Operera förbi motorns kalendertid

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Martenare, 13 September 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Om jag har förstått det rätt har regelverket ändrats vad gäller kalendertiden på motorer.
    Vem får fortsätta flyga med en motor som har gått ut på tid (äldre än 12 år) men inte på timmar? Privatpersoner, klubbar, klubbarnas skolor, kommerciella skolor?
    Jag har hört lite olika svar på den frågan så det hade varit mycket intresant om någon kunnig kan svara och hänvisa till regelverket.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det bestäms av vad som står i flygplanets underhållsprogram. Om du valt att ha ett ägardeklarerat underhållsprogram, dvs utan CAMO/CAO, så kan du köra motorn "on condition" så länge du vill -- både för gångtid och kalendertid.

    Om du har CAMO/CAO så fastställer de underhållsprogrammen och då styrs det av vad den accepterar. Det finns en TSFS (2012:85) som sätter ramarna för förlängning. Den tillåter obegränsad förlängning kalendertidsmässigt för bensinmotorer. Jag har också hört om 12-årsgränsen, men det verkar alltså ha varit borta från TS sida redan 2012.

    Ägardeklarerat underhållsprogram kan du bara ha i ickekommersiell verksamhet.

    Ickekommersiell verksamhet är förutom privatflyg t.ex. skolflyg i en klubb (ideell förening) oavsett om det är ATO eller DTO.
    Kommersiell verksamhet är t.ex. FFK, KSAK brandflyg, och skolflyg i en kommersiell flygskola oavsett om det är ATO eller DTO.
     
    Senast redigerad: 14 September 2020
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack för utförligt svar!
    Med ovanstående mening: menar du att CAMO fastställer underhållsprogrammen och det då styrs av vad CAMO accepterar?
    Med andra ord - om man i kommersiell verksamhet vill ignorera kalendertiden så bör man hitta en CAMO som accepterar det?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis. Vad jag inte vet är vilket manöverutrymme en CAMO har.
     
    Senast redigerad: 14 September 2020
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hm, 2012:85 är så vitt jag vet fortfarande giltig (?) men gäller bara Bilaga II-flygplan (numera Bilaga I). Uppdaterad 2016:42, se konsoliderad utgåva här: https://www.transportstyrelsen.se/s...er/details?RuleNumber=2016:42&ruleprefix=TSFS
    Sen finns det i 2016:42 en skrivelse: Dessa föreskrifter får i fråga om 5 och 12 §§ tillämpas på alla svenskregistrerade luftfartyg.(TSFS 2016:42) varav 5§ gäller just gångtidsförlängning.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det har du rätt i. Jag hade tydligen "avskrivit" den föreskriften lite för fort när den i huvudsak slutade gälla för EASA-flygplan. Men i fråga om kalendertid så finns i ändå ingen begränsning. (Om vi talar om bensinmotorer.)

    Jag har rättat mina inlägg ovan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Kalendertid? :happy:;)o_O

     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan