Andel i Flygplan

Diskussion i 'Köp' startad av Rilo-HH, 19 Augusti 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Rilo-HH

    Rilo-HH Ny medlem

    Hej,

    Söker andel i flygplan. Relativt öppen om typ men gärna 4sitsig.

    I närheten av västerås/Uppsala/Stockholm.

    100-600tkr.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Varför inte gå med i en flygklubb? Det finns ett ganska stort antal att välja mellan i området.

    Om du har pengar att disponera för flygplan kan du kanske hitta en klubb där även andra medlemmar kan tänka i samma banor? Då kan dina dina pengar bidra till att lyfta klubbkärran till önskad status eller kanske till och med utöka flygplansbeståndet.

    /Christian Guldberg
    070 517 5127
     
  3. Rilo-HH

    Rilo-HH Ny medlem

    Hej,

    Tack för bra tips!

    Jag känner följande:

    Tillgången på dessa plan är högst begränsad, möjlighet till spontantripper låg etc. samtidigt känns det lite bättre att åtminstone äga en del av planet.

    Vidare är möjligheten att hitta något ”roligare” plan större.
     
  4. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Hur har det gått för dig? Om du köpt en andel har du någon erfarenhet som du vill dela med dig av?
     
  5. odeheim

    odeheim Medlem

    Jag har flera olika alternativ till andelar i flygplan beroende på ekonomi som jag funderar på att hitta rätt ägare till :)
    Norr om Uppsala.

    Skicka PM om intresse finns.
     
  6. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Norr om Uppsala blir lite långt för mig då jag bor i Åkersberga, men Norrtälje skulle funka ;)
     
  7. odeheim

    odeheim Medlem

    Men du kan väl flytta? :D:D
     
  8. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Ja, kanske till spruce creek? Där man har garaget på framsidan och hangaren på baksidan av sitt hus? ;)

    https://www.fly-in.com/
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. mikced76

    mikced76 Ny medlem

    Hej

    Jag är också intresserad av en andel i en 4sitsig kärra, bor Stockholm, 44 år gammal och intresserad av typ C172, PA28 eller liknande. Tänker om det antingen kanske finns någon grupp här som söker en seriös andelsägare.... Eller om man kan lyckas skrapa ihop ett glatt gäng om 3-4 personer och köpa någon kärra tillsammans :) Börjar tröttna något på begränsningarna med att vara med i en flygklubb. Precis som någon skrev ovan får man ofta nöja sig med några timmar åt gången. Att vara borta några dagar är typ nästan otänkbart osv. Hör gärna av er :) /Mikael
     
  10. MrFiveGuy

    MrFiveGuy Ny medlem

    Hej på er Mikael och Pontus!

    Jag söker också andel. Även jag bor vid Åkersberga. Vi kanske ska höra av oss prata ihop? :)
     
  11. Holmes87

    Holmes87 Ny medlem

    Hej, nästan 3 år sen till festen, har ni gått ihop eller hittat andelar kring Åkersberga? jag är också på jakt :)
     
  12. mikced76

    mikced76 Ny medlem

    Haha det är aldrig för sent Jag bor i västerort Stockholm och letar fortfarande efter någon/några att dela denna dröm om att skaffa ett eget flygplan med.Jag har alltid varit med i flygklubb men det har sina begränsningar helt klart. Många som vill hyra och man får vara glad för några timmar på din höjd. Knappas mycket till spontana långresor där man kan vara borta en dag eller två.
     
  13. Fix

    Fix Medlem

    Det är inte det lättaste att hitta delägare.
    Sen ska man komma överens om vad man ska köpa, vad det ska kosta, vilken utrustning osv.
    Jag gjorde ett tappert försök men lyckades inte få ihop något.

    Det med slutade med att jag köpte ett eget själv.
    Så kan jag i framtiden välja om jag vill ha delägare eller inte, vem som får bli delägare och jag fick flygplanet jag ville ha.

    Det är en utmaning att hitta rätt flygplan, hitta mekaniker, hangar och allt annat.

    Kortfattat är det fantastiskt att ha ett eget flygplan.
     
  14. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Jag tänkte också att det skulle vara kul att ha ett eget. Men när jag gjorde kalkyler jag konstaterade att om du inte flyger minst 100 timmar per år, det är billigare att bara hyra från klubben... Och service och annat är inte ditt problem och du kan alltid flyga med hela flottan om klubben har Cessnor, Piper eller annat.
    Nackdelen är förstås att långhyran är problematisk, det är nästan omöjligt att planera en veckas semester någonstans.

    Och som du säger, hitta rätt plan är bara en sak. Du måste också hitta en hangarplats i närheten, verkstad osv...
    Jag har sett X-klassad tvåsitsare för 200-300k, billigt att köpa och även att underhålla, men du måste ha en hangarplats för en kärra av trä.
     
  15. Fix

    Fix Medlem

    Det är en tröskel man ska komma över, sen är det ganska enkelt.
    Nu har jag en bra mekaniker jag kan ringa när jag vill samt även en annan större firma som kan hjälpa mig.
    Har flygplanet i CAMO så slipper jag massa strul.

    Enkelt räknat på ett normal klassat flygplan så är det upp till 70-100h för det ska vara samma kostnad som flyga klubbens flygplan eller faktiskt billigare.
    Är man 2-3st så blir det inte så dyrt.

    Om man inte bara räknar pengar, så är det fler fördelar att ha eget än flyga med flygklubbens.
    Och skulle det behövas kan jag flyga med min klubbs fina flygplan också.

    Man kan flyga när man vill, flygplanet är alltid tankat, alltid städat och fint.
    Slipper dra ut 2-3st andra flygplan, nu tar det 15min innan jag är i luften efter gjort daglig tillsyn.
    Sätet är alltid i din favorit position :)

    Sen tänker jag lite så här, man lever en gång.
    Nu har jag tid, lust och ork...
     
Laddar...

Dela sidan