Typsnitt på registreringsbeteckningen på flygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av pejron, 6 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. pejron

    pejron Ny medlem

    Vi håller på att registrera om vår danska DA40 till svenskt register och har blivit tilldelade en ny registreringsbeteckning. Så nu ska vi ta av de gamla bokstäverna och sätta dit nya. Dekoren är i strajpad i vinyl och vi värmer själva bort den gamla. Den nya gör jag själv originalet på men en reklamfirma får plotta ut och sätta dit den.

    I Transportstyrelsens föreskrifter om nationalitets- och registreringsmärkning av luftfartyg (länk: TSFS AIR 2018:82) anges hur bokstäverna ska (och inte ska) se ut. Man visar exempel på bokstäver i ett typsnitt som har vissa likheter med Helvetica, förutom att M:et är kortare i mitten på det "rätta" (se bif bild). Antar att det är nåt specialdesignat typsnitt.

    Nån som har – eller vet vilket – typsnitt som används till registreringsbeteckningar på fpl, alternativt om det går att ladda ner lösa vektoriserade bokstäver som man kan sätta ihop sin registreringsbeteckning. Vi vill ju att boktsäverna i möjligaste mån liknar de i föreskrifterna.

    Hoppas att någon har en susning... :)
     

    Bifogade filer:

    • Håller med Håller med x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Kör Wingdings. Bästa typsnittet.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. pejron

    pejron Ny medlem

    Hehe jo det vore ju snyggt.
     
  4. niik

    niik Ny medlem

    Sånt här tycker jag om! Det borde ju verkligen finnas ett typsnitt tycker man men jag kunde inte hitta något efter en god stunds sökande. WhatTheFont gav några snarlika typsnitt men inga var spot-on. Känns ju som att det borde luta åt Grotesque Sans-hållet.

    Hittade en kommentar från ett tryckeri i USA där de sa att de kör med Helvetica rakt av och har aldrig haft något problem med det men det betyder ju såklart inte att det går hem i Sverige. Intressant nog så nämnde de också att i USA har FAA också endast gett ut en bild som instruktion och publicerar inte typsnitt. Vill man ha den kantiga varianten verkar det vara Amarillo USAF som de kör med.

    Vore ju mycket intressant att höra från något tryckeri som faktiskt gör flygplanstryck vad de kör med.

    Tills dess dock så gjorde jag ett försök på att vektorisera själv. Lyckades rätt bra med de flesta och är inte helt nöjd med några (S, P och R framförallt) men det ska ju i vart fall möta alla regler som var uppställda i det dokument du länkade till.

    [​IMG]

    Värt att notera här är att jag använt mig av 1/6 bashöjd rakt igenom för stammarna vilket inte rastertypsnittet verkade följa till 100% (oklart om det bara är en artefakt av nedkskalningen när de gjorde bilden). Jag använde även 1/2 bashöjd för mittenarmen i E och F vilket manualen säger att det ska vara men där exempeltypsnittet åter igen verkar ha någon lite godtycklig bredd.

    [​IMG]

    Bifogar resultatet i en SVG (behövde komprimera för forumet låter mig inte ladda upp SVG direkt). Räknar med att du kommer hitta någon som har ett bra typsnitt men om du inte gör det så har du något att utgå från i alla fall och så kan du (eller ditt tryckeri) fixa till de sista skavankerna själva.

    [​IMG]

    Hoppas det går att använda!
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 7
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Vilket engagemang, härligt!
     
  6. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    • Gillar Gillar x 2
  7. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Vi använde TratexSvart när vi strajpade om vårt flygplan och satte nya registreringsbeteckningar. (Dels saknades det under vingen, dels behövde de på kroppen flyttas något.) SE-VTS v1.JPG
     
    • Gillar Gillar x 3
  8. pejron

    pejron Ny medlem

    Wow! Tack Niik, vilket fantastiskt engagemang! (Och tack alla andra för era tips.) Jag lånar dina bokstäver och försöker att trixa till S:et lite grann i Illustrator, så det blir mer likt det ursprungliga. Jag letade, precis som du, länge efter ett typsnitt som var likt det i föreskrifterna, men det verkar inte finnas.

    Ang typsnittet Tratex, så är det faktiskt ganska likt! Några skillnader, bl.a M:et som jag är ute efter. Tratex är för övrigt samma typsnitt som bokstäverna på våra vägskyltar – dvs framtaget för hög läsbarhet.

    Än en gång, tack! :)
     
    • Gillar Gillar x 3
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Här är några andra som kan funka:

    London Tube
    Negotiate
    Verdana

    En annan gammal favorit som jag använde mig av själv på min hemsida för många år sedan, är den den mono-spaceade (dvs avstånden mellan bokstäverna är konstant, vilket gör att det ser lite mer militär ut), tyska, Blockshrift fur Flugzeuge som var populär under andra världskriget. Helt enkelt den gamla Nazi-typsnittet. ;) Så kan du leva med dess historia, så är det ett mkt vackert typsnitt i mina ögon.
     

    Bifogade filer:

  10. niik

    niik Ny medlem

    pejron: Kul om det går att använda! Ser fram emot bilder på hur det blev när du väl monterat det på planet.
     
  11. pejron

    pejron Ny medlem

    Självklart! :) Dekoren är klar och ligger hos reklambyrån i väntan på att vi ska få klart det sista hos TS. Vi är danska tills vidare men jag skickar upp bilder när det är klart.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. control

    control Välkänd medlem

    Jag gillar och tycker att Negotiate liknar många befintliga beteckningar.
     
  13. pejron

    pejron Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  14. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Snyggt!
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. niik

    niik Ny medlem

    Va roligt att ni fick till det @pejron. Blev riktigt bra!
     

Dela sidan