Behövs det flyglärare?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 5 April 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag funderar lite på att utbilda mig till FI och har ett par frågor som jag förmodar att forumets samlade visdaom enkelt kan svara på.

    1) Behövs det Flyglärare på klubbnivå eller ATO-nivå?
    2) Vad får en FI i arvode? En utbildning är en stor investering som man ju såklart måste kunna motivera på något sätt.
    3) Kan man konvertera en PPL Fi-rating till UL?

    Tack för hjälpen!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    1. Japp! Det är en mycket stor brist på klubbnivå och jag tror även att ATOer behöver. Det hänger ju ihop med pilotmarknaden, anställs det folk försvinner flyglärarna och vice versa. Nu kan ju Corona påverka behovet men på sikt kommer det att bli behov igen. Garanterat!
    2. Nog olika men många kör 600-700 kr/h + moms per blocktimme. Det skulle behöva komma upp något mer för att bli mer än vara hobby men där är vi just nu. Du tjänar in investeringen relativt fort egentligen, det är helt klart att det inte bara är en kostnad som många felaktigt tror!
    3. Ja, det ska inte vara några problem. Om du har ett FI och 50 timmar på UL får du skola som vanligt på UL också tror jag.
    4. Bli flyglärare! Det är kul, lärorikt och man får flyga mer än man själv hade haft råd med. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack så mycket för svaret!
    Med största sannolikhet så blir många kommersiella piloter arbetslösa på andra sidan Corona så det blir nog fler flyglärare.
    Förstår jag dig rätt i att om man som FI har 50h på UL-kärror så får man per automatik även skola UL?
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej inte på automatik men i stort sett en ”inflygning” med KSAKs chefsinstruktör är vad som krävs.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Säkert! På vår klubb skolas det som aldrig förr just nu eftersom vi har trafikflygare bland lärarna som både har nästan obegränsat med tid och behöver inkomsterna eftersom de är permitterade från sina arbeten.

    Det är mycket möjligt att även efter att epidemin är över affärsflygandet kommer att minska eftersom man nu upptäckt att det faktiskt ofta fungerar bra med möten över videolänk.
     
  6. Martenare

    Martenare Medlem

    När du säger 6-700kr/h + moms vad innebär det då att man får betalt som FI?
    Fakturerar man med egen firma och får sköta arbetsgivaravgifter och dyl själv? Vad blir det netto ungefär?

    Ett skolpass tar nog nästan 3 timmar i anspråk så den faktiska timlönen ligger då strax över 200kr.
    Jag är sugen på FI för att jag tycker att det vore kul men jag måste kunna motivera till familjen att spendera över 100 000kr.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, du har oftast egen firma och fakturerar med. Vissa klubbar har timanställda lärare men vanligaste är att de har egna firmor.
    Det går att vara mer effektiv än så som du beskriver. Har man 2-3 elever samtidigt kan man få till 4-6 pass på en dag.

    Du kommer inte att tjäna in det första året och kanske inte andra heller men det är en investering som är värd det. Hur mycket pengar lägger du idag årligen på ditt flygande? Du kommer kanske bara spendera en tredjedel av det årligen istället vilket gör att du sparar pengar där.

    Vi behöver fler flyglärare.
     
Laddar...

Dela sidan