Flyga med en ”mission”

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 3 December 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag sitter här i Decembermörkret och drömmer om vårens flygningar och vad jag ska hitta på.
    Jag tror att många kan hålla med om att man ibland saknar inspiration till vad man ska göra i luften. Alla flygturer behöver ju inte vara från A till B och huset och de lokala sevärdigheterna har man sett från luften några gånger vid det här laget.

    De flesta av oss har ju inte ava (än) så vad kan vi hitta på för att berika flygupplevelsen - vad ska man ha för ”mission”?

    Här är en liten lista som jag brainstormade och jag tänkte att vi alla kan fylla på med “missions”.

    •Träna på och finslipa wing-overs (ej ava).
    •Träna på 60-graders bank svängar.
    •Precisionsnavigering med papperskarta(exakt tid på brytpunkter)
    •Lågnav med bara papperskarta
    •Finslipa bedömningslandningar. Tex från 2000ft på något flygfält som man inte besöker så ofta (mer realistiskt).
    •Simulera och träna övriga nödsituationer.
    •”Samla” flygfält.
     
    • Gillar Gillar x 4
  2. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Strålande initiativ! Jag bygger vidare på din lista:
    • Precisionslandning - Inte bara att landa mjukt, utan även exakt där man siktar, laborera med att flytta punkten om banbredd/längd tillåter.
    • Bedömningar till fält i terrängen (glöm inte lägsta pådragshöjd 500').
    • Fräscha up färdigheter i basic instrument flying, 180 degree turn, om du kan få med en annan pilot/instruktör som spotter.
    • Finslipa slow flight, öva på att stiga/sjunka/ändra konfiguration med bibehållen fart och kurs.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Mina tips:
    • Sidvindslandningar
    • Sidvindslandningar
    • Sidvindslandningar
    • Träna något med en flyglärare
    Vad gäller nödträning så är det kanon om man övar lite då och då, dock är mitt tips att om du är själv ombord så avbryt övningen på 1000 ft, dvs vid utgångsläget tvärs sättningspunkten. Det kan vara svårt att upptäcka master och sånt när man både flyger, simulerar och ska titta ut. Har du tagit dig till utgångsläget på 1000 ft AGL så har du gjort det bra. Från 1000 ft och neråt kan man träna på en flygplats istället.
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  4. Martenare

    Martenare Medlem

    Mycket bra idéer.
    Det hade varit kul att kunna utvärdera sina landningar på något vis. Typ genom att ställa en Gopro vid bankanten vid sättningspunkten. Frågan är bara hur lyckat det är...
    Slowflight är helt klart också en bra mission och en som gör att man lör känna sitt flygplan väldigt bra. Dock viktigt att man gör det på hög höjd till att börja med.
     
  5. Fredan

    Fredan Medlem

    Använd en bra gps-app och kör stopp-and-go. Då ser du enkelt var du svängde tillbaka och du kan använda satellitkarta för att räkna ut på ett par meter när hur landningen blev
     
  6. Fredan

    Fredan Medlem

    upload_2018-12-4_23-11-1.png

    Det här är med en app som heter Track Kit.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Tompa

    Tompa Ny medlem

    Själv gav jag mig ett uppdrag att besöka 20 flygplatser under en sommar. De första 10-15 gick snabbt, men sedan började det bli svårare och det blev längre turer uppåt landet. Men det var lärorikt och rätt kul att se hur många roliga små flygfält det faktiskt finns i södra Sverige.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Martenare

    Martenare Medlem

    Kul! Ja tar man en titt på flygkartan så finns där faktiskt ganska många fält i vårt långa land. Det är en bra idee att som du sätta ett mål på hur många fält man vill besöka.
     
  9. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Angående navigering och landning som ju verkligen är flygsäkerhetshöjande att träna på: Prova på att tävla i precisionsflygning! Det är just dessa två moment i den sporten. Se länk: https://ksak.se/tavlingar/. 2019 års tävlingar är:
    • 4/5 Safari, Linköping
    • 25/5 Ludvikasvängen, Ludvika
    • 8-11/8 SM, plats ej bestämd än
    • Gävle Ranking (ingen info för 2019 än)
    Nybörjare välkomnas varmt av utövarna.
    Det finns ju också klubbar som kör landningstävlingar några gånger per år och landningsträningar med för den delen. (Sen finns något som kallas för riksnavigering och rikslandning också men det har jag inte så bra koll på.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Martenare

    Martenare Medlem

    Det låter kul! Svårt hitta så mycket info om det bara. Går man en kurs för att lära sig eller finns det någon bok/manual som man kan läsa?
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Flyg nånstans och övernatta. Förvisso A till B men det är bra övning att behöva göra planering dagen efter utan hemmets/klubbens verktyg & trygghet. Plus att man kan ta en landningsöl.
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    nuff said
     
    • Gillar Gillar x 4
    • Håller med Håller med x 1
  14. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag läste där men det var väldigt generellt tyvärr. Jag skulle vilja läsa om hur man gör rent praktiskt i detalj.
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Synd! Jag är själv inte involverad i det men om du vill kan du ju kontakta Håkan Carlsson på KSAK som är tävlingsansvarig. Han hjälper dig gärna att komma igång.
    Håkan Carlsson
    Ledamot KSAK & KSAK-M styrelse, tävlingsansvarig
    0705-595822 hkan.carlsson@telia.com
     
  16. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Att följa upp sin flygning.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan