Hej alla brandflygare!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredan, 8 December 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag funderar på att ta fram en webbtjänst med tillhörande app för att göra rapportering av skogsbränder lite enklare. Men innan jag drar igång något skulle jag gärna ta del av lite mer erfarenheter från er andra:

    1. Till vem och hur sköter din klubb/organisation rapporteringen av en skogsbrand?

    2. Vad tycker du fungerar sämst gällande rapportering av skogsbränder?

    3. Vad tycker du fungerar bra?

    Svara gärna här eller i ett PM
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad är det för rapportering du tänker på? Den akuta rapporteringen i luften eller pappersexercisen efteråt?
     
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Om du menar rapporteringen i luften, så använder vi här i Göteborg en app som heter TBOS (Tag Bild Och Sänd). Den integrerar fotografering, kommunikation, och GPS i en liten handhållen enhet, en iPad. Funkar väldigt smidigt så länge man har mobiltäckning.
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Ja, jag tänker på den operativa rapporteringen i luften när man hittar en brand
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    1. Vi rapporterar till SOS alarm med Rakel.
    2. Rakel.
    3. Att det i princip går att få kontakt med Rakel var som helst.

    En app som används i luften kräver att man har i alla fall 3G-konnektivitet vilket är långt ifrån självklart så jag ser inte riktigt vitsen med det. TBOS som nämns ovan används ju inte för själva rapporteringen utan för att skicka situationsbilder.
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    1. Rakel (kompletterat med TBOS)
    2. Integrationen (eller bristen därav) mellan Rakel och flygplansheadset.
    3. Tätt sammarbete med SOS, själva rapporteringen.

    Som andra redan nämnt så är i alla fall brandflygare som flyger genom FFK i direkt förbindelse med SOS alarm via Rakel, vilket sedan kompletteras med TBOS för att skicka geotaggade situationsbilder. SOS alarm får GPS-position från Rakel-enheten också så de får redan därifrån en ganska bra position på branden (genom att de vet rapporterande flygplans position). Sedan är det brukligt att besättningen flyger över branden och tar en positionsrapport genom TBOS (bilder i TBOS geotaggas och kan presentera koordinaterna i relevanta koordinatsystem). Jag har svårt att se att någon app på något vis skulle underlätta här tyvärr.

    Det huvudsakliga problem jag upplever med hela setupen är just att Rakel inte integrerar nämnvärt med flygheadset. Oftast görs det i form av en separat in-ear hörsnäcka som börs under vanligt flygheadset och man pratar in i en separat handhållen mikrofon. Har man bluetooth-headset så GÅR det att koppla upp mot rakelenheten men det kan vara lite iffy och kunskapen därikring är låg i organisationen (sen har klubbheadset sällan blueooth så det kan bara nyttjas av de som kör egna oftast dyra headset).

    Annars går själva rapporteringen bra. Via Rakel har vi snabb kontakt med SOS och därigenom kan det kopplas både till sammordnare som kan besluta om vad som skall göras (kan vara relevant om misstänkt brandrök ses utanför det område man egentligen täcker) och till brandbil om det blir faktisk utryckning. Hantering av TBOS för situationsbilder funkar också bra tycker jag (appen i sig har förbättringspotential främs i de delar som handlar om att konfa och sätta igång det. Finns några UX-delar som skulle kunna förbättra etc... men överlag fungerar det bra). Det kan vara lite krångel att få synk mellan systemkamera och TBOS men numera är kvalitén på bilder via plattorna bra nog för att i alla fall vi har slutat använda digitalkamera och kör med plattans kamera.

    Det jag skulle kunnna se en förbättringspotential via app är just vid guidning av brandbil. Säg att man flyger och kan se en lämplig väg som man dessutom kan relatera till kartmaterialet. Det vore då nice om man kunde märka ut vägen och skicka till brandbilen. Som Airborne nämner ovan kräver ju allt sådant samband att man har mobildatakoppling (och gärna då hastigheten 3G eller bättre typ), men i alla fall där jag flyger kan man faktiskt oftast räkna med det på den flyghöjd vi gör brandspaningen på. Något som kräver mobildata kommer än så länge inte kunna vara primärsamband, men det kan definitivt användas för kompletterande "extrafunktionalitet".
     

Dela sidan