Miljöaspekt, matematik och motargument

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kastrullhäxan, 21 Februari 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    När jag nu tittar in här så passar jag på att förtydliga:

    När jag säger att mängden nu är obetydlig så menar jag att den mängd bly svenskt privatflyg släpper ut är av ingen betydelse för naturen. Bly var ett problem när alla bilar körde på blyad bensin. Det är alltså inte mängden bly per liter jag pratar om, även om 100LL heter "Low Lead" så är innehållet av bly ca. fyra gånger mer än vad det var i den gamla bilbensinen.

    Med detta sagt så ser jag fram emot möjligheten att flyga på blyfri bensin, i praktiken finns den möjligheten INTE idag. Om någon inte håller med så uppmanar/utmanar jag er att ge exempel på någon flygplats i Sverige där jag kan tanka ett blyfritt bränsle som är godkänt att använda i en Lycoming 390.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hur ska man kunna göra det när Lycoming själva inte listar ett enda blyfritt bränsle som godkänt för 390 i deras service instruction?
     
  3. eerriikk

    eerriikk Medlem

    ”Det här landet har råd att låta sina medborgare leva – inte bara överleva.”
     
Laddar...

Dela sidan