Hjälp i flygnavigeringsappdjungeln

Diskussion i '060 Navigation' startad av Guru, 13 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 27 medlemmar.
  1. Fix

    Fix Medlem

    Nu tittar jag på VFR.

    I ForeFlight ser man Frekvenserna på direkt på kartan till Sweden Control.
    Det gör man inte på Garmin Pilot. Det går inte att få fram dom alls... Inte som jag hittat.

    Nu ska ja börja flyga IFR längre fram så det kanske är lite annat.

    Men min tanke är ju att "slippa" papperskartan, så man har allt på ett ställe, och då tycker jag att man borde kunna se frekvenserna enkelt.
    Nu ska man kunna se dom genom att Trycka på kartan, välja Iconen för AirSpace... Fast det finns inga Frekvenser i Sverige.
    Gör man samma sak i tex Tyskland så funkar det.

    Nu vet jag inte om det är något med DEMO programmet?

    Hade varit kul om någon som kanske har Garmin kan kolla.


    Jag gillar menyerna mycket bättre i Garmin precis som du skriver.
     
    • Håller med Håller med x 1
  2. joma

    joma Medlem

    Måste tillägga att Foreflights support är grym...för hjälp snabbt och de är öppna för förslag och diskussioner.
     
  3. Fix

    Fix Medlem

    Har nu testat Garmin Pilot så jag har bestämt mig.

    Garmin har ett grymt userinterface, och massor med riktigt bra funktioner och inställningar osv.

    Tyvärr har dom sämsta kartan av alla.. Den fungererar säkert bra till IFR, men till VFR är den inget att ha.

    Synd, hade lätt valt Garmin om dom hade haft samma kartlösning som ForeFlight.

    Så valet föll på ForeFlight, och mest för deras kartor + Jeppesen VFR är riktigt bra.
    Synd att det kostar en slant, men ska testa detta året och se om jag tycker det är värt det.
     
    Senast redigerad av en moderator: 6 Januari 2019
  4. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    892C5FCE-A459-494E-94E1-C077456B92EA.png Behövs Jeppesen VFR?
    Jag tycker det räcker med AIP’s VAC
     
    Senast redigerad: 25 Januari 2019
  5. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    4A3C9DA3-75F7-4AC7-AC70-AE1CA37649F8.jpeg ESOE VAC
     
    Senast redigerad: 25 Januari 2019
  6. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    0436413C-3DD3-48F4-99FF-E50191C03FA8.png 6149BCF7-0071-40D3-9D9B-6EF25B14FC1E.png 433E9EE2-F025-4A5E-A88C-F4BDAB6408BE.png Jeppesen VFR Manual in ForeFlight.
     
  7. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Jag insåg rätt snappt att AIP kartorna täcker inte speciellt många fält i vårat land.

    Men för 99€ får man Jeppesen VFR Manual in ForeFlight för hela Europa.
     
    Senast redigerad: 25 Januari 2019
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag är nyfiken på hur Jeppesen VFR i FF ser ut. Har fortfarande Skydemon. Funderar på om man ska testa det i ForeFlight istället för att förnya i sommar? Om någon testat så uppskattar jag en PIREP!
     
  9. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Jag använder det nu för att det var gratis för första året när du gör din EK. Det verkar bra men kartan gillar jag inte och Android appen reagerar inte så snabbt (även på en snabb telefon/surfplatta). Men snart kommer den nya versionen (v4) ut, kanske det kommer att vara bättre.
    Jag planerar att prova SD och ANP att se vilken funkar bättre.
     
  10. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Ok, just provat ANP men det finns ingen väderdata (vind, molntäcke etc.) och det finns ingen Windows app. Det ska bli EasyVFR eller Sky Demon då.
     
  11. odeheim

    odeheim Medlem

  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så här ser det ut för Sundbro -- eller gjorde för ett år sedan i alla fall.
     

    Bifogade filer:

  13. canard197

    canard197 Ny medlem

    Hej alla nyfikna!
    Får jag föreslå att ni testar appen AirMate för iph o android. Den är gratis och ger tillräcklig information för nyttjande och bruk.
    Hälsningar Kjell
     
  14. airadam

    airadam Ny medlem

    Hej alla kunniga! Nu var det dags för mig att välja app och jag tänkte väcka liv i denna tråd igen. Bortsett från kostnad, vilken är vettigast nu för VFR? Har FF kommit ikapp SD? Är Garmin vettigt?
     
  15. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Har testat GarminP och Skydemon. GP har en större potential totalt sett men är extremt svårbegriplig mot SD.
    SD är mycket enklare och går fort att ta fram en rutt och planera. Frekvenserna Sthlm och Seeden ctrl stämmer inte helt mot verkligheten i någon men jag tror att GP har lite bättre koll. Dock funkar det ok.

    för IFR är nog GP bättre men det går utmärkt att planera även i SD och lämna färdplan via tex aroweb.

    nu har jag inte haft GP så länge än och kanske tycker jag annat om ett halvår men hittills har SD min röst.
     
  16. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hmmn, några exempel på detta du kan dela med dig av? Det där låter klart olyckligt och inget jag stött på själv, men så flyger jag inte i Stockholmsområdet heller.
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    De fungerar säkert men jag blir varje gång ombedd att ropa upp på en annan frekvens i västra Sthlm samt i södra delen av Vås TMA än vad som står angivet i SD. Minns nu ej vilka frekvenser det rör sig om.
    De angivna funkar säkert men..,

    så inget jätteproblem som sagt. Möjligt att tex Sthlm vill att man ropar upp på en annan frekvens om man startar tex från Gnesta än vad appen tycker..
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För flertalet sektorer i Stockholm TMA anger AIP två frekvenser utan att ange ifall det är primär- resp. sekundärfrekvens eller ifall det finns en (odokumenterad) geografisk uppdelning. SD har konsekvent förutsatt att det är primär- resp. sekundärfrekvens och använder den första frekvensen. Tydligen är det i en del fall så att det finns en geografisk uppdelning och i så fall blir det förstås "fel" i SD. Jag tycker att AIP borde vara tydligare och att SD gör så gott man kan utan att använda inofficiella uppgifter.

    Denna typ av problem diskuteras ibland på SD användarforum och svaret från SD-utvecklarna är alltid att de inte har resurser att hålla reda på uppgifter vid sidan av AIP och att man skall klaga hos sin nationella AIP-redaktion om man vill ha en ändring.

    Stjärnans exempel är precis detta. AIP anger 126.655 och 120.155 för sektorn Stockholm TMA h. 126.655 skall användas i norra delen och 120.155 i södra delen. (Sektor h är luftrummet ovanför sektor Uppsala och sektor Västerås samt söder om sektor Västerås.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Fix

    Fix Medlem

    Lägger fortfarande ett varmt ord för ForeFlight med Jepessen VFR kartor.
    Tycker det har mer än SkyDemon som tilltalar mig, GarminPilot är inte mitt andrahandsval men inte riktigt där ännu för att byta bort ForeFlight.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    ForeFlight för övrigt inkluderar flygfältsinformation direkt från Jeppesen VFR i alla deras prisklasser. D v s man behöver inte köpa Jeppesen VFR separat om man nöjer sig med informationen som inbakas i ForeFlight. Här är ett exempel på hur det kan se ut.

    Jag tycker fortfarande SkyDemon är bättre för VFR men har bytt till ForeFlight för det är ett bättre paket vid VFR+IFR flygning. Dessutom har SkyDemon sämsta supporten i världen och man behandlas som skit om man kontaktar dem. ForeFlight däremot har väldigt bra support, lyssnar på feedback från piloterna (t ex grafiska NOTAM) och de har alltid åtgärdat fel som jag har rapporterat.

    PS: Frekvenser, telefonnummer, bränsletillgänglighet och hur man köper, webbsida, och feedback från andra piloter och sånt finns så klart också med men syns inte på bilderna här under. Det som syns är komplement från Jeppesen VFR.

    IMG_0087 2.jpg IMG_0086 2.jpg
     
    Senast redigerad: 23 Juli 2020
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan