Skillnad mellan certifierad och icke certifierad Rotax 912-motor?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av mrflygare83, 8 Augusti 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Hej!

    Jag har flugit ultralätta maskiner med 912 ULS motorn, som inte är certifierad. Och jag har även flugit normalklassade maskiner med den (FAR 33) certifierade 912 S-motorn.

    Vet någon om vad det är för skillnader mellan dessa rent tekniskt? Är det större toleransnivåer för de icke certifierade?
    Finns det någon statistik som visar på att de certifierade är mer driftsäkrare i praktiken?


    Jag har försökt att googla men inte hittat något övertygande svar, så jag ställer frågan till forumet :)
     
  2. Per-B

    Per-B Medlem

    Nix den enda skillnaden är att den ena levereras med pappersarbete och den andra inte. Serienummerskylten är svart eller röd.
    Och prislapparna såklart.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Den certifierade har bränsleledningar av metall med förskruvningar annars är det gummislang och slangklämmor.

    Jag har sett en bulletin om sprickproblem med bränslerören, så det är inte alltid det är bättre med dyrare variant.

    Den certifierade varianten lär var provkörd enligt någon norm innan leverans.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan