Covid-19 ett hinder mot att förlänga behörigheter?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av joma, 16 Mars 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Först - jag är helt med på att min fundering nedan inte är fokus nummer ett i det läge som vi lever i nu. Det finns många många frågor som är ljusår viktigare. Med det sagt så skriver jag vidare.

    Funderar lite på om det kan komma att bli ett problem att förlänga behörigheter om nuläget i samhället fortsätter och förvärras framöver.

    Vad gäller tex om en IR PC inte kan genomföras och tiden för behörigheten går ut? Vad behöver göras för att återfå sin behörighet om det händer?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om behörigheten går ut så måste du först gå till en flygskola som utbildar för IR. Flygskolan skall bedöma ditt behov av kompletterande utbildning och genomföra den. Därefter får du ett intyg som du skall visa upp för PC-kontrollanten när du gör din PC. Det är fullt tillåtet för flygskolan att bedöma att du inte behöver någon kompletterande utbildning alls. Referens FCL.625(c) och AMC.
     
  3. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Troligtvis inte eftersom det bara verkar gälla kommersiella certifikat som flyger i en organisation.
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Eftersom vidsträckta undantag tydligen kan tas till i utsatta lägen så kanske det kan vara ett alternativ att för TS redovisa problem som uppstår just nu. Det är ju inte säkert att vidden av problem finns analyserade så att det kan finnas möjlighet till fler undantag. Om de som har sådana lyssnar med TS kanske det kan komma ändringar.
     
  6. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

  7. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Tillägget som finns betyder väl att även icke-kommersiella tidsbegränsningar kan medges undantag?
    https://transportstyrelsen.se/sv/lu...ring-om-undantag-annat-an-del-oro-verksamhet/
    Det enda som jag tolkar som oklart är "mer information kommer inom kort" är för LAPL, BPL och SPL.

    Annars borde allt gå att tillämpa.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om jag tolkar informationen hos TS rätt gäller detta för SEP?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det står uttryckligen "klass- ... behörighet".
     
Laddar...

Dela sidan