Fördelar med att äga eget flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 25 Oktober 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 20 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det har jag förstås, men tyvärr är det lite si och så med överblicken. Med tre egna flygplan som går c:a 300 h/år vardera så är den ingen större vits att budgetera för olika underhållsåtgärder eftersom det snabbt jämnar ut sig -- utom motoröversyner då. Vi har bara en schablonkostnad på underhåll per timme. Dessutom har vi bytt verkstad tre gånger under de senaste fyra åren med stora skillnader i kostnader.
     
  2. nenne

    nenne Ny medlem

    Jag köpte mitt första flygplan 1970 en Pa 28 & har haft många plan under årens lopp. Sedan 12 år har jag en MFI 9 Hb. Provat ett par gånger att ej ha ett eget, men jag vill kunna flyga i väg, när jag vill & speciellt vara borta ett par veckor. Räkna inte efter kostnaden per flygtimme, för det är billigare med klubbens plan. Jag brukar säga att kostnaden för ett mindre plan är som kostnaden för en bättre bil. Om man är händig & har ett X-klassat, kan man göra det mesta själv.
     
  3. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Som min pilotkompis sa när någon frågade om det inte var dyrt att ha sitt eget plan: "Billigare än ett kokainberoende".
     
    • Gillar Gillar x 4
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    :) Själv brukar jag säga "du får ingenting ta med dig när du dör"!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Vafals?! Jag som planerat "skeppssätting" med flygplan...
     
Laddar...

Dela sidan