Avsluta färdplan från Skydemon tillåts ej

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Mikael, 4 Augusti 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Mikael

    Mikael Medlem

    I helgen lämnade jag in en färdplan via Skydemon och avslutade den via Skydemon efter landning.

    Jag fick ett bekräftelse-mail att min avslutning hade skickats och kvitteras av berörd myndighet.

    10 minuter senare ringer de från SAR i Göteborg och undrade om de skulle starta en räddningsoperation för mig eftersom färdplanen inte avslutats.

    Jag svarade att färdplanen avslutats via Skydemon och ingen räddningsoperation behövdes.

    Efter några minuter ringde en annan dam upp från SAR i Göteborg och sa att de kollat närmare och att de inte accepterar avslutande av färdplan från Skydemon och att detta står i AIP.

    Har kontaktat Skydemon och de säger att det är helt ok att avsluta färdplan via Skydemon.
    De pekar på 7.2 i AIP. Där står att färdplan får avslutas via telefon, radio eller datalänk.

    Någon som har lyckats avsluta färdplan via Skydemon?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tyvärr står det ingenting i manualen för SkyDemon vad de faktiskt gör när man avslutar en färdplan, men uppenbarligen är det inte något som trafikledningen förväntat sig.

    Det som kallas "datalänk" i AIP avser bergsäkert CPDLC och ingenting annat.
     
  3. Mikael

    Mikael Medlem

    Bekräftelsen på avslutad färdplan:

    "This email is confirmation that your flightplan has been successfully closed. A copy of the arrival message is below for your reference.
    (ARR-OKZUG03-ZZZZ-ESSP0859-DOF/200801)
    Addresses: LKPRZPZX"

    Senare svar från Skydemon:
    "I do not believe the problem was with the method of transmission, but it is more likely the ARO in Prague that did not properly process your ARR report. This is not within SkyDemon’s control unfortunately. "

    Jag tänker att det står inte specificerat vad det ska vara för datalänk så ett datameddelande som kvitterats från ARO borde inte bryta mor AIP??

    Så frågan är om detta var ett enstaka misstag eller om det faktiskt inte fungerar att avsluta färdplan via Skydemon.

    Känner mig inte frestad att prova igen.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så SkyDemon skickade meddelandet till samma ARO ("briefing") som hanterade färdplanen (Prag, LKPR) och inte till den svenska trafikledningen som har uppföljningsansvaret för flygningen? Det låter konstigt, men jag kan inte denna typ av rutin speciellt bra. Jag skall gräva lite i regelverket och se om jag hittar något.

    En annan sak är att det är en ren lögn från SkyDemon när de skriver "confirmation that your flightplan has been successfully closed". Det enda de kan bekräfta är att de har skickat ett ankomstmeddelande. Det innebär inte i sig att färdplanen är stängd eftersom någon måste läsa meddelandet och därefter stänga färdplanen.

    Tyvärr är det en reflexreaktion hos SkyDemon att skylla på andra när det blir problem där flera än de själva är inblandade.

    När det står "datalänk" i AIP så måste det tolkas som att de avser flygdatalänk, dvs CPDLC, precis som när det står "radio" så är det flygradio som avses och inget annat.

    Rent allmänt så finns stora risker för fel och borttappade meddelanden när man försöker gå förbi ARO med sin hantering av VFR-färdplaner -- det är något jag inte litar på själv. Framförallt så hamnar hela ansvaret på dig. (IFR är mera pålitligt eftersom alla IFR-färdplaner i Europa hanteras av Eurocontrol på ett enhetligt sätt.)
     
  5. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Landade du i LKPR, eller startade därifrån?
    Det är landets där du landar som ska få ARR meddelandet, och sen propagera det i systemet.
     
  6. Mikael

    Mikael Medlem

    Jag landade på ESSP. Måste väl utgå från att Skydemon vet vart de ska skicka ARR meddelandet?
     
Laddar...

Dela sidan