Språkprov för flygradiotelefoni

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Thord, 17 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag var igår (160416) och gjorde språkprovet och jag har sedan dess gått och grubblat lite över detta "udda" prov. Jag kallar det för udda med anledning av bl a att jag inte kan hitta det på Transportstyrelsens hemsida att det ska genomföras under utbildningstiden av PPL. Jag vill dock starkt understryka att detta inlägg inte är kritik mot TS-kontrollanten som genomförde provet.
    För det första så har det varit svårt att få fram information vad som gäller för detta prov. Det pratas hela tiden om den engelska delen av provet för det är ju den stora biten för oss som har svenska som modersmål. Alla verkar också ta för givet att jag ska flyga utanför Sveriges gränser vilket inte alls är säkert att jag kommer att göra. Bor inte riktigt så bra till för att besöka Europa. Jag har betalt en massa pengar för en massa TS-prov till transportstyrelsen och där finns då inte språkprovet med utan det ligger utanför och förrättaren av provet har fri prissättning, pengar som sedan kan användas för egen ficka eller finansiera TS-kontrollantens egna utgifter för den egna och årliga kontrollen av språktestaren. Det här innebär att en TS-kontrollant som bor långt bort från Stockholm/Borlänge får stora kostnader för sin(a) dag(ar) för sin utbildning/kompetenskontroll. Finns det dessutom få piloter måste dennes kostnad delas på färre PPL-studenter och vi får stora prisskillnader för provet beroende på var vi bor och vill utöva flygningen.
    Jag kan inte förstå varför inte språkprovet finns med i fakturan för alla andra TS-prov och sedan får väl TS lägga pengarna i en pott som kan användas till att finansiera språkförrättarnas utbildningsdag. Det här känns också lite orättvist mot TS-provvakter som jag gissar bara får en liten ersättning för sin insats. Det här var en dold utgift som ingen av oss som var på provet igår var förberedd på. Att fraselogin är det absolut viktigaste i radiokommunikationen tycks TS-strunta och jag känner att det är ett lågt säkerhetstänkande från TS.

    :mad:
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det engelska språkprovet är frivilligt, vilket är ett skäl till att det inte ingår i avgiften för övriga prov. Gjorde du ett svenskt språkprov? Jag kan inte påminna mig att jag själv överhuvudtaget gjorde något men det kanske berodde på att jag kände kontrollanten sedan tidigare och att han visste att jag talade god svenska. Att man inte lägger stor vikt vid fraseologin beror just på att det är ett språkprov -- inte ett fraseologiprov.

    Det finns argument både för och emot den fria prissättningen av språkproven. Ytterst är det en politisk fråga om hur sådana här saker skall finansieras. Riksdagen har (genom en omdiskuterad tolkning av EU-reglerna) bestämt att varje del av TS verksamhet skall vara avgiftsfinansierad och självbärande. Rent konkret så finansierades tidigare en stor del av TS genom en passageraravgift på kommersiell luftfart. Detta anses numera inte vara tillåtet i Sverige vilket är skälet till de stora avgifthöjningarna t.ex. på certifikat.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det räckte med att vi pratades vid för att det svenska delen av språkprovet skulle vara avklarat. Jag har dock inte kunnat få fram någon info om att det svenska språkprovet skulle vara avgiftsfritt. Det skulle i så fall innebära att personer som inte har svenska som modersmål och som ska bedömas efter samma mall som används för det engelska språkprovet i så fall inte behöver betala. Det verkar lite konstigt.
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Förstå mig rätt nu när det gäller den "fria prissättningen". Vi betalar ju till tramsportstyrelsen en avgift för varje ämne som vi ska göra prov på. Språkprovet däremot sätter provförrättaren sitt pris. Att TS-som verk har en prislista säger jag ingenting om för den slår lika för alla som läser t ex PPL och kan räknas med i budgeten för PPL-kostnaderna. Språkprovet kan variera beroende på var i landet du bor och är väldigt svårt att budgetera för. Ingen av i den grupp som jag nu går och läser för PPL hade fått några uppgifter om kostnaden för provet. Den vanligaste frågan är ju innan man börjar läsa till flygcert är ju vad kostar de och flummiga svaren jag har fått genom åren har gjort att jag har skjutit på certet i många år.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Det är väl precis som läkarundersökningen, ersättning till flyglärare mm. Förstår inte varför du hakar upp dig på just språkprovets prissättning. Sen att språkprovet i sig är en parodi när varenda Kines och Fransman verkar kunna fixa 6:or utan problem... trots att deras bristande förmåga var grunden till att kravet kom.

    Ett PPL kostar ca 100tkr för de flesta, om du gör det i klubbmiljö med billigt flygplan och klarar dig på nära minimikravetet timmar så kan det bli billigare. Bättre uppskattning än så tycker jag inte är meningsfullt att försöka ta fram då de individuella skillnaderna är för stora och helt slår ut betydelsen av om ett språkprov kostar 300 eller 3000:-
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nu blir jag ju nyfiken... hur dyrt blev det? Vad är det dyraste språkprovet någon här stött på? Minns inte vad mitt kostade exakt, men det handlade om hundralappar och inte tusenlappar (tror dessutom dessa utgifter med ungefärligt pris var med på listan över kostnader när jag tillsammans med min blivande instruktör gick igenom vad ett PPL kan tänkas kosta).
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det var ingen oöverkomlig summa utan det kostade 875:-
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Min kostande 200:-.
     
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Ursäkta en dum fråga, men är det nutid?
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tre år sedan. Men det kan ju vara ett vänskapspris eftersom han var medlem i samma klubb som jag (nästan i allafall).
     
  11. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Vi är också i samma klubb, men som jag skrivit tidigare skrivit så vill förrättaren här täcka sina kostnader för sin fortbildning för att kunna vara språkprovare. Det är få tillfällen för honom att täcka dessa kostnader. Det är därför jag inte tycker det är ok att språkprovet ligger utanför övriga TS-prov. Det borde göras en pott där språkprovarna kan få skälig ersättning för sina resor eller att TS-åker ut i landet och fortbildar.
     
  12. Mitt PPL "språk-cert" går ut nu i dagarna. För svenska delen står det för mig "N/a" och för engelska delen ett snart datum. Det har sagts att man inte behöver förnya det "om man inte ska flyga utomlands", eller kan göra det då (inget fryser inne). Jag ser i gamla kursboken KSABs Flygradiotelefoni från 2008 att där diskuteras att man inte får åka till Åland om man inte har engelska delen. Men utan får man väl inte ens åka till Gotland? Finns det nån smidig lista vart man kan vända sig för förnyelse, i stockholmstrakten?
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

Laddar...

Dela sidan