Tidigare yrkesverksam flygmotormekaniker behöver information/råd

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Avgas, 11 Juli 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Avgas

    Avgas Ny medlem

    Förutsättningar att bedriva flygmotorverkstad som enskild firma.

    Vad krävs i form av kurser, tillstånd och krav på lokaler utrustning m.m?


    Jag har genomförd gymnasieutbildning till flygmekaniker samt ett eftergymnasialt påbyggnadsår till flygmotormekaniker. Utöver vanliga betyg så delades det aldrig ut några särskilda intyg, tror att det hängde ihop med att skolan i samma veva gick från att vara JAA-godkänd till EASA och min årskull kom i kläm där. Påbyggnadsåret till flygmotormekaniker frågade jag min lärare om godkännanden/intyg men fick till svar att som flygmotormekaniker har man inga särskilda intyg utan behörigheten är knuten till företaget/verkstaden som man är anställd på … Det närmsta jag kan komma med i intygsväg är att jag fick ett "special maintenance aproval" från Boeing på 737 för ett gäng ATA-kapitel men tror att det bara var knutet till företaget som jag jobbade för då.

    Efter utbildningen jobbade jag i vilket fall som flygmekaniker i några år på olika flygplatser i Sverige och utomlands dock mest med turbinmotorer. Även om jag fortsatt mekandet på fritiden med egna fordon och som racemekaniker inom motorsporten så gjorde jag ett karriärbyte och har slutat helt inom flyget.

    Nu har det väckts en tanke hos mig att återuppta flygmotormekandet och har en vision om att ha en egen firma som servar, underhåller och ser över kolvmotorer för klubbar och privatpersoner. Tänker mig att jag ska kunna packa en skåpbil med erforderlig utrustning köra ut till kunden och göra jobbet på plats hos kund samt att för mer omfattande renoveringar kunna ta med mig motorn till egen lokal hemma …

    Skulle det överhuvudtaget vara genomförbart?

    Vad ställs för krav på min lokal och utbildning m.m.?

    -Antar att jag måste börja med att fixa den årligt återkommande Human Factorsutbildningen som jag missat några år nu.

    -Gå kurs hos motortillverkaren för den motortyp som jag ämnar jobba med t.ex. Rotax 900-serie …

    -Skaffa de specialverktyg som behövs till motortypen samt verkstadsmanual o.s.v.


    Har aldrig hört någon annan göra samma så tänkte höra med er.

    Det närmsta jag kan komma är att när jag en period jobbade på en flygmotorverkstad för ett litet postflygbolag i Sverige så var där en snubbe som körde egen firma och hade en egen virvelströmsapparat och kom ut och gjorde oförstörande provning på komponenter som vi hade samlat inför han nästa besök. Den killen hade inte överhuvudtaget något särskilt flyggodkännande. Han hade något övergripande intyg som gav honom möjligheter att kontrollera hissar, lyftkranar och liknande.
     
    Senast redigerad: 11 Juli 2019
    • Gillar Gillar x 2
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Har tyvärr ingen information till dig, men kan säga att den tjänsten du vill erbjuda skulle uppskattas stort av åtminstone mig =)
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror att du skulle ha en stor marknad!
     
  4. piper

    piper Ny medlem

     
  5. warbird

    warbird Ny medlem

    För det första skall man aldrig starta en enskild firma, välj KB eller AB med 25000 kr i Aktiekapital
    Som aktiekapital kan Du sätta in apportegendom tex en bil eller verktyg
    Kontakta Yard Johansson som gjort denna resa så kan han säkert informera Dig tipsa
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tolkar det som att du inte har ett certifikat enligt Part-66. Det innebär att du inte får signera de arbeten du isf skulle utföra vilket kommer göra det svårt att bedriva verksamhet. Du kommer då att behöva jobba under någon annans tillstånd/certifikat och då är det lite svårt.

    Vi behöver verkligen fler tekniker inom allmänflyget så mitt råd till dig är att plugga in så att du kan få tekniker-cert. Praktiken du har hittills kanske räcker för att du ska få ut ditt certifikat direkt?

    Kontakta någon av tekniker-skolorna och se om de kan hjälpa dig.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Lite nyfiken på hur det har gått för dig :)
     
Laddar...

Dela sidan