Producera flygvideos

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 11 Januari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    På tal om att använda actionkameror. Lite tankar kring flygvideos...

    Vad tycker ni är kul att se som andra gjort och vad gillar ni att producera själva? Och varför?

    Själv så tycker jag att det är riktigt kul att klippa ihop filmerna.

    Viktigt att det inte blir för statiskt. Måste vara lite som händer både bild och ljudmässigt. Vi har ett otroligt privilegium att få uppleva dessa fantastiska vyer. Grymt kul att förmedla dessa i olika faser till både piloter och vänner. Gärna kombinerat med olika kameravinklar inifrån cookpit. Även lite nördiga inslag med tex inzoomade frekvensbyten och kursgyron som snurrar :)

    Man hör ofta kritik när folk lägger upp videos med musik att de hellre hör motorljudet istället. Håller inte med där. Blir alldeles för monotont. Gärna en motortstart och några korta sekvenser med motorljud. Uppstart på en jetprop tröttnar jag aldrig på :) Gärna lite cookpitaudio med ATC eller kommentarer så man kan hänga med lite vad som händer. Om man vill lägga på musik och vända sig till stora massan så borde man lägga på något diskret och mainstream.

    Vad tycker ni?
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Min första synpunkt är att man måste bestämma sig för vilka man riktar sig till med sin film.

    Mina filmer ser helt olika ut och har helt olika ljud beroende på om det är något jag lägger upp på ex. IR gruppen på Facebook eller om det är till familj och icke flygande vänner.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Stämmer in i att tänka igenom vad det är man vill visa. Om det är en video med rubriken ”sidvindslandning” så vill jag inte se två minuters inflygning först. Visa det relevanta på en gång . Sen är videos med två-tre kameror mer spännande och varierande.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ett filmklipp behöver ha ett narrativ av något slag. Vad vill man berätta med sin video? Filmklipp där detta saknas blir lätt att man bara hoppar runt lite i, tittar på någon enstaka del eller så (kanske hoppar till landningen, eller något sådant) om man ens tittar alls efter att det blivit klart att klippet "bara är en inspelning".

    Sen hur klippet skall vara upplagt kommer ju bero på narrativet då och det bör vara klippt så att materialet är relevant för det narrativ man försöker föra. Som exemplet ovan nämner så vill man inte se flera minuter av inflygning om narrativet är sidvindslandningar. En sådan video mår bra av analyser och flera kameravinklar fokuserat på planets attityd, kontrollinput etc. Ett narrativ mer som en vlog kommer behöva mycket mer fokus på vloggaren som person då en vlog kräver en mer personlig koppling till filmskaparen tillsammans med "snygga"/intressanta sekvenser.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Kul ämne! Det här är ju väldans svårt, tycker jag, som gillar att göra filmer från de trevligare flygturerna men inte har tålamod att rigga flera kameror eller koppla in intercom till kameran. Filmerna blir ju oftast roligast för en själv men jag försöker ändå göra dem drägliga för nära & kära. Någon form av berättelse/tema i filmen är tvunget, för att det ska funka. Nästan varje sommar tänker jag att man borde vlogga om flygning men jag kan inte säga annat än att jag är full av beundran för de som har tid & energi för att göra detta. En bra vloggare på svenska om flyg hade gjort gott för vår hobby!

    Filmen från senaste sommarturen försökte jag göra så att man skulle få ett sammanhang även som icke-flygare.

     
    • Gillar Gillar x 4
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Såg bra ut!
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. joma

    joma Medlem

    Vilka redigeringsprogram använder ni?
    Letar efter något enkelt att komma igång med. Har en massa råfilm liggande som aldrig blivit hanterat.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    iMovie på Mac senaste åren.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    iMovie och Final Cut Pro. Dock så vill jag gärna hitta något prisvärt Windows program, jag är medveten om de som finns men de är skitdyra. Min Mac är från 2010 och det tar evigheter att rendera videos.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    iMovie och en äldre version av Vegas studio platinum (länk) på PC. Det sistnämnda är inte alls pjåkigt.
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    Jag gör faktiskt det mesta i gamla Microsoft Movie Maker. Det går att hitta och installera även i win7, 8 och 10. Gratis och duger till ganska mycket. Också kört med det man får med till GoPro men tycker att det är för mycket automatik och konstigheter...
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. joma

    joma Medlem

    Adobe Premiere Elements, någon som kör det?
    Kan få det för ett vettigt pris typ 700:-
     
  13. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tips om någon vill köpa Premiere från Adobe:

    Byt ut SE mot CH i länken strax innan man betalar så får man 7.7% moms istället för 25%.
     
    • Gillar Gillar x 3
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Körde Premiere PRO för ett par år sedan. Riktigt bra. Funderar också på elements nu som verkar ha det mesta som är viktigt och många nya o coola funktioner.

    Var hittar ni bästa pris? @joma och @Dimme ? 815 är nog lägsta pris jag sett.
     
  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har inte hittat lägre än 815 heller. Men funderar lite nu på att prova Pro och testa månadsprenumerationen. Men då måste man se till att man verkligen använder appen månaden man betalar för.
     
    Senast redigerad: 21 Januari 2019
    • Gillar Gillar x 1
  16. joma

    joma Medlem

    Jag vill minnas jag gav runt 900kr på Adobes hemsida för Elements 18. Problemet är att jag installerade och sedan kom jag inte längre. Tycker det är svårt att komma igång med redigeringen...har troligen för höga krav på resultatet jämfört mot min förmåga :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag har provat Premiere elements, men gick tillbaka till Pinnacle studio pro. Kostar strax under tusenlappen, men jag anser det värt de pengarna. Elements var pengarna i sjön. Dessutom finns det en kille på Youtube som lagt upp mängder med trix och tips för Pinnacle studio som hjälp mig mycket.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan