Förlängning av UL-annex till PPL?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Vlad, 27 Maj 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Hej alla,

    Jag har ett PPL som jag flyger på, men har också tidigare tagit UL-cert, som jag i nuläget inte nyttjar.

    UL-certet ligger som annex till mitt aktiva PPL, inte som självständigt cert.

    Nu råkade jag se att på UL-annexet står det "This annex is to be re-issued no later than..."

    Då undrar jag vad det betyder. Måste jag göra något? Eller fixar TS det automatiskt (mot ny avgift)?

    Hur gör ni andra som har samma upplägg och längre erfarenhet?

    Tack på förhand för tips och info!
     
  2. Volare

    Volare Medlem

    Hej Vlad!
    Ladda ner blankett L-1466-25 från Transportstyrelsens hemsida och fyll i och skicka in.
     
  3. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Tackar så mycket! Det ska jag väl klara av ;-)
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det verkar ju inte vara något på den blanketten där man kan intyga att det handlar om just "Annex to Flight Crew License", men det kanske transportstyrelsen håller koll på själva?

    En annan fundering jag får mig är hur det fungerar med flygtimmar? Finns det några krav här för förlängningen av tillägget? Man har ju fortfarande behövt 12 landningar (med UL) senaste 12mån för att få flyga men blanketten verkar bara tala om flygtimmar och där har det väl gått bra med timmar från flygplan som inte är UL-klassade... men något sådant fällt ser jag inte på blanketten?
     
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    hm, misstänker att du fick din bilaga samtidigt som jag fick min på Ålleberg...? Kanske jag också bör göra något :woot:
     
  6. Volare

    Volare Medlem

    Det kallas tydligen inte annex längre, utan kommer som ett helt separat certifikat. Flygtidskravet manifesteras bara om certifikatet hunnit gått ut, jag gjorde det misstaget för fem år sedan och var då tvungen att göra PC för att förnya.
     
  7. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Ja Staffan, det stämmer. Eller så fick jag mitt på Ålleberg året innan vi träffades där.

    Mitt måste i alla fall förnyas senast 13/6 2021, alltså nästa år.

    Men jag råkade se det redan nu, så jag tänkte att det är lika bra att informera mig om vad som krävs.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Som jag minns det kunde jag välja om jag skulle få min UL-behörighet som ett eget cert, eller som annex till PPL-certet. Det sistnämnda ger lägre adminkostnad.

    Men nu är jag förvirrad igen. Måste jag flyga ett visst antal UL-timmar för att få UL-behörigheten förlängd (innan den går ut)? Eller kan jag tillgodoräkna mig PPL-timmar?
     
  9. Volare

    Volare Medlem

    Man kan inte välja idag, det är ett separat certifikat. Du behöver inte uppge någon flygtid om du förlänger innan det gått ut.
     
  10. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Ok, så jag skickar alltså in en blankett L-1466-25 där jag lämnar blankt i avsnitten "Uppgift om flygverksamhet" och "Undertecknad har genomgått PC och/eller flygprov för följande certifikat/behörighetsbevis sedan senaste förnyelse"?
     
  11. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Bumpar en gammal tråd med lite färsk info. Det som gäller för att överhuvudtaget få flyga är minst 12 starter/landningar på aktuell klass/typ under senaste 12 månaderna, samt minst 12 h flygtid i någon klass av flygplan (tolkar det som att SEP funkar här) senaste 12 månaderna. Tror det blir svårt att få igenom en förlängning om man inte uppfyller ovanstående krav.

    Kompletta föreskrifter finns här: https://www.transportstyrelsen.se/s...21/details?RuleNumber=2021:26&ruleprefix=TSFS
     
  12. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Kan väl också tilläggas att det numera är klarlagt att det är en bilaga som gäller för innehavare av EASA-cert.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan