Varför minskar fritidsflygandet?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Hans Rönnevall, 1 Februari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 21 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Misstänker att det har att göra med att lönerna inte hängt med i prisutvecklingen.
     
  2. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Precis. Vi jobbar mer och mer idag bara för att ha råd med hyra. Ofta är ju hyran nära 50% av inkomst - det brukade inte vara så. Vi ser ju det på andra fritidsbranscher också - golfandet är ju på katastroflåg nivå också. Folk har inte tid eller pengar, helt enkelt. Jag hoppas elflygplansrevolutionen kan minska kostnaderna dramatisk, så vi kan får lite schwung i det hela igen.
     
    Senast redigerad: 2 Mars 2020
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ändå verkar det som att i alla fall storstadsklubbarna sett en ökning i verksamheten de senaste åren. Det är väl en effekt av tvåtredjedelssamhället, antar jag. En del personer har påtagligt mycket mera pengar att röra sig med nu än för t.ex. 10 år sedan medan personer med lägre inkomster har svårare att ha råd med att flyga än när jag började på 1980-talet.

    I fjol hittade jag en gammal verksamhetsberättelse för min flygklubb från 1992 och från den kunde jag se att sedan dess har flygpriserna ungefär dubblats i fast penningvärde, medan medlemsantalet och även flygtidsuttaget har ungefär halverats. (Fast det var ännu lägre för fem år sedan.)
     
  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    En del av förklaringen är kanske detta:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wage_share
    Jag har inte hittat motsvarande tal för Sverige.

    Om priset har ökat med 100% sedan 1992 har det ökat långt mer än vad inflationen skulle tillsäga. Sedan 1992 borde det varit en ökning på 43% för att ha samma realkostnad. Om man ska tro på SCB, alltså: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, priset har ökat c:a 100% i FAST penningvärde. I kronor har det ökat mycket mer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. control

    control Välkänd medlem

    Precis, I kronor har det ökat betydligt mer. Bara från år 2000 till 2020 har det ökar från ca 450:- till ca 1800:- ... mao. till 400% i kronor räknat på 20år.
     
  7. Ingooo

    Ingooo Ny medlem

    Då är jag väl själv ett undantag då. Ska börja ppl nu i sommar/höst på allvar och tror fortfarande att jag kommer hålla i det intresset. Till stor del kommer det nog handla om att få med familjen på spontana neddimp här och där.. Är snart 40 och har sparat ihop pengar och räknar med att jag ska kunna ha flygning som hobby men räknar då med att inte ha andra dyra hobbies
     
  8. Hans Rönnevall

    Hans Rönnevall Ny medlem

    Egentligen är väl flygandet i sig själv efter tag inte så stimulerande (undantag segelflyg), utan övergår så småningom till ett socialt behov, att träffa andra likasinnade. Jag kommer ut och har bokat flygplanet för en timmes flygning. Nästa fråga är vart ska jag flyga? Att komma till en öde flygplats, som inte ens kan sälja en kopp kaffe eller att det finns några piloter som man kan sitta och ljuga ihop med ett tag är ju inte så kul. Förr hade Eskilstuna/Kjula, Gamla Norrtäljefältet, Bromma, Västerås, Arboga med flera öppna fik. På båtklubbarna är man mer tjenis med klubbkamraterna och diskuterar både det ena och det andra. Bil och MC klubbar har ofta sina speciella tillställningar där man träffas. Flygträffarna ger ju en hel del besökare när det sker. Undrar om fler ägde sina flygplan, många är ju inte dyrare än att äga båt. Det är ju underhållet för att hålla det luftvärdigt som är relativt dyrt. En årlig 100 tim tillsyn som måste göras oavsett om flygplanet inte flugit mer än 25 - 50 tim gör ju kostnadsbilden orealistiskt hög, vilket gör utslag på timpriset. En 100 timmars tillsyn borde vara efter 100 tim och inte följa en 12 månaders period. Detta var en liten tanke i debatten för att få svar på varför flygandet minskar.
     
  9. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    En datapunkt till stöd om att flygning har blivit för dyrt:

    En av AKG:s PA-28:or utsattes för en birdstrike. Det blev en buckla på tanken i höger vinge. En ny tank från Piper kommer tar 3-6 månader att levera och kostar 125.000 SEK.

    En burk av mestadels tunn aluminiumplåt kostar alltså lika mycket som en bättre begagnad personbil.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag måste ställa samma fråga igen som jag gjorde i början av den här tråden om det verkligen är så att fritidsflygandet minskar -- nu och de senaste åren. Att det är mindre än på 1970-80 talet är självklart. Lite siffror från Motorflygarna Uppsala Flygklubb:

    upload_2020-6-2_16-26-24.png

    Prognosen för 2020 grundar sig på hur många procent mera vi flugit januari-maj i år jämfört med 2019. Sedan har jag räknat upp 2019 års totalsiffror lika mycket. Den måste naturligtvis tas med en stor nypa salt. Får vi dåligt väder i sommar blir ju siffrorna i slutet av året helt annorlunda.

    FFK-flygning och liknande är inte medräknade eftersom de inte kostar något för piloterna.
     

    Bifogade filer:

    Senast redigerad: 2 Juni 2020
  11. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Airborne Again,

    1. Kan det vara så att flygningen generellt minskar, även om det finns enstaka klubbar där den inte minskar eller till och med ökar?
    2. Det är ser inte ut från din graf som om privatflygandet har ökat, snarare att det har legat still. Unders samma tid har Uppsalas befolkning ökat med över 17%. Det kan alltså vara en nedgång i flygning per invånare.
    3. Skolningen visar en tydlig uppgång, men det kan vara att fler utbildar sig till kommersiella piloter och sedan aldrig flyger GA igen. Det kan också vara ett tecken på att många tar sitt PPL, men sedan lägger av för att det är för dyrt i förhållande till nöjesvärdet - jag har själv två kompisar som gjort så.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är klart att du kan ha rätt på alla punkter. Och som jag skrev så är det uppenbart att fritidsflygandet minskat jämfört med förra seklet. Men jag vill visa att det inte är självklart att det fortfarande är så.
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Du har rätt i att man bör ifrågasätta vedertagna sanningar. Så jag kollade Transportstyrelsens statistik (https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygtidsstatistik/) och sammanställde den till en graf.
    Tyvärr har TS bara statistik för 2010-2018, och dessutom inte för 2014. Jag la till en linjär trendlinje som visar att det verkar vara en nergång. Man kan ju välja att se det som en uppgång sedan 2013, också, förstås.

    flygtimmar per år.png
    [​IMG]
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja jag skulle nog se det som att det fanns en nedåtgående trend som bröts 2013. Vad man undrar är vad som hände mellan 2010 och 2013 när timmarna minskade med 20%? Någon förändring av bränslebeskattningen eller att del-M infördes?
     
  15. Hans Rönnevall

    Hans Rönnevall Ny medlem

    Har en begagnad vingtank till PA28./Hans
     
  16. Hans Rönnevall

    Hans Rönnevall Ny medlem

     
  17. Hans Rönnevall

    Hans Rönnevall Ny medlem

    När jag startade den här tråden så gjorde jag det utifrån min erfarenhet sedan jag tog cert 1961. Då flögs det mycket mer i hela Sverige.
    Dels var det enklare både vad gällde de teoretiska kraven, man skrev sin teori ute på flygskolan som även rättade provet, man skolflög ca. 20 tim och flög upp för skolchefen.
    Efter man fått sitt dåvarande A-cert hyrde man en billig C150 och flög sedan runt i Mälardalen utanför Bromma kontrollzon för att sedan testa kontakt med Brommatornet. Mycket spännande. Sedan var det dags att flyga in sig på Bromma med flyglärare och därefter våga hyra flygplan på Stockholms Flygklubb. Det var emellertid svårt att få tillgång på flygplan på helgerna då det var stor efterfrågan på flygplan vid den tidpunkten.

    I dag är det helt annorlunda. Myndigheterna har under åren succesivt gått in med utökade krav på utbildning och läkarundersökning mm. Man har upprättat fler och fler ofria områden för privatflyg. Man har stängt flygplatser för allmänflyget till förmån för det kommersiella flyget. Är det då så underligt att privatflyget har minskat?
    Man skyller på att minska risken för haverier mm. Men bara för att man liksom i övriga samhället har en övertro på administrativa åtgärder underblåsta av jurister i alla former tror att man kommer tillrätta med problemen så visar praktiken på det motsatta enligt min mening. Man kan inte läsa in skickligheten på att flyga säkert. Det måste till möjligheten att kunna utöva flygningen i praktiken. Det heter att övning ger färdighet, vilket jag anser stämmer. Har man inte möjlighet att flyga ofta beroende på ekonomi eller krångligheter i övrigt dör verksamheten. Det är inte så konstigt. Man fokuserar mycket på det tekniska underhållet på flygplanen, vilket är bra. Men ser man på haveriorsakerna är det oftast pilotmisstag som väger tyngst. Det är sällan haverier av teknisk orsak. Även frågan om haveriorsaker av medicinska skäl är tveksamma. Det är övning som gäller i första hand.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Bird flyers

    Bird flyers Ny medlem

    Hej Alla,

    Intressant läsning här...
    Själv håller jag på att ta cert och är uppe i 99 timmar skoltid. Känns sådär i plånboken :( .
    Någonstans har man limit och man känner sig dum ifall man inte når målet.

    Jag tror många slutar p g a kostnaden samt tiden inte räcker till. Vädret gör sitt och kan inte påverkas. Långa uppehåll.
     
  19. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Bra tråd och en viktig fråga som behöver mer fokus. Håller helt med om att den långsiktiga trenden pekar åt fel håll. Skulle dock efterlysa mer fakta för att bättre förstå denna frågan

    Utan att ha alla fakta tror jag att följande faktorer har bidragit signifikant

    1. Prisökning med tiden. Ytterligare ett exempel från vår klubb, 1968 kostade en flyglektion 78kr/h inklusive lärare. Detta motsvarar ca. 715kr i dagens penningvärde enligt ”Kungliga Myntkabinettets kalkylator”. Likaså kostade vår Cessna med 99kr/h. Detta motsvarar drygt 800kr i dagen penningvärde. Idag kosta en liknande kärra dubbelt så mycket per timme.

    2. Konkurens av nya sporter och aktiviteter med betydligt lägre tröskel att komma igång med, idag finns det en uppsjö av alternativa och lika spännade fritidsaktiviteter som lockar på människors intresse. 20 år sedan var det riktigt inne med sportdykning och fler än 50,000 svenskar som tog dykcertifikat. Jämför detta med att det finns idag ungefär 3000 UL, LAPL och PPL piloter i Sverige. De senaste åren är det nya sporter som kite surfing, vattenskoter etc. som ökat. Dessa aktiviteter är inte billiga, men det går mycket snabbare att gå från att vilja prova något nytt till att kunna snabbt utöva sin nya aktivitet relativt billigt efter den initiala investeringen

    3. Synen på flyg har också ändrats i samhället, att ha gått från en aktivitet i framkant med mediafokus och som illustration av en ljusare framtid baserat på teknik och innovation, till en sport som kommer upp i media p.g.a. miljö, olyckor etc.

    En ljusare framtid…
    Tror dock på att allmänflyget flyget kan få en renässans. UL, LAPL är rätt väg vad gäller minska tröskeln till ett certifikat. Nya bestämmelser kring UL, LSA, samt elflyg kommer förhoppningsvis att signifikant ändra både prisbilden och miljöprofil. De nya kärrorna med glas cockpit "känns" mer moderna och ger en helt annan image. Dock måste vi våga är att satsa på denna nya framtid och kommunicera mer för att visa för allmänheten att flyg åter är en källa för innovation, framåttänkande och bidrar till en hållbar framtida transportlösning. Mycket sker redan men det behöver mer… :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Synd att inte de församlade är överens om grundpremissen att flygandet går ned, och att det inte finns statistik från längre tillbaka. Det var likadant vid någon tidigare liknande tråd (min tråd med rubriken "Privatflyg uttag timmar år") att någon utbrast att "det problemet har inte vi" och så var liksom det färdigdiskuterat. Detta borde vara en större diskussion.
     
Laddar...

Dela sidan