Flygradiotelefoni UL

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Dbooom, 24 Januari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Hej!

    Jag håller för tillfället på att ta ett UL-B cert.
    Vi har precis gått igenom radiotelefoni kurserna, men något som jag inte riktigt fick grepp om är vad jag ska fokusera på till provet.

    Eftersom jag tar ul-b cert så behöver jag inte kunna något om VOR/DME fyrar, men 9/10 frågor i 1000 frågor handlar om dem.

    Så nu har jag försökt sålla bort de frågorna, men det blir då väldigt svårt att förstå vad jag konkret ska satsa på. Självklart är det olika frekvenser, läslighetsskalan och alfabetet, men det känns lite smalt att få 20 frågor på det.

    Har ni några tips på hur jag ska förbereda mig för provet
    (och verklig flygning såklart)?

    Tack på förhand :)
     
  2. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Ska du skriva PEXO proven eller är det flygklubbens eget prov?
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag tänker att det måste finnas ett måldokument någonstans? Jag körde PPL så kan inte svara på de exakta skillnaderna... skulle kunna gissa lite (Frekvensband, saker som påverkar räckvidd/läsbarhet, den där räckviddsformeln baserad på stationernas höjd är några saker jag kommer att tänka på spontant) men det känns vanskligt. Jag vet att det fanns ett bra måldokument för PPL någonstans och kan inte tänka mig annat än att det finns något liknande för UL-teorin. Tyvärr hittade jag inget med en snabb sökning och har inte haft tid att göra någon djupdykning.

    Vet att vi har en del UL-flygare här så någon borde kunna komma med lite bättre information.
     
  4. P-A

    P-A Ny medlem

    Hej,

    Jag gjorde proven för ett par månader sen för UL-B. Det består av tre delar.

    Teori:
    Jag körde PPL-appen och läste boken för teoridelen. Både svenska och engelska alfabetet behöver man kunna utantill. Kunna de olika exemplen som finns i läroboken.

    Spel:
    Det praktiska provet som är mer som ett spel där man får ett antal olika situationer man ska kunna och hantera. Tex. tät trafik runt flygplats, nödlandning, andra olika nötsituationer mm.

    Språkprov:
    Det går ut på att prata om olika saker. Det kan komma ganska konstiga frågeställningar, väldigt öppna frågor som man kan svara nästan vad som helst på. Det finns inget facit. Det är mer ett prov på att hantera olika vardagliga situationer. Man ska ha följade måtto: "Bättre tio ord i luften än ett på tungan" :D

    Vi var tre som körde övningarna i läroboken tillsammans! Det är väldigt bra när man är fler och övar!

    Lycka till! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Dbooom

    Dbooom Ny medlem

    Åh men tack för ett bra svar!

    Då fick jag lite kött på benen hur jag ska lägga upp mitt studerande, då denna kurs har varit både enkel men samtidigt svår att förstå!
     
Laddar...

Dela sidan