Nya indelningen i text-LHP - vad är logiken?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Vlad, 18 Januari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Jag försöker förstå den nya indelningen i LHP-kartan och dess textbeskrivning, närmare bestämt numreringen på Områden, Delområden och "delrutor", och specifikt hur man snabbt hittar en given "delruta" i ett delområde.

    Område 1 - logiskt, men bara ett enda delområde, så inget att snacka om

    Område 2 - logiskt
    Delområde 1: beskriver 21[a..]
    Delområde 2: beskriver 22[a..]

    Område 3 - ologiskt (i mitt huvud)!
    Delområde 1: beskriver 34[a..f]
    Delområde 2: beskriver 31[a..e]
    Delområde 3: beskriver 33[a..f]
    Delområde 4: beskriver 32[a..j]

    Område 4 - ologiskt (i mitt huvud)!
    Delområde 1: beskriver 44[a..]
    Delområde 2: beskriver 43[a..]
    Delområde 3: beskriver 41[a..]
    Delområde 4: beskriver 42[a..]

    När jag ska flyga tittar jag på LHP-kartans indelning på AroWeb, och räknar ut att jag ska flyga i t.ex. Område 3, delruta 32f.

    Jag surfar till fliken med Område 3, och tänker att jag snabbt ska skrolla ned till Delområde 2, för att hitta ruta 32f. Men tji fick jag! För delruta 32f ligger nämligen inte där, utan i Delområde 4.

    Hade det inte varit mer hjälpsamt att matcha delområdets nummer och rutornas entalsnummer? Det är inte ens samma mönster i Område 3 och Område 4! Det är som att man verkligen gjort allt för att inget mönster ska underlätta för piloten.

    Det logiska, i mitt huvud, vore strikt: <Områdesnr><Delområdesnr><bokstav>

    Eller missar jag något briljant tänk?
     
    Senast redigerad: 18 Januari 2020
  2. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Håller med nån behöver se över sorteringsrutinerna till dessa dokument.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Om inte någon här kommer med något briljant tänk så tycker jag att du ska framföra det här till LFV Briefing så det blir en bättring.

    Själv har jag inte använt denna sedan jag upptäckte den grafiska LHPn.
     
  4. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Nu har jag lämnat feedback både via formuläret på AroWeb och via mail till FPC, som vidarebefordrat till SMHI. Ska bli spännande att se om jag kan förbättra världen ;-)
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag rekommenderar användning av NorthAviMet (www.northavimet.com) istället för AROweb för väderinformation. Mera och bättre organiserad och presenterad information. (Och felet som nämnts ovan finns inte där.)

    NorthAviMet är ett samarbete kring flygväderpresentation av väderlekstjänsterna i Norden och Baltikum.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Volare

    Volare Medlem

    Jag rekommenderar appen Windy extremt lättanvänd och bra grafik.
     
  7. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Jo, jag vet att det finns många andra källor och appar för väderinfo. Jag använder dem också.

    Jag bara tycker att OM det nu finns diverse produkter på AROWeb, så kan de gärna få vara logiska och användarvänliga. Annars är det ju bortkastade pengar, och de uppnår inte sitt syfte.
     
    Senast redigerad: 12 Februari 2020

Dela sidan