Simulator för IR träning

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av BengtB, 19 Februari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Funderar på att skaffa en simulator för att träna IR procedurer. Är X-plane rätt?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja! Skaffa också en riktig ratt, gasreglage och helst pedaler. Det är värt det.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Menar du en sån? Den här fina simulatorn är hos Volflight i Jönköping. Den kör Prepar3D men de sa att X-Plane hade fungerat minst lika bra men utav tekniska anledningar valde dem Prepar3D.

    upload_2019-2-20_13-14-33.png
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Haha, nej jag tänker mig en att bara köra på en PC.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tycker att X-plane är bra
     
  6. joma

    joma Medlem

    Någon som kör X-plane tillsammans med Saitek/Logitechs ratt/pedaler/paneler? Får ni det att fungera bra
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag kör med Saiteks ratt, pedal och motorreglage. Det fungerar mycket bra så när som på en sak -- Det är oerhört svårt att trimma flygplanet och det beror på att trimningen inte alls påverkar rattläget utan mera fungerar som ett extra höjdroder. Resultatet blir lätt kraftiga utslag i tippled när man behöver trimma om. Jag "löste" det problemet genom att notera hur trimmen skall stå vid olika hastigheter/konfigurationer och trimma efter det.

    "Rätt" lösning är att använda en ratt med feedback, jag har aldrig provat själv med de som har säger att det är en fullständigt annorlunda (och förstås mera riktig) känsla. Men feedback-rattar är rätt dyra. Jag har hittat den här som jag funderar på att köpa:
    https://www.brunner-innovation.swiss/product/cls-e-ng-yoke.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inte billigt men en bra investering! Annars kan man ju alltid flyga tex DA40 i simmen. Finns betydligt billigare joysticks med Force feedback.

    Om man flyger tex en riktig A321 så flyger man by wire med sin joystick? Ingen mekanisk kontakt. Antar att man inte får någon feedback då heller?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är sant, men en Airbus har autotrim så man behöver inte bekymra sig om att handtrimma. FBW-systemet trimmar automatiskt till den attityd flygplanet har i varje ögonblick, så om man släpper spaken till neutralläge så stannar flygplanet i den aktuella attityden. Någon uttryckte det så att ett spakutslag (i tippled) inte motsvarar en ny attityd utan en attitydsförändring som är snabbare ju större utslag man gör. Eller uttryckt på annat sätt -- spakläget bestämmer g-belastningen, med 1g i neutralläget!
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha! Intressant!
     
Laddar...

Dela sidan