är billigare) Finns det i så fall några nackdelar?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag är inte 100% men jag tror att certet och medical måste vara från samma land. Det finns säkert någon här på forumet som vet mer.
     
    Senast redigerad: 16 November 2018
  3. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Mycket kan ha ändrats, men för 10 år sen hade jag brittiskt JAA cert och svenskt medical.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Sålänge flygläkaren är en godkänd AME(EASA-flygläkare) så kan du gå till vilken som helst. Jag har inte tagit det till sin spets men hade i flera år ett danskt cert och gick till samma svenska flygläkare och det var aldrig några problem.
     
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Redigerade mitt inlägg, det skulle stå "Jag är inte 100%" så klart...
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Fick svar från TS, som instämmer med min förståelse.

    Man måste alltså ha svenskt medical om man vill köra på svenskt certifikat. Nu vet jag inte hur det för andra länders certifikat, någon skulle kunna kolla med danska "TS"?

     
  7. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag skulle inte ta ett sådant svar för gott utan referens till rätt regler.

    Själv har jag vid kontakt med handläggare vid TS fått det helt felaktiga svaret att det krävs normalt färgseende för att kunna ta ett IR.

    På vilket sätt skulle det "krävas"? På vilket stadium? För utfärdande av cert? För utövande av befälhavarbefogenheter?

    Om det inte går att peka på någon EASA-regel om detta så är det knappast något som TS kan hitta på själva.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Det här är ju roligt för det är inte sant. Det vore smidigt om vi hade en Ryanair-pilot här, de har ju historiskt haft sina cert på Irland men varit baserade överallt i Europa. Vore förvånande om de var tvungna att åka till Irland 1-2 gånger om året för att göra medical. Som vanligt måste man tyvärr ta det som TS säger med en nypa salt, i synnerhet när det kommer till något som kan strida emot EUs främsta princip om fri rörlighet.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har skrivit om det här tidigare men tar det en gång till. Jag känner en fransk pilot som tog sitt CPL i Kalmar, han hade franskt medical. Han fick inte sitt svenska CPL förrän hans medical överfördes till Sverige, det tog ca 6 månader efter uppflygning. TS vägrade utfärda CPL annars. De kanske inte tyder reglerna rätt men det är det som utfärdar cert och då måste man göra som de vill. Skulle man åka på en rampcheck med TS kontrollanter med svenskt cert och utländskt medical så lycka till att förklara för dem att de har fel.

    Det låter helt normalt för mig, jag skulle inte ha förväntat mig något annat. Varför ha irländskt cert om man inte reser ofta till Irland? Alla EASA cert är likvärdiga.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok, det är en annan sak när man gör en konvertering. Men vi får inte jämföra äpplen och päron. När man konverterar ett certifikat så hamnar även medical under samma myndighet. Så var det när jag konverterade till Danskt cert och sen tillbaka till Sverige. Men man behöver inte besöka en dansk läkare utan man godkänner bara att de tar del av ens journaler och att de sedan baserar ens nya medical på det gamla, precis som med certet. Men sedan när du har ditt medical så ska du kunna gå till vilken EASA-flygläkare som helst.

    Den franska piloten som du känner kommer inte att behöva komma tillbaka till Sverige varje gång hen ska göra medical sedan utan kan göra det hos vilken AME som helst. Det vill jag mena.

    VI HAR FÖR FÅ FLYGLÄKARE PÅ FLYGFYREN! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Hejsa,

    Jeg har en Polsk Medical Class 2, og en Polsk PPL... Jeg har nu en Svensk elevtilstand,og min Polske Medical blev godkendt af Transportstyrelsen! Grunden til det er at jeg er bgyndt at flyve Gyro (og alm. UL). I polen er det sådan at en PPL og LAPL kan flyve UL, så der får man IKKE tilskrevet det i sin licens. Mht til pris, så betaler jeg ca. 450SEK for en medical i Polen.

    Priser er ca.:
    Class 1 Initial 1200SEK
    Class 1 Efterfølgende: 700SEK

    Class 2 Initial 1000SEK
    Class 2 Efterfølgende: 700SEK -Samme pris som Class 1.

    Håber det hjælper...
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Tack, det var faktiskt Polen jag tänkte på i första hand, Tänkte ta ett klass 1 då priset bara skiljer 500 kr mot om jag gör en förnyelse på min klass 2 som snart går ut. Det verkar som att priset med resa och boende blir billigare en Medical klass 1 här i Sverige, om priset verkligen är 8000 kr som jag har hört för en klass 1 undersökning? Jag funderar även på ett UL cert. Men om du får flyga UL på dit Polska PPL så borde du väl även få flyga UL i Sverige? Eller hur gör man annars om man vill flyga från Polen till Sverige med en UL maskin. Det känns orimligt att man måste stanna vid gränsen och ta en ny kurs för UL, för att få flyga vidare in i Sverige.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du flyger ett UL-flygplan registrerat i Sverige så behöver du ett svenskt UL-cert. Detta ska du kunna få via t.ex. ett polskt PPL. Du gör "bara" en inflygning/uppflygning om jag förstått det rätt och tillgodoräknar du dig träningstimmar och teori via ditt PPL. Med ditt svenska UL-cert och en svenskregistrerad UL kan du flyga till Polen.
     
  14. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Okej, så om man har ett Polskt PPL så kan jag flyga med ett polskt UL flygplan i Sverige, men om jag har ett Svenskt UL flygplan så duger inte ett PPL utan jag behöver även ett UL cert.
     
  15. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Ja :) UL regler er individuelt bestemt af hvert land. Så hvert land bestemmer om hvilke krav der er. Jeg kan fortælle at der er MANGE polske UL piloter som flyver med flyg og licenser fra Tjekkiet...
     
  16. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Det er helt rigtigt! Der er en som hedder Håkan Alstrøm på KSAK som er kanon god til at hjælpe med det her...
     
  17. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

    Jeg kan flyve en Polsk registreret UL maskine i Sverige -eller alle andre lande- men jeg får IKKE lov at flyve en Svensk registreret UL maskine i Sverige (eller andre lande).

    Jeg ved at en af mine venner for kort tid siden betalte 10.000 kr för en Class 1 i Malmö. -og det var initial...
     
  18. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Okej, då är det nog bästa för mig att ta UL cert i Sverige och Medical klass 1 i Ungern eller Polen. / tack för all info
     
  19. Axel

    Axel Ny medlem

    Hej,

    Hur gick det för dig med polsk undersökning för att få ett svenskt medical? Jag vill nämligen göra det samma, tog det lång tid för Transportstyrelsen att utfärda det medicinska certifikatet?
    Ser att de har ökat priserna i Polen till cirka 4000kr, men i andra ställen i öst (ex. Budapest och Bukarest) kan man fortfarande göra det för 1000kr.
     
  20. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Kommer inte ihåg vad det slutade på men mycket billigare en Sverige vart det, det gick bra fick ett Polskt Medical direkt i handen, på vägen ut... Om jag hade haft ett Svenskt flyg cert hade jag även fått ett Svenskt Medical typ 1. Men siktar på att ta ett Svenskt UL cert då det i Sverige krävs ett särskilt UL- cert även om man har ett PPL / LAPL sedan tidigare. Rekommendera startkt att att göra Medical klass 1 i Polen. Smidigt och billigt, dock var dom väldigt noga så kan finnas större risk att bli underkänd i Polen mot Sverige.
     
Laddar...

Dela sidan