Hjälp att tolka TAF

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av GhostRider, 2 December 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Tjena,
    Har börjat läsa flygteori och håller just nu på med meteorologi och detta med att lära sig att tolka TAF.. Om vi som exempel tar en TAF för ESNN:

    ESNN 021430Z 0215/0223 14006KT 9999 OVC006 TEMPO 0215/0223 SCT006 BKN011=

    Här är jag med på att tid för utfärdande är 14:30 UTC den 2:a... vind 140 grader 6knop, overcast på 600 fot... temporärt scattered 600 fot och broken på 1100 fot... Men vad betyder 0215/0223? är det giltighetstiden? kl 15-23 eller? Blir förvirrad eftersom det står olika på olika flygplatser...
     
  2. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Om inte minnet sviker mig är det tiden under vilken det temporära vädret förväntas råda.
     
  3. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Det stämmer, temporärt mellan 15 och 23 den andra.
     
  4. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Okej tack för svaren.. Det första 0215/0223 anger alltså tiden det generella vädret väntas råda och det som står efter TEMPO anger tiden för det temporära vädret (i detta fall var det samma tider).
    Jag kan inte se att detta förklaras i teoriboken, märkligt tycker jag.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte riktigt. Den anger TAFens giltighetstid.

    Om du tittar på denna påhittade TAF:

    ESXX 021430Z 0215/0223 14006KT 9999 OVC006 BECMG 0217/0218 SCT006 BKN011=

    så väntas det första generella vädret råda mellan 15Z och 17Z -- alltså från dess TAFen börjar gälla tills dess vädret börjar ändras kl. 17Z. Efter klockan 18Z gäller nytt generellt väder.
     
  7. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Tackar för svaren, nu har det börjat klarna för mig mer och mer det här med flygväder :) Övar varje dag med att tolka TAF, Metar och SWC :)
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    En liten varning för att öva in sig för mycket på SWC med avseende på proven. Väderkartorna du kan få på proven kan vara helt horribla i jämförelse. Man kan få framför sig en karta som ser ut som något som printats på en gammal matrisskrivare, kopierats på en dålig kopiator, någon antecknat på för hand och sedan faxat vilket sedan scannats in och lagts till ditt prov. Allt helt i gråskala då såklart.

    Inte fel att öva på SWC (mycket bra resurs tycker jag personligen för att få en överblick i vad vädret har för sig) men om du kan få fram lite andra (gärna dåliga) väderkartor att öva på kan det hjälpa dig på provet. Det var en reflektion jag själv gjorde när jag fick både skolprov och de riktiga pexo-proven framför mig att jag hade varit behjälpt av att se lite dåliga väderkartor innan jag tog proven (det gick bra ändå, men ganska säker på att jag tappat någon poäng här och där på att jag helt enkelt hade svårt att tyda vad som stod på kartorna).
     
  9. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Okej tack, får väl se om jag hittar nån gammal matrisskrivare på ebay att skriva ut SWC kartorna på och sedan låna någon dålig kopiator, för att göra det mera likt kartorna på provet... :)
    Men skämt åsido så låter det dåligt att det var så svårt att se kartorna, var det många kartor på provet?
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Många och många. Det var några. Kan inte säga att jag minns exakt =/
    Sen har jag svårt att minnas vilka dåliga kartor jag såg var (gjorde prov på klubben i ämnen också innan man skrev "på riktigt"). Säger bara att man inte skall förutsätta att den karta man får en fråga om kommer se ut exakt som nuvarande SWC-kartan hos SMHI.

    Minns frågor av typen "vad skall man tänka på vid flygning mellan [platsindikatorA] och [platsindikatorB] kl [klockslag]" och så någon väderkarta utan hjälpsam teckenförklaring.
     
Laddar...

Dela sidan