VMC minima G-luft

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av GhostRider, 6 December 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Håller på att läsa om VMC minima och vad som gäller i okontrollerad (G) luft.. Tycker dock att reglerna inte är helt lätta att tolka.

    Jag tolkar tabellen som att så länge man flyger långsammare än 140 knop så är det 3km horisontell sikt samt sikt till marken som gäller, samt 1,5km sikt i trafikvarv med flygplatsen i sikte, stämmer det? Detta gäller väl dock bara under 3000 fot, eller?
    Flyger man över 140 knop måste man ha 5km horisontell sikt, sikt till marken och flyger man över 3000ft måste man ha 1500m horisontellt och 300m vertikalt avstånd till moln? (Och fortfarande sikt till marken..?) Är jag rätt ute?
     
  2. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Godkväll.

    Det är många siffror att hålla koll på. Svaret på din fråga hittar du i TSFS2010:145, sida 30-31.

    Precis som du skriver får du, under 140 kt, gå ner till 1,5 km sikt i Sverige, i trafikvarvet (med flygplatsen i sikte) under det högsta av 3000ft msl eller 1000ft ground.

    Är du inte i trafikvarvet (under 140 kt) måste du minst ha 3 km sikt och vara fri från moln med marken i sikte.

    Över 140 kt, under 3000ft msl/1000ft agl gäller minst 5 km.

    Över 3000ft msl/1000agl men under 10 000 ft (oavsett hastighet) gäller 5km sikt och marginal till moln på minst 1000 ft vertikalt och 1500 m horisontellt.

    Över 10 000 fot (oavsett fart) gäller 8km sikt och samma marginal från moln som ovan.

    Hoppas detta hjälpte, tveka inte att höra av sig om du har några andra frågor!

    Mvh.

    EDIT: Se "Pratar"s inlägg nedan, fel regelverkshänvisning.
     
    Senast redigerad: 7 December 2018
  3. control

    control Välkänd medlem

    Detta aktualiserar en fråga jag länge klurat på i tysthet: Vad är definitionen på moln?

    Många gånger finns det vad som i dagligt tal definitivt är moln men där man enkelt ser vad som finns bakom, om jag exemplevis ligger på 4000 fot över lillhjälmaren och tittar in mot Västerås och ser ett tunnt "moln" mellan mig och staden, måste jag då hålla separation till detta "moln" om molnet är så tunnt att jag utan problem ser staden genom molnet som är väl över 5km bort?
     
  4. Pratar

    Pratar Ny medlem

    TSFS 2010:142 upphävdes för ganska precis fyra år sedan och ersattes av TSFS2014:71. Den går att ladda ner här: https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2014_71k.pdf bläddra till sidan 14.

    Inga större förändringar just här, men väl på andra områden.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. LEE

    LEE Medlem

    Sikt under 1000 meter är dimma / moln.
    Sikt 1000 meter - 10 km är fuktdis.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Ok, då tolkar jag det som att moln som tillåter 1km+ sikt inte finns regelmässigt när det gäller separation. Förenklar ju betydligt för de som flyger VFR on top och vill komma ner genom ett hål i ett molntäcke som befinner sig på över 3000fot... :)
     
  7. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Tack för svaren, som sagt mycket siffror att hålla reda på.. Jag är dock lite fundersam varför det står angivet kriterier för över 10 000 fot i luftrum G, för över 9500 fot (FL95) så är man väl uppe i kontrollerad (C) luft? Och jag undrar också hur man bedömer sikten? Hur vet man tex om sikten är 3 eller 5km? Och det här med att "ha marksikt", räcker det med att ha en "glugg" att gå ner genom eller finns det någon exakt definition? Kanske dumma frågor men... :)
     
  8. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Snyggt, i stand corrected!
     
  9. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Att det är C-luft över FL95 är ju ingen naturlag utan beror på att det finns en CTA där. Om bara myndigheten, förvisso högst hypotetiskt, fick för sig att ändra på omfattningen av Suecia CTA (eller ändrade så att det inte vore upprättat H24) så skulle vi kunna få G-luft på de nivåerna.

    Sedan kan väl också QNH variera så pass att 10 000 ft QNH ligger under FL95 (9500 ft STD). Om jag räknar rätt blir det så redan vid QNH ca 995 hPa (eller 1030?).
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I Sverige, ja! Inte nödvändigtvis utomlands -- t.ex. i Storbritannien. (Och inte heller i svenska fjälltrakterna där kontrollområdet börjar vid FL125.)

    Befälhavaren bedömer sikten. Obs att det är "flygsikt" det handlar om -- dvs hur långt piloten kan se framåt -- och inte meteorologisk sikt. Om man har en väldigt repig vindruta kan flygsikten bli betydligt lägre än den meteorologiska sikten.

    Det finns ingen exakt definition. I princip räcker det med en glugg om man verkligen hela tiden kan se marken.

    Det finns inga dumma frågor!
     
    Senast redigerad: 7 December 2018
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Obs att TSFS 2014:71 inte bestämmer VMC-minima som sådana utan endast de delar där varje land får lov att göra egna ändringar. VMC-minima bestäms av SERA (Standardised European Rules of the Air). Där föreskrivs 5 km sikt under 10000 ft/FL100, men nationella myndighet ges rätt att sänka det om de vill och det har alltså TS gjort i TSFS 2014:71.
     
  12. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Tackar för svaren :) Om jag vill gå upp över 9500 ft STD behöver jag alltså få en klarering och ha dubbelriktad radioförbindelse eftersom jag då går in i C luft? Men det gäller väl att ha koll på hur högt 9500 ft enligt gällande QNH är jämfört med 9500 ft STD? Så man inte går upp i kontrollerad luft av misstag?
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis! Om du inte är i delar av fjällen där gränsen är FL125.
     
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Men om C-luften börjar på FL095 behöver jag väl inte hålla på att räkna baserat på gällande QNH? Jag ställer väl in 1013 på höjdmätaren och läser av min FL?
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan