Restriktionsområde för drönare

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av glider, 25 Februari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    "runt Gävle" bort? Så blir det en generell tråd.
     
    • Håller med Håller med x 1
  2. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    "Vidlyftiga restriktionsområden för drönare"?
     
  3. janav

    janav Ny medlem

    Nu var det dags igen, 5 drönarområden Leksand/Rättvik i en hel månad inkl en vecka "blockerad" Siljansnäs. Bör inte KSAK ha ett ord i detta?
     
  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nej, dessa är enligt Notam slut för denna gången.

    Men däremot finns ett nytt Notam utfärdat för området runt Fredriksberg i sydvästra Dalarna i juni. Det är synnerligen svårt att hitta ett sånt Notam enbart med hjälp av LFV och därmed kan man ju ifrågasätta om det är flygsäkert.

    Just det området är väl inte det mest använda för allmånflyg på låg höjd, men man kan ju notera att brandspaningsflyg och eventuella brandsläckningshelikoptrar (och Air Tractor också!) inte är undantagna från förbudet.
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Just för brandsläckning etc så tror jag nog säkert det skulle ordnas ett undantag. Man kan ju bli klarerad in i ett restriktionsområde. Hur det blir för brandspaning kanske är lite mer oklart? Vore ju fint om det samordnades så brandspaning kunde klareras in också, men att dömma av hur det verkar hanteras överlag så är väl det kanske mindre troligt tyvärr.

    Att det behöver kunna upprättas restriktionsområden för sådan här aktivitet det tycker jag personligen inte är konstigt. Det dumma blir ju när dessa är omfattande och/eller på platser som hindrar vanligt flyg i stor utsträckning utan till synes någon ansträngning att försöka samexistera.
     
  6. Per-B

    Per-B Medlem

    Så länge tekniken för att samexistera i luften på ett säkert sätt med drönare som flyger bortom visuell räckvidd inte är driftsatt anser jag att tiden inte är mogen för att tillåta den sortens kommersiell verksamhet.
    Att det krävs avlysning i form av R-områden bevisar detta.

    Sedan kan man fråga sig om nyttjarna av dessa drönar-R-områden behöver betala något till TS för den förmånen, det borde kosta rejält enligt min mening.
     
    Senast redigerad: 27 Maj 2020
  7. janav

    janav Ny medlem

    OK, de tog bort SUP nyligen, i helgen gällde den fortfarande. Om det nu ska vara så pass många tillfälliga restriktionsområden, då bör man separera dessa från övrig NOTAM, så som man gör med öppethållning.
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Kan hålla med. Man måste ju ha möjlighet att få till testområden, annars blir det ju svårt att komma någonstans. Men dylika testområden bör man ju kun a hålla på sådana ställen att de minimalt påverkar andra aktiviteter (så som vanligt flyg, eller för den delen olika sorters markaktiviteter). När det börjar göras "riktiga" uppdrag och man då bar aknuffar bort andra för att egna tekniken inte är mogen då är något väldigt fel kan jag tycka.

    Att lägga tillgång till testområden bakom någon sorts paywall vet jag inte om jag håller med om heller. Det låter som ett sätt att gynna större etablerade företag och kväva mindre uppstickare. Men du kanske menade just att få R-områden för att utföra riktiga uppdrag? Då är jag ju personligen av åsikten att det inte skall tillåtas alls om man inte kan samsas med andra i luftrummet.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror inte att detta är testområden utan skarpa uppdrag. I alla fall handlade restriktionsområdena kring Gävle om kraftledningsinspektion.
     
  10. Per-B

    Per-B Medlem

    Jag pratade med en bekant som är helikopterpilot idag, som berättade att det är EON som köpt in egna drönare och utför dom här besiktningarna på sina nät. Dom har utveckat egen mjukvara för att upptäcka skador på isolatorer bland annat. Det är med andra ord skarpa uppdrag som ersätter traditionell helikopterbesiktning, inte testverksamhet.
    Med skillnaden att om besiktningarna gjordes med helikopter skulle det inte behövas några R-områden.
     
  11. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det är väl lika bra vi håller tråden igång. Utan att det uttryckligen står drönare så flyger man ju upp till FL 155(!) fram tom 19 november utanför Lidköping, Jönköping, Västervik och Oskarhamn enligt AIP SUP 117/2020. Publiceringen sker nära första aktivitetsdagen.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det står att det handlar om militär flygverksamhet. I tidningar har vi också kunnat läsa att amerikansk trupp precis kommit till Karlsborg för övning innefattande flyg. Varför tror du att det handlar om drönare?
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stämmer. Såg en Osprey som landade och startade på Bromma flygplats igår.

    Går att läsa mer här om pågående övning: https://www.dn.se/sverige/hemligt-usa-forband-ovar-i-sverige/
     
  14. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det var precis därför jag skrev som jag skrev. Istället för att börja en ny tråd om "andra tillfälliga R-områden" som kan få inverkan på VFR-flygare så valde jag samma tråd som gör det lite lättare att uppmärksamma om just såna här relativt små områden som inte lär omfattas av militär aktivitet med flygplan.

    Det viktiga torde väl ändå vara att det uppmärksammas ifall nån som ska flyga i områdena inte är på tå med SUP-läsandet, inte vad de sysslar med där?
     
  15. glider

    glider Ny medlem

    Då var det dags igen.
    https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/9433/SUP_71_21 Funäsdalen Börtnan Orrviken Brattåsen UAS

    Norsk drönarfirma som ska prova flyga mellan Östersund och Funäsdalen.
    Drönaren som Aviant A/S visar på sin hemsida är av det mindre slaget.
    Konstigt att det behövs så stora restriktionsområden mot övrig luftfart, området är ca 10km brett i höjd med Börtnan.

    Vore intressant att se riskbedömningen hur risken för kollision mot luftfart motiverar dessa gigantiska restriktionsområden, kontra risken att den slår ner i något på marken.

    Transportstyrelsen måste nån gång se till att kräva att dessa drönare blir utrustade med teknik för att upptäcka och undvika att kollidera med övrig grejer i luften (sense and avoid).
    Hur ska drönarbranchen komma vidare utan sån teknik?
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är i alla fall inte restriktion H24 som det var med de tidigare områdena. Något verkar man ha lärt sig.
     
  17. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nu är det dags igen. Svårt att hitta då det bara är AIP SUP, men inga trigger Notam så man blir inte uppmärksammad via Notam.
    Sala, Borlänge och Pajala fram till 9 december 2021.
     
    • Håller med Håller med x 1
  18. Volare

    Volare Medlem

    Drönaraktivitet norr om Frölunda, men trafik i varvet är okay.

    A1391/21
    Q) ESAA/QRTCA/IV/BO/W/000/010/5934N01732E009
    A) ESAA B) FROM: 21/11/09 13:34 TO: 21/11/26 14:00

    E) TEMPORARY RESTRICTED AREA BALSTA ESTABLISHED WI AREA BOUNDED BY:
    593952N 0173632E - 594018N 0172110E - 593519N 0172056E - 592812N
    0173514E - 592750N 0174232E - 593406N 0174112E - 593524N 0174035E -
    593603N 0174157E - 593748N 0174123E - 593952N 0173632E.
    FLIGHT WITHIN THE AREA IS PROHIBITED EXCEPT FOR DRONES OPERATED BY
    SKYQRAFT AB AND AIRCRAFT IN THE TRAFFIC PATTERN OF
    STOCKHOLM/FROLUNDA AIRFIELD. AFTER PERMISSION FROM STOCKHOLM ACC THE
    FOLLOWING TRAFFIC IS EXEMPTED: SWEDISH MILITARY, COAST GUARD, SAR,
    AMBULANCE, POLICE, SECURITY SERVICE AND NATIONAL LAND SURVEY OFFICE
    AIRCRAF
    LOWER: GND
    UPPER: 1000FT AMSL
    SCHEDULE: 0700-1400
     
Laddar...

Dela sidan