Underhåll av UL-B som som tidigare har varit x-klassad?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av David Nilsson, 13 April 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. David Nilsson

    David Nilsson Ny medlem

    Hej,

    Fråga: Får jag göra årlig samt 100-timmarsöversyn själv?

    Bakgrund/antaganden:
    Har köpt ett amfibieplan som nu har finsk reg som experimentklassad.
    (Dvs ej UL - kräver idag LAPL el PPL för att få flyga)

    OM de nya reglerna med 600 kg för UL-B samt tillägg för sjö (Ev tot 650kg) går igenom - då kan det möjligen fungera att klassa in planet som UL här i Sverige. Låt oss anta att planet klarar vikt och andra detaljer enligt en ny 600kg-gräns för UL i Sverige.

    Planet är amatörbyggt mha av byggsats - dvs inte fabriksbyggd. Skulle då Bli UL experimentklassad?

    En anledning till att försöka klassa om i Sverige som UL är att det då "räcker" det m UL-cert som jag nu skolar för.

    Den andra anledningen är driftskostnaderna.

    Om jag registrerar in i Sverige som "vanligt" (ej UL) x-klassat - så måste jag ta utbildningar och använda 3:e part för de första 3 översynerna eftersom det inte finns andra identiska flyplansindivider i Sverige . Blir rätt dyrt.

    Därav frågan om det "hjälper att vänta in" ev nya UL regler i Sverige...

    Har viss erfarenhet att hjälpa till att göra översyn på Rotax 912 ULS samt UL-kärror. Har redan gjort eea:s Rotax-kurs samt har dokumenterat att deltagit i en service på mitt plan som gjordes av en behörig tekniker.

    Känner att jag helst skulle vilja kunna göra service/översyn själv.

    Sammanfattningsvis:
    Kommer det att vara möjligt att göra underhållet själv som UL-kärra?

    (Tänker: Ställer experimentell bakgrund/amatörbygd till det? Kan det bli så att ytterligare eea-utbildningar kommer att krävas för tex att hantera annat än motorn?)

    Sidofråga:
    Eftersom LAPL verkar slira på sjöbehörigheten - kommer jag att kunna ta UL-B sjö - med det här upplägget?

    (Tänker: Kan det bli så att jag behöver skola in på min flygplansindivid - då den är unik. Ställer det till för flyglärare/klubb/försäkringsbolag? Dvs risk för moment 22 när kommer till att skola in på lite udda plan?)

    Annat jag bör tänka på och/heller kolla upp bättre?

    TACKSAM FÖR TANKAR/KOMMENTARER!
     
    Senast redigerad: 13 April 2019
    • Håller med Håller med x 1
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej David! Många frågor och kanske inte så enkla att ta på en gång så jag börjar med frågan om ul. Det är såhär - om ett flygplan inte är byggt för att vara ul i ett land, så ”går” det inte att klassa in det som ul i Sverige, varken nu eller om/när det blir ökade vikter. Undantagen är som jag kan se om flygplanet är byggt enligt CS-LSA eller rena amerikanska LSA-regler. Dvs för att det ska blir UL i Sverige ska ett annat land ha kallat det UL från början för din individ. Undantagen kan träda ikraft om våra intresseorganisationer får sin vilja igenom gällande konstruktionsnormer. Jag friskriver mig för vilka möjligheter EAA kan ge men misstänker att ditt flygplan idag omfattas av annex I och flygs med EASA-cert. Då blir nog villkoren tyvärr därefter gällande eget underhåll. Men åandrasidan finns det många här på forumet som vet mycket om underhåll på x-klass och som säkert kommer med inspel, och de är säkert positiva!
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vad är det för flygplan? Det underlättar nog för de som vill svara att veta. :)
     
  4. David Nilsson

    David Nilsson Ny medlem

    Tack för din input Hans! Uppskattas.

    Viktigaste frågan är exakt den - är det helt kört att ev kunna ta in som UL-B?

    Resten blir sedan följdfrågor.

    Ser då tyvärr mörkt ut vad gäller kärnfrågan om att kunna klassa som UL i samband med att planet skall registreras här i Sverige.

    Svaret kan dock tolkas som att det möjligen är värt att fråga finska myndigheter vad som kan komma att gälla där ang ev typa om i Finland enl nya UL-regler.

    F.k. Planet är en Searey (www.searey.com. Classic-versionen. Bygd i Finland och inregistrerades 2008)

    Söker någon som är behörig/villig att göra en årlig på x-klassat kärra m Rotax 912ULS som nu står ca 1 timme söder om Stockholm. Tips är uppskattade!
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej David! Ja, det är väl isåfall EAA-vägen du får gå, dvs x-klassad i Sverige precis som i Finland. Ring Robin på KSAKs kansli och fråga, han är den definitiva auktoriteten på området.
     
Laddar...

Dela sidan