Ändrade radiofrekvenser

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Olle#one, 18 Februari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Med decemberrättning för 'Svenska Flygfält' fanns en lista med ca 70 ändrade frekvenser. Alla dessa var ändrade med en ökning av 0,005 MHz. Hur stämmer detta med de nya tätare radiofrekvenserna?
    Som jag uppfattar det så ligger de nya frekvenserna som en sådan här serie:
    118,000 MHz
    118,00833 MHz
    118,01667 MHz
    118,025 MHz
    118,03333 MHz
    118,04165 MHz
    118,050 MHz
    118,05833 MHz
    118,06667 MHz
    etc.
    Man kommer aldrig till någon frekvens 0,005 MHz högre än en gammal.
    Har jag missförstått något?
    /Olle
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    På en 8,33 KHz radio så ställer du inte in frekvens. Du ställer in en kanal. Det betyder att det du ser i displayen på din radio inte är "riktig frekvens". Detta har man gjort för att det ska bli enklare att kommunicera, så man slipper säga 118.0167 och istället kan säga 118.015.

    Här finns en länk med en tabell (OBS: sidan har ett certifikatfel så du kan få en varning i webbläsaren, men hittade ingen annan källa snabbt nog och var för lat för att leta vidare): https://833radio.com/news/show/7
     
  3. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Tack

    Detta var lite lurigt, men det skall väl gå att vänja sig vid detta också.

    /Olle
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Rent praktiskt blir det ju ingen skillnad egentligen. Personen på radion säger en sträng siffror, man repeterar siffrorna och matar in dem i radioapparaten. Enda skillnaden är att det för en del nu finns en 3e decimal.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det riktigt luriga är att t.ex. kanalerna 118,000 och 118,005 har samma frekvens (118,000 MHz). Det som skiljer dem åt är bandbredden -- alltså hur stor "plats" de tar. Man kan i princip använda 118,010 samtidigt med 118,005, men inte samtidigt med 118,000 eftersom 118,000 tar "plats" som används av 118,010.

    Det innebär å andra sidan att i de flesta fall så kan man använda en gammal 760-kanaler radio för att lyssna på 118,005 genom att ställa in 118,000. Det finns risk för störningar, men den är liten. Däremot får man absolut inte sända på 118,000 i denna situation, eftersom det finns risk för att man stör t.ex. 118,010.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. control

    control Välkänd medlem

    Apropå de nya radiofrekvenserna:
    Jag flög i söndags till/från Kjula och sände tog emot på kanal 126.855. Jag hörde En PA32 som förmodligen sände på 126.850 men de hörde uppenbarligen inte mig....
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det var märkligt. Kanal 126.855 och 126.850 har samma frekvens och eftersom du sände på den "smalare" kanalen så skall PA32-an kunna höra dig.
     
  8. FL95

    FL95 Medlem

    Jag skulle vilja förtydliga lite kring detta (OBS, mitt inlägg är endast en teknisk parentes och skall endast ses som en sådan!)

    Moderna flygradioapparater gör ingen som helst skillnad på sändning i 8,33 kHz-separerade kanaler eller 25 kHz-separerade kanaler.
    Den modulerade signalen (AM; dvs med bärvåg och två sidband) som sänds ut har en bandbredd av ca 6,5 kHz oavsett kanalseparation.
    Jag har själv verifierat detta med min handhållna ICOM IC-A24E och en spektrumanalysator, de utsända signalerna på en 25 kHz-kanal resp. på en 8,33 kHz-kanal är på denna radio helt identiska. Jag påstår inte att detta är generellt för alla förekommande flygradioapparater, men det finns absolut ingen anledning för en radio som skall användas för tal-kommunikation på AM att använda mer bandbredd än drygt 6,5 kHz.

    Det som gör 8,33 kHz-kanaler lite speciella dock är att det ställs högre krav på frekvensnoggrannheten i radion, en fördel med AM är dock att det sänds ut en kraftig bärvåg som mottagande radio kan kalibrera mot. Jag har gjort lite undersökningar av frekvensnoggrannheten i befintliga flygradios (jag har helt enkelt bara lyssnat med en SDR som är kalibrerad med en mycket noggrann frekvensreferens) och de flesta avviker bara upp till max 100 Hz från nominell frekvens vilket är helt godtagbart.

    Oavsett detta så skall du naturligtvis inte använda fel kanal vid sändning!

    /Daniel
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan